Dijeta 14072 prikaza 16. srpnja 2009.

UN dijeta

Un-Zk
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

UN dijeta osmišljena je na način da se uz velik gubitak kilograma izazovu i promjene u metabolizmu da organizam bolje sagorijeva kalorije te da se izgubljeni kilogrami ne vraćaju lako, zbog čega je i nazvana UN Diet, odnosno NE dijeta. UN dijeta zasniva se na principu razdvajanja pojedinih skupina namirnica čime je namjerava ubrzati metabolizam i pospješiti proces probave.

Takvo kombiniranje hrane razdijeljeno je unutar četiri dana na slijedeći način: prvi dan je proteinski dan, slijedi škrobni dan, treći je ugljikohidratni, a četvrti voćni dan.  Taj redoslijed od četiri uzastopna dana se ponavlja tijekom držanja dijete, i ne smije se preskakati.  

Za vrijeme proteinskog dana konzumira se uglavnom meso, koje je ograničeno na 3 odreska od kojih svaki teži najviše 180 grama, koja se mogu zamijeniti sa 3 kuhana jaja. Taj dan dopušteno je jesti povrće u neograničenoj količini, a nakon ručka poželjno je pojesti juhu. Povrće se može konzumirati kuhano ili u obliku salata, lagano začinjeno.  Ručak i večera proteinskog dana su jednaki, uz razliku da za večeru nije potrebno jesti juhu, dakle meso koje se pripremilo za ručak može se jesti i za večeru. Na taj način pojednostavi se proces pripreme hrane i smanji vrijeme boravka u kuhinji.

Za vrijeme proteinskog dana dopušten je unos mlijeka i mliječnih proizvoda (jogurta, kefira, kiselog mlijeka) i sireva. Tijekom proteinskog dana dopušteno je pojesti jednu krišku integralnog kruha. Drugi dan je škrobni dan i uključuje mahunarke, žitarice i krumpir, odnosno namirnice bogate škrobom. Mahunarke su grašak, sve vrste grahova, leća, slanutak, bob, soja, a žitarice uključuju rižu, kukuruz, pšenicu, proso i druge.  Jedu su kuhane, a mogu se pripremiti i u obliku variva i juha. Večera škrobnog dana ista je kao i ručak pa se kuhane žitarice i mahunarke mogu jesti i navečer.

Treći dan večera za sladokusce

Treći dan je tzv. ugljikohidratni dan u kojem se konzumira tjestenina kao osnova te pizza bez sira i mesa, ali sa povrćem i koncentratom rajčice i peciva. Večera trećeg dana sladokuscima je najzanimljiviji dio jer je dopušteno jesti kolače i to u velikoj količini; dva komada torte ili 3 kolača ili 3 kuglice sladoleda uz što svakako treba pojesti rebro crne čokolade. 

Četvrti dan konzumira se voće i za ručak i za večeru i preporuke se odnose uglavnom na svježe voće. Također jedan dan u mjesecu treba biti post, odnosno dan kada se konzumira samo voda. Takav dan treba uslijediti nakon voćnog dana, i nakon njega  ponovno slijedi proteinski dan.  Od začina mogu se koristiti sol, malo papra, koncentrat rajčice.  

Doručak svakog dana, osim vodenog dana, je isti i uključuje dvije iste voćke, a svaki dan može se izabrati drugo voće. Za vrijeme dijete dopušteno je konzumiranje kave i čaja u neograničenim količinama, ali bi trebalo pripaziti na unos šećera, i za zaslađivanje koristiti zamjene za šećer . Dijetu je predviđeno provoditi 90 dana tijekom kojih se predviđa gubitak čak do 15 kilograma tjelesne mase. Osobe koje žele izgubiti manje kilograma mogu nakon postizanja željene tjelesne mase prekinuti sa dijetom.

Napomena stručnjaka

Sa UN dijetom, iako se kroz četiri dana unose raznovrsne namirnice, zbog monotonosti izbora hrane unutar jednog dana, često se unose količine koje su energetski manje od dnevnih potreba. Time je i unos vitamina i minerala smanjen pa se tijekom dijete preporuča uzimanje dodataka prehrani u obliku vitamina i minerala.

Mišljenje nutricionista

Podjela namirnica u četiri kategorije je zbunjujuća budući i voće, a i škrob spadaju u ugljikohidrate te namjera takovog razdvajanja dana nije u potpunosti jasna.  Škrobni dan i ugljikohidratni dan prema nutritivnom sastavu namirnica zapravo su dva jednaka dana iako ih je autor drugačije nazvao kao bi se postigao bolji dojam o učinku i mističnom djelovanju dijete.  Za vrijeme proteinskog dana moguće je previše opteretiti probavni sustav visokim unosom mesa, također, taj dan mogla bi se unositi riba, ali se to u dijeti ne spominje.

Unos kave u neograničenim količinama je stimulativan za ubrzan rad metabolizma, ali svakako nije preporučljiv osobama sa visokim krvnim tlakom ili sa bolestima bubrega.

Također, dijeta ne bi bila toliko monotona da se konzumiraju različite namirnice iz pojednih kategorija te da se upotrebljavaju različiti načini pripreme hrane. Takav pristup ipak zahtjeva određenu edukaciju korisnika pa se za pravilnije provođenje dijete preporuča konzultacija stručnjaka kako bi se jednoličan  dnevni meni proširio.

Nedostaci

UN dijeta ne slijedi nutricionističke preporuke o kvalitetnoj prehrani te ne daje temelj za oblikovanje pravilnih prehrambenih navika, što usprkos želji da se metabolizam trajno promjeni i izgubljeni kilogrami ne vrate, nije moguće provesti ako se nakon dijete nastavi jesti prema starim navikama, što je vrlo čest slučaj.

Također dijetom se u kratkom vremenu gubi puno kilograma što može izazvati pojavu jo-jo efekta, odnosno vraćanja kilograma nakon prestanka dijete. Također prema izvještajima korisnika dijete, javlja se osjećaj gladi i monotonosti koji demotivira tijekom provođenja dijete.

Prednosti

Prednost UN dijete je što lako primjenjiva i što se temelji na strogoj podjeli namirnica što vrlo često motivira sljedbenike. Tijekom UN dijete može se značajno izgubiti na tjelesnoj masi što je dodatni motivirajući čimbenik.

Primjer jelovnika

Proteinski dan:

Doručak: 2 jabuke

Ručak: pirjana teletinas miješanom salatom, kriška integralnog kruha, mesna juha

Večera:  musaka od pečenih patlidžana i mesa ( ili isto što i za ručak, ali bez juhe)

Škrobni dan:

Doručak: 2 breskve

Ručak: nabujak od riže, graha, mrkve i tikvica, salata od kupusa

Večera: isto kao ručak

Ugljikohidratni dan:

Doručak: 2 naranče

Ručak: pizza s rajčicom, paprikom, tikvicama i patlidžanima

Večera: komad torte ili kolača, rebro tamne čokolade

Voćni dan:

Doručak: 2 marelice i 1 jabuka

Ručak: jabuka, kivi

Večera: breskva, naranča

Voće se bira prema želji

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.