Zdravlje 14. ožujka 2022.

Mozak u magli: na što točno ukazuje simptom opće smušenosti?

Foto: shutterstock Zbunjenost i zaboravljivost ponekad uistinu mogu stvoriti osjećaj kao da nam se magla nadvila nad glavom
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Moždana magla je pojam koji se sve više koristi za opisivanje stanja smušenosti, smanjene koncentracije i opće "smotanosti". Iako nije dijagnoza, može utjecati na zdravlje i kvalitetu života, a otkloniti ju možeš uz nekoliko promjena životnih navika

Nakon neprospavane noći se budiš potpuno zbunjena. Pokušavaš napraviti šalicu kave, no žlica ti ispadne na pod i prosipaš šećer po cijeloj kuhinji. Kreneš na posao i jednostavno se ne možeš sjetiti gdje si spremila one važne papire koje danas trebaš predati. Sve su to događaji koji su ti se sigurno nekada dogodili, a upravo oni upućuju na moždanu maglu. Doktorica psihijatrije i neurobiologije Sabina Brennan s Trinity College Dublin za Good housekeeping je pobliže objasnila ovu pojavu. 

Moždana magla nije dijagnoza nego simptom

Kada bi liječniku rekla da te muči moždana magla, vjerojatno bi ti odmah rekao da takvo stanje službeno ne postoji, no kada bi o tome pričala s prijateljicama, sigurno bi znale na što misliš. Osjećaj da si pomalo izgubljena, teško pronalaziš prave riječi, pamćenje ti je otežano te se teško koncentriraš sve su to znakovi moždane magle. Jednostavno osjećaš kao da ti je mozak usporen i da ne vladaš svojim mislima i postupcima koliko bi htjela. Doktorica Brennan dodaje kako moždana magla sama za sebe nije dijagnoza, ali je simptom da nešto nije u redu s tvojim tijelom. 

Najčešći simptomi su gubitak mentalne jasnoće, nemogućnost koncentriranja na pojedini zadatak, smanjena mogućnost učenja i pamćenja, usporeno razmišljanje, teško pronalaženje riječi koje želimo reći i opća "smotanost". Ovisno o tome koji dio mozga je zahvaćen, možeš osjetiti pojačan umor, ali i biti posebno nervozna i lako planuti. 
 

 | Author: shutterstock Foto: shutterstock Zbunjenost, smušenost i problemi s pamćenjem najčešći su simptomi moždane magle

Uzrok može biti zdravstveni problem ili loše navike

Simptomi moždane magle mogu brzo doći, ali isto tako brzo nestati. Iako nisu tako pogubni za fizičko, mogu ostaviti velike posljedice na mentalno zdravlje. Također utječu i na kvalitetu života pa se često možemo naći pogubljene na poslu ili u razgovoru s prijateljima.

Moždanu maglu mogu uzrokovati brojni poremećaji poput neravnoteže hormona, razni lijekovi, a može biti čak i posljedica zaraze koronavirusom. Ipak, Brennan navodi da je glavni uzrok ovog osjećaja smušenosti nedovoljna briga o zdravlju mozga. Briga o zdravlju mozga uključuje kvalitetan san, uravnoteženu prehranu, fizičku aktivnost te mentalne vježbe kojima se rješavaš stresa. Važno je otkloniti sumnju na druga ozbiljna stanja koja uzrokuju ovakve simptome. 

Promjena životnih navika je ključ oporavka

San, stres, prehrana i tjelovježba - ovo su četiri područja života koja trebaš promijeniti kako bi otklonila moždanu maglu. Možda zvuči kompleksno, ali rješenje može biti jednostavno. Dok su nekima nove navike lake za stvoriti, postoji jasan obrazac kako uvesti novu naviku u život čak i ako nisi vrlo disciplinirana osoba. 
 

Možda te zanima... Spavanje pored psa može ti osigurati bolji san Zdravlje

Prvi korak je pronaći okidač. Okidač može biti bilo što: SMS poruka, neka osoba ili jednostavno ideja. Iduća stvar je nagrada, odnosno radnja koju ćemo činiti kao bi se nagradili za izvršen zadatak. Okidač i nagrada u kombinaciji potiču osjećaj iščekivanja koji vodi do želje za određenom radnjom koja s vremenom postaje rutina te je tako stvorena nova navika. Tako, primjerice, možeš namjestiti alarm u 23:00 koji će biti okidač da kreneš na spavanje. Nagrada za odlazak na spavanje neka bude šalica omiljenog čaja. S vremenom ćeš iščekivati taj dio dana jer znaš da ćeš uživati u omiljenom čaju što će napraviti zatvoreni krug i novu naviku. 

Koje navike promijeniti ovisi o tome kakav život vodiš

Možda se hraniš zdravo, ali ne spavaš dovoljno ili si jednostavno cijeli dan pod stresom. O tome koje navike trebaš promijeniti najbolje znaš sama. Izdvojile smo praktične savjete doktorice Brennan koji će ti pomoći sa svakim aspektom zdravih navika. 

  • San

Za dobar san najvažniji je jasan raspored. Pokušaj svaku večer krenuti na počinak u isto vrijeme. Kako se količina dnevne svjetlosti smanjuje, tako polagano smanjuj i količinu svjetlosti u domu te ostavi upaljene tek prigušene svjetiljke. Prije odlaska u krevet nemoj koristiti mobitel ili gledati televizor, a nemoj niti vježbati. Jednom kada alarm zazvoni, nemoj ga odgađati nego se odmah probudi, a kada se probudiš odmah makni zastore kako bi u prostoriju ušlo dnevno svjetlo. 

  • Stres

Čak i ako se osjećaš da je stres potpuno obuzeo tvoje tijelo i um, zapamti da uvijek imaš kontrolu na svojim mislima i postupcima te da nije sve izgubljeno. Smiriti se u stanju stresa možebiti teško, ali pokušaj situaciju pogledati objektivnije i vidjet ćeš da je dosta stresa koje si nabijaš zapravo rezultat tvoje pristranosti problemu. Kako se ne bi dovela u stanje stresa, pokušaj na sebe staviti manje pritiska da sve što radiš bude savršeno. Nekada stvari koje radiš jednostavno trebaju biti dovoljno dobre, a ne savršene. Druga stvar koja je važna biti prisutna u trenutku. Kada smo pod stresom lako odlutamo u svoje misli, ali se pokušaj vratiti čvrsto na zemlju. Ne zaboravi na zabavu u životu jer je ona najveći antistres lijek koji postoji. 
 

Salo1 Možda te zanima... Šest znakova da te je stres načeo i da hitno trebaš stati Zdravlje
 
  • Prehrana

Nitko ne može promijeniti prehrambene navike preko noći, ali može započeti s najmanjim koracima. Pokušaj u svakodnevni meni uvrstiti više zdravijih namirnica i polako izbacivati nezdrave. Ovaj proces može trajati koliko god ti je potrebno, sve dok je krajnji rezultat pozitivan. Ako tražiš koje namirnice jesti, najviše stručnjaka se slaže da je mediteranska prehrana put kojim trebaš ići. Također nemoj zaboraviti jesti više namirnica bogatih vitaminom B12, željezom te omega-3 masnim kiselinama koje čuvaju zdravlje mozga. 

  • Vježbanje

Pod pojmom vježbanje Brennan navodi ne samo fizičku tjelovježbu nego i mentalnu. Osim što je dobro svaki dan se kretati barem pola sata, nemoj zaboraviti trenirati svoj mozak novim i zanimljivim iskustvima ili hobijima. Svakako duge periode sjedenja pokušaj prekinuti kratkom šetnjom, a dobra je ideja i nekoliko puta tjedno vježbati jogu koja ti pomaže opustiti i tijelo i um. 
 

Možda te zanima... 5 znakova da se ne krećeš dovoljno Zdravlje

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.