Zdravlje 18. lipnja 2024.

Znanstvenici razvijaju novo cjepivo koje tjera madeže da se "samounište"

Foto: Freepik

Nekada su se smatrali znakom ljepote, proslavili su ih Marilyn Monroe i Cindy Crawford, a govorilo se – tko ima puno madeža, taj je sretan čovjek, no, danas, kada smo svjesni da određeni madeži predstavljaju rizik od pojave melanoma, znamo i koliko je bitno da se takvi "rizični" madeži uklone.

Jedna od dobrih vijesti je da znanstvenici vjeruju da su pronašli način da se riješe madeža – pri čemu pacijenti ne moraju ići pod nož. Institut Frances Crick razvio je vrstu personaliziranog cjepiva koje može izazvati "samouništenje" madeža. Vjeruju da bi to moglo dovesti do tretmana za poništavanje madeža kod pacijenata s povećanim rizikom od raka te čak utrti put za novi oblik kozmetičkog uklanjanja, piše Daily Mail.

Mali madeži na koži iznimno su česti i pojavljuju se kada stanice koje proizvode pigment, zvane melanociti, rastu u skupinama.

Postoji i rijetko stanje kože uzrokovano genetskim mutacijama u maternici, koje se naziva sindrom kongenitalnog melanocitnog nevusa (CMN), koje može dovesti do toga da do 80 posto tijela osobe bude prekriveno velikim, bolnim madežima koji svrbe. Djeca i odrasli s ovim stanjem izloženi su povećanom riziku od razvoja najteže vrste raka kože – melanoma.

Možda te zanima... Besplatni pregledi kože u čak 14 gradova! Zdravlje

Znanstvenici su osmislili cjepivo u suradnji s bolnicom Great Ormond Street (GOSH) koja liječi mlade s tim stanjem. Testirajući ga na stanicama koje su donirali pacijenti, uspjeli su utišati gen koji je mutiran u tim stanicama madeža i koji može ljude predisponirati za rak, nazvan NRAS.

Tim je koristio genetsku terapiju nazvanu utišavanje RNA, koja je isporučena u posebnim česticama izravno u stanice madeža. Terapija je testirana na stanicama i cijelim dijelovima kože djece s CMN-om i rezultati su, objavljeni u Journal of Investigate Dermatology, bili obećavajući. "CMN je fizički i psihički izazovan za djecu i odrasle koji žive s ovim stanjem, ali i za njihove obitelji" rekla je Veronica Kinsler, profesorica na Institutu Frances Crick.

"Ovi rezultati su vrlo uzbudljivi, jer genetska terapija izaziva samouništenje stanica madeža u laboratoriju. Rezultati sugeriraju da bi tretman u budućnosti mogao potencijalno preokrenuti madeže kod ljudi, no bit će potrebno više testiranja prije nego što ga možemo dati pacijentima. Vrlo smo zahvalni našim pacijentima u bolnici Great Ormond Street, koji su godinama aktivno sudjelovali kako bi nam pomogli u izradi ove nove potencijalne terapije", dodala je Kinsler.

sunčanje koža melanom Možda te zanima... Može li melanom biti iste boje kao i koža? Zdravlje

Znanstvenici su objasnili kako se nadaju da će terapija, koju financira Nacionalni institut za istraživanje zdravlja i skrbi (NIHR), uskoro započeti klinička ispitivanja na ljudima.

Jodi Whitehouse iz Caring Matters Now, koja je također pomogla u financiranju istraživanja, rekla je kako bi ovaj napredak u pronalaženju liječenja za CMN mogao promijeniti živote obitelji koje se trenutno suočavaju s posljedicama ove bolesti.

"Ova vijest je vrlo pozitivna za osobe poput mene jer sam rođena s CMN-om koji pokriva 70 posto mog tijela i u djetinjstvu sam imala više od 30 operacija i bezuspješnih pokušaja uklanjanja CMN-a zbog straha od melanoma", dodala je.

Možda te zanima... Koje madeže treba ukloniti i pokriva li zahvate HZZO? Zdravlje