Hrana 07. listopada 2020.

Moćni češnjak: Koliko režnjeva treba pojesti za dobar imunitet?

Foto: Guliver/Shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

„Neka hrana bude tvoj lijek, a lijek tvoja hrana“ poznate su riječi drevnog grčkog liječnika Hipokrata, često zvanog ocem zapadne medicine. Upravo ovaj popularan citat odlično se slaže kada je u pitanju češnjak. Pročitaj kojih je to pet razloga zbog kojih je češnjak izvrstan prirodni lijek za mnoge stvari, pa tako i za jačanje imuniteta.

Hranjiv unatoč svojoj veličini

Sirov režanj češnjaka sadrži svega oko 14 kalorija - 0,57 grama proteina i približno tri grama ugljikohidrata. Iako veoma malen, jedan režanj češnjaka sadrži veće količine vitamina i nutrijenata, od kojih valja izdvojiti oko 2,81 miligrama vitamina C, 1,28 miligrama selena, 0,15 miligrama mangana i 0,15 miligrama željeza. No, unatoč činjenici da je bogat nutrijentima, zbog svoje veličine, jedan režanj češnjaka neće te opskrbiti dnevnim potrebama za hranjivim sastojcima.

"Dnevna količina koju bi svatko trebao konzumirati je najviše jedan do dva režnja češnjaka", kaže Tracey Brigman, nutricionistica na Sveučilištu Georgija za Insider. Važno je znati i da, ako prekoračiš spomenutu dnevnu dozu, riskiraš probavne smetnje, proljev, loš dah i nadimanje. "Uz češnjak svakako bi valjalo u prehranu dodati i svježi peršin, mentu ili jabuke kako bi spriječila stvaranje neugodnog mirisa nakon konzumacije češnjaka", savjetuje Brigman.

Možda te zanima... Pečeni krumpir s limunom i češnjakom Hrana

Pomaže pri jačanju imunitete

"Studija objavljena u časopisu Journal of Immunology otkrila je da češnjak osnažuje imunitet tako što stimulira limfocite, makrofage i druge stanice imunološkog sustava. Usto, pomaže u suzbijanju prehlade jer ima antibakterijska i antimikrobna svojstva", navela je Brigman.

Također, Brigman je pojasnila i da se mnoge studije oslanjaju na spomenute pozitivne stvari vezane uz češnjak, no ne postoje snažni medicinski dokazi koji bi poduprli mogućnost da dodaci prehrani u obliku suplemenata češnjaka mogu smanjiti trajanje ili jačinu prehlade ili viroze. Stoga, ti svejedno peri ruke i ne diraj njima lice kako bi spriječila buduće infekcije.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Smanjuje rizik od nekih vrsta karcinoma

"Češnjak je izvrstan izvor fitokemikalija koje pomažu štititi stanice od oštećenja te smanjuje rizik za nastanak pojedinih vrsta karcinoma", kaže Brigman.

Fitokemikalije su sastojci voća i povrća povezani sa smanjenjem nastanka kroničnih oboljenja, a pojedine studije dokazale su da fitokemikalije iz češnjaka imaju antikancerogeno djelovanje te da pomažu u borbi protiv raka želuca i crijeva.

Odličan je za zdravlje srca

Studija koju je prošle godine objavio časopis Experimental and Therapeutic Medicine otkriva da konzumacija dvije kapsule ekstrakta češnjaka svakodnevno, tijekom dva mjeseca, može pozitivno utjecati na snižavanje visokog krvnog tlaka te može smanjiti arterijsku napetost kod ljudi s visokim tlakom.

Dodatno, studija iz 2013. godine navodi kako češnjak smanjuje lipide u krvi, što znači da snižava kolesterol i time smanjuje rizik nastanka arterijskog plaka. "Koliko je češnjaka potrebno da bi osoba osjetila te benefite, veoma je individualna informacija. No, istraživanja na tu temu pokazuju da čovjek treba konzumirati oko četiri režnja češnjaka na tjedan", kaže Puja Agarwal, nutricionistica i epidemiologinja u Rush University Medical Center.

Možda te zanima... Pečeni krumpiri s češnjakom, hrskav izvana, mekan iznutra Hrana

Potiče izdržljivost

Sportaši u drvenoj Grčkoj navodno su jeli češnjak prije svakog natjecanja kako bi poboljšali svoju izvedbu. Razlog se skriva u činjenici da češnjak otpušta nitrični oksid, tvar koja opušta krvne žile i snižava krvni tlak. Spomenuti sastojak obično se oslobađa tijekom trčanja kako bi mišići dobili više kisika.

Neke studije na štakorima i miševima pokazale su da češnjak zaista može omogućiti bolju izdržljivost kod tjelovježbe, "no, podaci za ljude nisu još definirani pa ne možemo donositi konačne zaključke", zaključila je Brigman.

Kako najbolje konzumirati češnjak?

Brigman kaže da je češnjak najbolje jesti svjež jer ćeš time iz njega izvući maksimalne zdravstvene pogodnosti. Naime, alicini iz češnjaka, koji doprinose njegovoj učinkovitosti, najsnažnije djelovanje imaju odmah nakon što ga prožvačeš ili narežeš. Količina alicina u češnjaku na vrhuncu je desetak minuta nakon rezanja, a uništavaju ih temperature iznad 60 stupnjeva Celzijevih.

Možda te zanima... Limun, kurkuma, đumbir i češnjak: Pomažu li zaista u jačanju imuniteta? Zdravlje

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.