Zdravlje Prirodno liječenje 15350 prikaza 11. listopada 2019.

Limun, kurkuma, đumbir i češnjak: Pomažu li zaista u jačanju imuniteta?

Foto: Guliver Shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Slijediti opće smjernice za dobro zdravlje, najbolji je korak koji možeš poduzeti za prirodno održavanju imunološkog sustava jakim i zdravim. A mi smo pitali nutricionisticu Sandra Marić Bulat, pomaže li konzumacija određenih namirnica poput kurkume, češnjake i đumbira u jačanju imuniteta.

Osim standardnih uputa kako možeš osnažiti svoj imunitet, poput - nemoj pušiti, redovito vježbaj, održavaj zdravu tjelesnu težinu, alkohol izbaci ili pij umjereno, potrudi se da imaš dovoljno sati odmora i sna, pokušaj smanjiti stres te poduzmi potrebne korake za svoju higijenu (pranje ruku) - iznimno je važna i prehrana. Za hladnijih dana trebala svakako povećati unos određenih vrsta voća i povrća.

Citrusno voće

Većina ljudi vitaminu C okreće se nakon što se već prehladi, prenosi Healthline. To je zbog općepoznate činjenice da vitamin C pomaže izgraditi tvoj imunološki sustav. Nadalje, smatra se da vitamin C povećava proizvodnju bijelih krvnih zrnaca, a upravo ona su ključna u borbi protiv infekcije. No, zbog toga što tvoje tijelo ne proizvodi samo vitamin C, važno ga je unositi na dnevnoj bazi. Većina agruma ga sadrži, tako da nećeš morati ponavljati jednu vrstu namjernice cijelo vrijeme. Neki od popularnih izbora namirnica koje sadrže vitamin C svakako su - grejp, naranče, mandarine, limuni, limete i klementine.

Nutricionistica Marić Bulat, objašnjava može li zaista konzumacija citrusnog voća pospješiti borbu protiv prehlade koja je već u tijeku: "Visoke doze vitamina C 1 do 2 g na dan skraćuju trajanje i ublažavaju simptome obične prehlade. Stoga je važno dnevno se opskrbljivati potrebnom količinom, bar 100 mg dnevno pa čak pokušati i s potencijalno terapijskom dozom tijekom prehlada. C vitamin je snažan antioksidans koji jača imunitet te skraćuje vrijeme oporavka tijekom viroza ili gripe."

Marić Bulat je naglasila da se dodavanjem C vitamina u vruće napitke poništava njihov učinak. Adekvatan dnevni unos vitamina C može se postići unosom 5, 6 serviranja voća i povrća. "Preporučujem da se unos voća i povrća rasporediti tijekom cijelog dana kako bi se sav vitamin C iskoristio i spriječilo izlučivanje viška urinom. Hrana bogata C vitaminom su paprika, brokula, agrumi poput grejpa, mandarina, naranče i limuna, kiseli kupus. Visok sadržaj vitamina C također imaju i cvjetača i prokulice", objasnila je nutricionistica.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Češnjak

Češnjak je uobičajen kućni lijek za mnoštvo zdravstvenih tegoba, a između kojih je i prehlada. Medical News Today navodi kako je jedno istraživanje razmatralo učinke povećanog unošenja češnjaka u probavni sustav. Rezultati su prikazali da je skupina, koja nije unosila dodatne količine češnjaka, imala dvostruko veći broj prehlada. Međutim, istraživači su naveli kako je potrebno provesti dodatna istraživanja kako bi se točno utvrdilo može li češnjak pomoći u sprječavanju prehlade.

Marić Bulat kaže da češnjak i luk sadrže prirodne tvari s djelovanjem sličnim djelovanju antibiotika koji povoljno djeluju na imunološki sustav.

Možda te zanima... Kombinacija ovih biljaka i vitamina najbolje jača imunitet! Zdravlje

Đumbir

Ljudi koriste đumbir u raznim jelima i desertima, kao i u čajevima. Zbog svojih protuupalnih i antioksidativnih svojstava za đumbir se vjeruje da ima mnogo zdravstvenih beneficija. Međutim, potrebno je provesti još mnogo istraživanja kako bi se sa sigurnošću moglo utvrditi može li đumbir zaista spriječiti bolesti ili ne.

Na pitanje može li unošenje đumbira u smoothie ili čajeve, čak svakodnevno, utjecati na jačega imuniteta: "Đumbir djeluje okrepljujuće i olakšava simptome začepljenosti dišnih puteva", kaže Marić Bulat.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Kurkuma

Kurkuma je začin žute boje koji mnogi koriste u kuhanju. Najpoznatiji je sastojak curryja, a prisutan je i u nekim alternativnim lijekovima. Konzumiranje kurkume može poboljšati imunološki sustav osobe zbog spoja koji se nalazi u sastavu toga začina - kurkumina. Healthline navodi kako se godinama koristi i u protuupalnim liječenjima osteoartritisa i reumatskog artritisa.

Marić Bulat objašnjava je li količina kurkume, koja se u organizam unosi putem začina za razna jela, dovoljna za jačanje imuniteta: "Kurkumin zajedno s antibioticima djeluje sinergijski, odnosno zajedno povećavaju djelovanje obje supstance te se kurkumin preporučuje kao potporna terapija uz terapiju antibioticima. Kurkumin, pigment iz kurkume ima antibakterijska, antivirusna i antifungalna svojstva. Najbolje ga je uzimati u obliku dodataka prehrani. Kao prirodni lijek u prahu koristi se za pripravke kod upala grla, suhog i nadražujućeg kašlja jer blagotvorno djeluje na upaljeno grlo.

Strath-Umorna_Poslovna_Zena Možda te zanima... Kako smanjiti stalni i iscrpljujući umor i ojačati imunitet? Zdravlje

Tamna čokolada

Tamna čokoladi sadrži antioksidans pod nazivom teobromin koji može pomoći u jačanju imunološkog sustava tako što štiti tjelesne stanice od slobodnih radikala. Slobodni radikali su molekule koje tijelo proizvodi kada razgrađuje hranu ili dođe u kontakt s zagađivačima, oni mogu oštetiti tjelesne stanice i tako pridonijeti bolesti. No, napominjemo, da je tamna čokolada visoko kalorična te ju je važno konzumirati umjereno.

"Čokolada koja sadrži 70 posto kakaa ima utjecaj na imunološki sustav, upalne i protuupalne citokine, a rezultati su pokazali da se konzumacijom kakaa reguliraju putevi aktivacije T-stanica te imunološki odgovor stanica i gena uključenih u sinaptičku signalizaciju. Tamna čokolada mora sadržavati 70% kakaa kako bi imala povoljne učinke na zdravlje", tumači Marić Bulat.

 | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

10 koraka koji će ti pomoći da se pripremiš za sezonu prehlada i gripa

  • Redovita tjelesna aktivnost i boravak na svježem zraku.
  • Izbalansirana prehrana. Česta i redovita konzumacija voća i povrća, 5 do 6 porcija dnevno. Konzumacija cjelovitih žitarica, izbjegavanje rafiniranih šećera i zasićenih masnoća
  • Redoviti unos soka od crnog grožđa blagotvorno djeluje na imunitet.
  • Dnevno pijenje 1 šalice zelenog čaja povoljno djeluje na imunološki sustav.
  • Uvrsti dobar fermentirani mliječni proizvod u svoju svakodnevnu prehranu.
  • Konzumirati namirnice bogate probioticima i prebioticima.
  • Važno je crijeva i probavni sustav održavati zdravima.
  • Probiotici i prebiotici imaju značajan utjecaj na imunitet, prebiotici potječu iz biljnih izvora, a najviše ih se nalazi u namirnicama poput korijena cikorije, čičoke, luka i banane. Dok se probiotici nalaze u fermentiranim mliječnim proizvodima
  • Vitamin E, posebno u kombinaciji sa selenom, može igrati važnu ulogu u prevenciji prehlada i drugih infekcija gornjeg dišnog sustava.
  • Đumbir je najbolji prirodni saveznik u borbi s prehladama, naime on potiče organizam na proizvodnju dermicidina, zaštitnika od mikroorganizama. Izvrstan odabir začina kao prevencija od prehlada.
Možda te zanima... Jednostavan recept s limunom i propolisom uz koji ćeš nabildati imunitet Zdravlje

Ako si se već prehladila

  • Pij mnogo tekućine. Voda, čajevi, juhe, sokovi i slični napici sprječavaju dehidraciju, pomažu u vlaženju sluznice nosa i grla te u oslobađanju sluzi koja može uzrokovati začepljenje dišnih puteva. Topli napici ublažavaju simptome bolnoga grla.
  • Jedi pileću juhu. Ona posjeduje blaga svojstva antibiotika i dekongestanta.
  • Cink zajedno s C vitaminom ima sinergijsko djelovanje. Vitamin A povoljno djeluje na imunitet sluznice.
  • Namirnice bogate C vitaminom najbolje je jesti svježe ili umjereno obraditi na pari.
  • Najbolji prehrambeni izvori cinka su meso, jaja i mahunarke, a vitamin A sadrži narančasto i crveno voće i povrće te mlijeko, jetra i ulje bakalara.
  • Izbjegavaj alkohol, kavu i napitke koji sadrže kofein jer imaju dehidracijsko djelovanje.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.