Fitness 26. siječnja 2022.

Najbolji izbor treninga i način vježbanja za osobe s hipotireozom

Foto: Guliver/Shutterstock Osobe s hipotireozom u idealnom slučaju, trebale bi raditi minimalno 150 minuta aerobnih vježbi tjedno
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Vježbanje se općenito smatra jednim od najvažnijih čimbenika za zdrav život. Ipak, neka zdravstvena stanja mogu ograničiti sposobnost osobe da bude fizički aktivna. Jedno takvo stanje je i poremećaji štitnjače, a u nastavku pročitaj više o vježbanju i nedovoljno aktivnoj štitnjači.

Nedovoljno aktivna štitnjača ili hipotireoza utječe na metabolizam. Povezana je sa simptomima kao što su umor, aritmija, bol u zglobovima, depresija i sklonost debljanju. Kod osoba s hipotireozom ovi simptomi mogu ometati redovitu tjelovježbu, ali bi upravo ona mogla biti ključ za održavanje zdravlja. Pročitaj kako hipotireoza utječe na metabolizam i koje vježbe su najbolje za to stanje.

Kako hipotireoza utječe na metabolizam?

Štitnjača je mali organ, oko pola veličine oraha, smještena u prednjem dijelu vrata. Unatoč svojoj veličini, igra važnu ulogu u metabolizmu. Ona sudjeluje u proizvodnji nekoliko hormona, poput tiroksina i trijodtironina, koji utječu na rast i razvoj. Trijodtironin također utječe na gotovo sve metaboličke procese te regulira rad srca i tjelesnu temperaturu. 

Kod osoba koje pate od hipotireoze metabolizam se usporava. To rezultira raznim simptomima, kao što su sklonost debljanju, osjećaj umora, bol u zglobovima, lupanje srca i potištenost. Niske razine hormona štitnjače također mogu smanjiti srčani kapacitet, stoga je povećan rizik od ventrikularnih aritmija kod osoba s hipotireozom.

Štitnjača pridonosi i razgradnji kolesterola i potiče proizvodnju enzima potrebnih za uklanjanje triglicerida. To znači da kada razina hormona štitnjače padne, loš kolesterol i trigliceridi mogu porasti. 

Poboljšanje metabolizma i energije tjelovježbom

Prema istraživanju objavljenom u Archives of Endocrinology and Metabolism redovita tjelovježba pomaže poboljšati kvalitetu ljudima s hipotireozom. Osobe s hipotireozom često osjećaju umor kao jedan od simptoma poremećaja štitnjače, a upravo redovita tjelovježba pomaže u povećanju razine energije i borbi protiv umora. Istraživanja pokazuju da vježbe niskog intenziteta mogu smanjiti umor pa čak i poboljšati funkciju štitnjače kod ljudi s hipotireozom. Uočeno je povećanje trijodtironina i tiroksina kod onih koji se redovito bave tjelesnom aktivnošću. 

Tjelovježbe niskog intenziteta | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock Tjelovježbe niskog intenziteta mogu smanjiti umor, pa čak i poboljšati funkciju štitnjače kod ljudi s hipotireozom.

Sporiji metabolizam može uzrokovati debljanje

Prema istraživanju, sporiji metabolizam znači da ljudi s hipotireozom imaju tendenciju debljanja i pokazuju znakove pretilosti. Zbog povećanja postotka tjelesne masti, smanjuje se mišićna masa. Ali, vježbanje bi trebalo biti učinkovito rješenje jer ono povećava sagorijevanje kalorija, što pomaže kod mršavljenja. Trening snage također pomaže povećati volumen mišića uz smanjenje postotka masti. Osim toga, trening snage poboljšava tonus mišića i poboljšava reakciju tijela na vježbanje. Tako se, malo po malo, smanjuje osjećaj slabosti, a grčevi postaju rjeđi. 

Možda te zanima... Je li debljina posljedica bolesti štitnjače ili štitnjača obolijeva zbog debljine? Kolumne

Hipotireoza utječe na rad srca

Istraživanja su otkrila da je hipotireoza kliničko stanje koje utječe na rad srca. To znači da može utjecati na snagu i brzinu kontrakcije srca, vaskularni otpor, krvni tlak i broj otkucaja srca. Ipak, postoje vježbe koje pomažu radu srca i smanjuju rizik od srčanih bolesti o kojima možeš pročitati u nastavku.

Poremećena funkcija štitnjače utječe na raspoloženje

Hipotireoza također utječe i na raspoloženje, ali se tjelovježbom mogu aktivirati hormoni sreće poput dopamina, serotonina, oksitocina i endorfina. Zbog njihovog djelovanja, osjećaj tmurnosti se smanjuje, a opća dobrobit se povećava. Prema istraživanjima samo 45 minuta umjerene aerobne vježbe, tri puta tjedno, ima značajan učinak na raspoloženje. Ova pozitivna navika prirodni je lijek za tugu, potištenost i depresiju. 

Možda te zanima... Kako znati imaš li Hashimotovu bolest i što možeš poduzeti? Zdravlje

Vježbe za osobe s hipotireozom

Osobe s hipotireozom trebale bi biti posebno oprezne prije nego što počnu vježbati. Ovo još više vrijedi, ako sjediš ili nisi vježbala neko vrijeme. Imajući to na umu, trebala bi početi polako, ne zahtijevajući previše od sebe. Najbolja stvar za osobe s hipotireozom je raditi kardiovaskularne vježbe niskog intenziteta kao što su:

  • hodanje
  • ples
  • joga
  • Tai chi
  • pilates
  • eliptično bicikliranje
  • plivanje
Možda te zanima... 6 simptoma raka štitnjače koje ne treba ignorirati Zdravlje

Kada se tvoje tijelo prilagodi, možeš postupno povećavati intenzitet ili trajanje te prijeći na zahtjevnije vježbe. Naravno, ne zaboravi uvijek ostati u granicama svojih mogućnosti. Neke od vježbi visokog intenziteta koje možeš isprobati su:

  • preskakanje vijače
  • trčanje ili džogiranje
  • tenis
  • košarka
  • planinarenje
  • biciklizam
  • čučnjevi i druge vježbe za noge
  • dizanje utega
  • gimnastika.

U idealnom slučaju, trebala bi raditi minimalno 150 minuta aerobne ili kardiovaskularne vježbe tjedno. I, uz to, dva ili tri ponavljanja kombiniranih vježbi snage. Ali, ako to ne možeš u početku, pokušaj raditi u krugovima od najmanje 15 minuta. Trening snage je vrlo važan za osobe s hipotireozom, jer pomaže u aktiviranju metabolizma i sagorijevanju kalorija. Potrebno je raditi sve glavne mišićne skupine, najmanje dva dana tjedno. 

Ako uz probleme sa štitnjačom netko ima problema i sa prekomjernom tjelesnom težinom i nije dugo vježbao, bit će potrebno više vremena, ali i strpljenja za rezultate. Kako bi taj put bio lakši, dobro je kombinirati vježbe i rutine, a puls i disanje mogu biti dobar indikator, ako netko pretjeruje u vježbanju. Ukoliko dođe do boli i umora, dobro je odmoriti. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.