Hrana 10. svibnja 2011.

Proljetno čišćenje tijela uz Gorenje

Voce_1
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Proljeće je idealno vrijeme za detoksikaciju, a jetra - glavni čistač našeg organizma - posebno voli sokove i salate od svježeg voća i povrća. U pripremi ovih zdravih obroka pomoći će ti Gorenje sokovnici i sjeckalice

Proljeće je doba godine kada treba napuniti baterije i osloboditi tijelo od otrova i ponekog suvišnog kilograma nagomilanih tijekom zime. Budući da nakupljeni otrovi mogu ležati u podlozi prijevremenog starenja, loše probave, problematične kože, ali i brojnih bolesti, detoksikacija čini važnu stepenicu u optimiziranju zdravstvenog stanja te postizanju vitalnosti i dugovječnosti.

Nahrani jetru - glavni organ za detoksikaciju

Glavni detoksikacijski organ koji svakodnevno vodi bitku sa štetnim tvarimakoje putem hrane, lijekova i metabolizma opsjedaju naš organizam je jetra. Stoga, kada se govori o prehrani za detoksikaciju, neposredno se misli na prehranu koja potiče detoksikacijski potencijal jetre.

Kako bi jetra uspješno obavljala svoju zadaću eliminacije štetnih toksina potrebni su joj određeni nutrijenti poput vitamina, minerala i fitokemikalija. Zbog toga uspješan proces detoksikacije započinje prije svega na tanjuru.

Proljeće je vjerojatno godišnje doba najšarenijih boja, pa je ono i najbolje vrijeme da obojimo svakodnevnu prehranu raznolikim plodovima prirode. Osim što su različite boje voća i povrća ugodne oku, one ukazuju i na bogatstvo blagotvornih fitokemikalija koji plodovima daju boju.

Uživajući u spektru namirnica najrazličitijih boja, ujedno uživamo u spektru različitih fitokemikalija s blagotvornim djelovanjem na zdravlje. Stoga bez oklijevanja obogati jelovnik žutim, crvenim, zelenim i plavo-ljubičastim plodovima.

Povrtni i voćni favoriti

Prehrana koja potiče detoksikaciju zasniva se na sezonskim namirnicama, u prvom redu voću i povrću. Prvaci u čišćenju jetrei olakšavanju njene detoksikacijske zadaće su tamnozeleno lisnato povrće te povrće iz porodice kupusnjača poput cvjetače, brokule, kupusa, kelja i rotkvice.

Ovi saveznici jetre obiluju klorofilom koji je poznati ''čistač jetre'', a kupusnjače se ujedno odlikuju sadržajem fitokemikalija - glukozinolatima i tiocijanatima - koje povećavaju sposobnost jetre da neutralizira toksične tvari. Neka ti radić, maslačak, rukola, raštika, i sve tamno zeleno lisnato povrće osvježe mnoge obroke ovog proljeća!

Zaštitni učinak na jetru ima i artičoka koja zahvaljujući visokom udjelu tvari cinarina i inulina, stimulira funkciju jetre i smanjuje razinu masnoća i kolesterola u krvi.

Neizostavan dio svakog detoksikacijskog programa čini i korjenasto povrće poput mrkve, cikle i celera. Ovo povrće predstavlja pravu riznicu nutrijenata - prijatelja jetre, osobito vitamina C i kalija, a može se konzumirati na bezbroj načina. Povrće i voće bogato kalijem važno je za održavanje pravilne funkcije bubrega, organa koji u suradnji s jetrom odstranjuju otpadne tvari iz organizma putem urina.

Adekvatan unos voća također čini temelj detoksikacije. Pri tome prednost valja dati jabukama, kruškama te grejpu. Ovo voće bogato je pektinom, prehrambenim vlaknom topljivim u vodi, koji se pokazao kao sredstvo za blago sniženje razine kolesterola u krvi. Također, konzumacija namirnica koje sadrže vlakna rezultira dužim osjećajem sitosti. Grejp ima blago diuretički učinak te je preporučljiv osobama koje imaju problema sa zadržavanjem vode.

Antioksidansi u detoksikaciji

Poznato je da su povrće i voće najbolji izvori antioksidansa, a njihova važnost u procesu detoksikacije je neosporna. Ove vrijedne tvari uspješno neutraliziraju aktivnost štetnih slobodnih radikala i samim time ne samo da štite organizam od toksina već i od brojnih kroničnih bolesti današnjice.

Valja imati na umu da se antioksidansi prilikom reakcija u tijelu ''troše'', stoga od iznimne važnosti postaje kontinuirana opskrba organizma tvarima antioksidativnog djelovanja.

Antioksidativna moć krasi brojne vitamine i minerale, ipak u toj ulozi najsnažniji potencijal iskazuju vitamini C, E, selen, cink te beta-karoten kao prekursor vitamina A.

Vitamin C, osim što sprječava razornu aktivnost slobodnih radikala, čini sastavni dio enzima čija je primarna uloga uklanjanje toksina. Također, može biti od koristi u smanjenju nekih popratnih učinka detoksikacije kao što su glavobolja i mučnina. Vitamin C, nadalje, u konstantnoj međuigri s vitaminom E pomaže ovom vitaminu snažne antioksidativne moći u obavljanju svoje zadaće.

Može se reći da su vitamini E i C suradnici koji se međusobno ''recikliraju'' omogućujući uklanjanje i ''najtvrdokornih'' toksina topivih u mastima. Za vitaminom C posegni u bobičasto voće, limun, brokulu, papriku i jagode, a vitamin E osigurat ćeš dnevnom dozom orašastih plodova.

Beta karoten također podupire mehanizme detoksikacije štiteći od štetnog djelovanja slobodnih radikala. Beta karoten ujedno blagotvorno djeluje na rad jetre pomažući jetrenim enzimima u eliminaciji toksina, a sličan učinak pokazuju i selen i cink. Beta karoten pronaći ćeš u mrkvi, marelicama, dinji, rajčicama.

Kako iskoristiti najbolje od sezonskih plodova?

U borbi protiv toksina neophodan je i adekvatan unos tekućine. Juhama, sokovima, čajevima i vodom tijekom detoksikacije potrebno je dnevno unijeti oko dvije litre tekućine. Pritom se povrtne juhe te voćni i povrtni sokovi nameću kao odličan odabir jer istovremeno osiguravaju prijeko potrebnu tekućinu, ali i sve navedene mikronutrijente i fitokemikalije koje pogoduju proljetnom detoksikacijskom planu.

Iako je većina ljudi možda više upoznata sa sokovima od svježeg voća, ove sezone pokušaj u svoj dnevni ili tjedni meni uvesti i povrtne sokove. Naime, tradicionalni recept za čišćenje i oporavak jetre uključuje ispijanje sokova od mrkve, cikle, radiča i maslačka.

Voću i povrću se u ovo doba godine preporučuje minimalna termička obrada kako bi se sačuvalo što više vitamina i minerala, a kad god je moguće, konzumiraj ih u svježem obliku. Ne zaboravi na voćne i povrtne salate, koje mogu poslužiti kao međuobrok. Dok se svježe povrće može pridružiti glavnom obroku, za voće je poželjno da se konzumira bar 2 sata prije ili nakon glavnog jela.

Gorenje sokovnici i sjeckalice

U pripremi idealnih obroka za detoksikaciju - sokova i salata od svježeg voća i povrća - koristit će ti Gorenje sokovnici i sjeckalice.

Sokovnik JC800A ima maksimalnu snagu motora od 800 W, namjestivu brzinu i mikrofilter. Ima XXL otvor za doziranje, a jednostavno se čisti jer mu se dodaci mogu prati i u perilici posuđa. Zapremnina posude za sok je 1 litra, a posude za gustiš 2 litre.

Sjeckalica S400QB ima izmjenični motor maksimalne snage od 400 W, nastavak za sjeckanje i dvostruki nož od nehrđajućeg čelika te sigurnosnu sklopku. Zapremnina posude sjeckalice je 0,75 litre.

Među receptima za proljetnu detoksikaciju koje su čitatelji ostavili kao komentar na članak do petka 6. svibnja, odabrali smo dva najzanimljivija. Autorima tih recepta, koji se služe korisničkim imenima Medicandy i malo, Gorenje daruje sokovnik JC800A ili sjeckalicu S400QB.

Više info: www.gorenje.hr

  • Default avatar -
    malo

    Zar stvarno?! To sam ja osvojila nagradu ?! :))

  • Avatar zelenooka_22
    zelenooka_22

    Prije tretmana čišćenja trebali bi smanjiti unose krute hrane kako bi se naš probavni sustav rasteretio. Za doručak možemo konzumirati ugljikohidrate, voće i mahunarke, tijekom poslijepodneva i večeri proteinsku hranu, a povrće možemo jesti tijekom cijelog dana. Treba izbjegavati dodatno soljenje jela i gladovanje, a dnevno unositi najmanje 2 litre tekućine. Za vrijeme detoksikacije se podrazumijeva što veći unos tekućine, izbjegavanje kave, alkohola, rafiniranih ulja, bijelog šećera i glatkog brašna. Idealne namirnice su: ječam, zeleno lisnato povrće, limun, maslinovo ulje, mrkva, rotkvice, leća i zeleni čaj. Ljekovite sastojke najbolje je konzumirati u obliku juha i salata. Obroke rasporediti na 5 manjih obroka, od kojih je doručak najobilniji, a večera najlaganija. Voda u najvećoj mjeri čisti organizam, olakšava izlučivanje i uklanjanje toksina. Detox salata Sastojci: 4 zelene jabuke, 2 banane, 4 naranče, 3 žlica limunovog soka, nekoliko žlica šećera Priprema: Jabuke narežite na sitne kockice, a banane ogulite i pokapajte jednom žlicom limunovog soka. Naranče ogulite i narežite na sitno. U veću posudu stavite kockice jabuka i narandči, dodajte banane narezane na kolutiće i sve pospite s malo šećera. Pokapajte preostalim limunovim sokom i dobro promiješajte. Poslužite hladno u čašama za desert.

  • Avatar zelenooka_22
    zelenooka_22

    Fitness salata Sastojci: 500 g brokule, 200 g karfiola, 2 crvene paprike, 300 g mrkve, 100 g crnih maslina, 1 žlica balzamičnog octa, 2 žlice maslinovog ulja, 1 žlica soka od limuna, sol Priprema: Mrkvu očistite, operite i narežite na ploške, a crvenu papriku na rezance. U malo začinjene vode skuhajte odvojeno brokulu i karfiol, ocijedite ih i začinite. U veću posudu prebacite kuhano i sirovo povrće, dodajte masline, ocat, limunov sok i maslinovo ulje. Sve dobro promiješajte i ostavite da salata odstoji nekoliko minuta. Nakon što se malo ohladila rasporedite je u posude za posluživanje.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.