Hrana 510 prikaza 01. siječnja 2012.

Postblagdanski jelovnik

Juha1_1
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Neumjerenost u blagdanskim delicijama i piću ostavlja posljedice na tvom struku. Zato nakon blagdana trebaš prilagoditi prehranu i u nju uvrstiti više juha i variva. Prirodni biljni čajevi očistit će tvoj organizam od toksina, kao i povrtne salate, dok su fermentirani mliječni proizvodi zaduženi za bolju probavu

Hrana je jedna od najsnažnijih ovisnosti u kojoj se nerijetko pretjeruje i na koju trošimo velik dio novca. To posebno dolazi do izražaja u vrijeme blagdana kada se prednost daje visokokaloričnoj hrani, kolačima i sličnim "prehrambenim grijesima".

Bilo bi prilično radikalno savjetovati susprezanje od blagdanskih poslastica budući da je ovakvo ponašanje duboko tradicijski ukorijenjeno, iako nam pretjerivanja mogu zadati tegobe poput migrena, probavnih smetnji i povišene razine masnoća u krvi. Također, blagdanska neumjerenost ostavlja posljedice i na našem struku - istraživanja pokazuju da upravo zbog božićnih slavlja u Novu godinu ulazimo prosječno i do 2 kg teži.

Juhe i variva

Kako bi iz organizma isprala sve one toksine koji su se kumulirali pretjeranim blagovanjem potrebno je u jelovnik uvrstiti što više juha i variva. Pritom prednost imaju nemasne povrtne juhe i variva sačinjeni primjerice od brokule, cvjetače, prokulica i ostalih kupusnjača. Ovi saveznici jetre obiluju klorofilom koji je poznati "čistač jetre", a kupusnjače se ujedno odlikuju sadržajem fitokemikalija koje povećavaju sposobnost jetre da neutralizira toksične tvari.

Neizostavan dio svakog detoksikacijskog programa čini i korjenasto povrće poput mrkve, cikle, celera jer predstavlja pravu riznica nutrijenata prijatelja jetre (osobito vitamina C i kalija).

Za prehrambeni oporavak dobro će doći i topla juha od rajčice koja je ujedno i odličan izvor snažnog antioksidansa likopena s povoljnim učinkom na kolesterol. Upravo su blagdanska slavlja razdoblje kada organizam ima "pune ruke posla" s povišenim masnoćama i kolesterolom stoga je likopen dobrodošla pomoć za zdravlje srca i krvnih žila.

Pomoć potraži u čaju od hibiskusa

Svakako pripazi na dovoljan unos tekućine osobito izvorske i mineralne vode, a nije loša ideja posegnuti i za biljnim čajevima čistačima organizma. Osim svestranog zelenog čaja koji ubrzava rad jetre, što pridonosi čišćenju organizma, pomoći će i čaj od koprive koji potiče izmjenu tvari te čaj od hibiskusa.

Naime, hibiskus je vrijedan izvor vitamina C i flavonoida koji pomažu detoksikaciju organizma. Hibiskus je ujedno i diuretik te smanjuje osjećaj napuhanosti, a dodatni plus daje i činjenica da čaj od hibiskuka smanjuje apsorpciju masti i šećera što može biti od pomoći u borbi sa kilogramima koji su se nakupili tijekom blagdana.

Postblagdanski jelovnik

Doručak

  • Muesli sa probiotičkim jogurtom
  • Čaj od koprive

Međuobrok

  • Voćna salata: jabuke, kruške, ananas i grejp
  • Čaj od hibiskusa

Ručak

  • Varivo od graha i kiselog kupusa
  • Integralni kruh sa sjemenkama

Međuobrok

  • Salata načinjena od rikule, cikle, celera, komorača i mozzarelle začinjena ekstra djevičanskim maslinovim uljem i limunovim sokom
  • Zeleni čaj

Večera

  • Bistra juha od brokule, mrkve i cvjetače
  • Srdelice pečene u pečnici s crvenim lukom i kaparima
  • Blitva s dodatkom češnjaka i ekstra djevičanskog maslinovog ulja

Bez preskakanja obroka

Blagdani i blagdanske delicije su prošlost, sada je vrijeme za povratak na laganu mediteransku prehranu temeljenju na cjelovitim žitaricama, obilju povrća i voća te ribi i niskomasnim mliječnim proizvodima. Obavezno doručkuj i nemoj preskakati obroke jer bi posljedica duljeg gladovanja opet moglo biti prejedanje.

Od voća prednost daj jabukama, kruškama i grejpu jer obiluju pektinom, prehrambenim vlaknom topljivim u vodi, koji se pokazao kao sredstvo za blago sniženje razine kolesterola u krvi.

Svakako, uživaj u maštovitim povrtnim salatama, one osiguravaju cijeli niz visokovrijednih tvari koje pomažu metabolizam, jačaju obrambenu sposobnost tijela i organizam "čiste" od otrova. Salate začinite kvalitetnim "ekstra djevičanskim" maslinovim uljem.

U svakodnevnu prehranu uvrsti i fermentirane mliječne proizvode koje sadrže probiotike jer će oni ubrzati "uspavanu" probavu, ali i ojačati obrambenu sposobnost organizma koji je osobito u postblagdansko doba na kušnji.

Zaboravi na dijete

Iako su radikalne detoksikacije popularne, poput onih voćnim sokovima gdje se blagdanski prehrambeni grijesi pokušavaju "isprati" konzumiranjem voćnih sokova i ničega više, trebalo bi ih izbjegavati. Naime, takvi detoksikacijski programi imaju vrlo nisku energetsku vrijednost što dovodi do usporavanja metabolizma i lakog nakupljana dodatnih kilograma jednom kada se vratiš na uobičajnu prehranu.

Imaj na umu, da ovo nije razdoblje kada bi trebala ići na neku restriktivnu dijetu, osobito ako je ona loše planirana i neuravnotežena. Sada su za tvoj organizam iznimno bitni brojni vitamini i minerali, a njihov unos je u raznim dijetama često neadekvatan. Stoga, drži se laganih jela i smanjenih porcija i kilogrami će spontano otići kroz neko vrijeme.

Potakni probavu

Ukoliko te muči usporena probava, u prehranu uključi papaju i ananas ili dodatke prehrani na bazi ovih namirnica, jer sadrže enzime (papain i bromelin) koji potiču probavu. Pomoći će i komorač koji se koristi u kulinarstvu još od davnina kao lijek za lošu probavu. Komorač poboljšava probavu i apsorpciju hrane, a zahvaljujući sastavu eteričnih ulja potiče lučenje probavnih enzima. Poznat je i kao sredstvo koje smanjuje vjetrove u crijevima.

Jutro poslije: liječenje mamurluka

Osim u jelu, tijekom blagdana često pretjerujemo u piću. Ako se probudiš sa osjećajem kao da se vozite u zabavnom parku, potrebno je odmah poduzeti "mjere spasa". Juhe, voće i povrće trebali bi biti sastavni dio jelovnika "dana nakon". Teško probavljiva hrana samo će dodatno opteretiti želudac. Iako niti jedna randomizirana studija ne govori tome u prilog, iskustvo pokazuje da je simptome mamurluka moguće ublažiti unosom tekućine i kofeina.

Čašom voćnog soka nadoknadit ćeš izgubljenu tekućinu, a fruktoza iz voća pomoći će organizmu da brže "sagori" alkohol. Možeš posegnuti i za dodatkom prehrani koji osigurava adekvatne količine vitamina B skupine jer su oni esencijalni u procesu razgradnje alkohola u organizmu. I na poslijetku, pusti vrijeme da "izliječi" rane. Jedini, stopostotno dokazani lijek protiv mamurluka su 24 sata.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.