Fitness 16. lipnja 2020.

Znaš li koliko minuta trebaš trčati da bi imala koristi?

Foto: Guliver/Shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Danas pričamo o trčanju te o činjenicama koje moraš znati prije nego se njime počneš baviti.

Trčanje je monostrukturalna ciklička aktivnost, što znači da se jednostavne i ne kompleksne motoričke radnje odvijaju jedna za drugom. Motorički program trčanja posjedujemo već od prve godine života i razvijamo ga i prilagođavamo raznim uvjetima i situacijama. 

Trčanje je najmasovniji oblik rekreativnog i sportskog treninga za razvoj aerobnih komponenti ljudskog tijela. Razvija krvnožilni aparat, pojačava rad limfe te povećava kapacitet respiratornog aparata, a kako bi postigla poboljšanje navedenih fizioloških sustava ono mora biti dulje od 25 minuta.

Možda te zanima... Bol u koljenu tijekom trčanja: Trener otkriva kako je prevenirati Zdravlje

Trčanjem se stvara više serotonina, neurotransmiterske kemikalije koja je zadužena za prijenos impulsa između živčanih stanica. On ima važnu ulogu u krvnožilnom aparatu jer regulira bitne tjelesne funkcije kao što su krvni tlak, disanje, osjećaj gladi, tjelesna temperatura. Zato nakon dobrog treninga osjećaš opuštenost i zadovoljstvo. 

 | Author: shutterstock Foto: shutterstock

Postoje činjenice koje treba upoznati ako želiš započeti trčati

Aktivnost trčanja stvara veće sile u zglobovima nego bicikl, rolanje, eliptične fitnes sprave ili veslanje. Prije početka treba provjeriti simetriju mišića trupa, položaj zdjelice, upoznati se s vrstama sportske obuće te paziti na kojim podlogama trčite.

Provjera simetrije mišića, osim specijalističkim pregledom, može se napraviti kontrolom potplata obuće. Ako se peta troši više s unutarnje ili vanjske strane treba pripaziti na intenzitet trčanja kako ne bi povećali mogućnost ozljede. 

Možda te zanima... Jedan sat trčanja produljuje život za 7 sati!? Fitness

Položaj zdjelice, uvelike određuje amortizaciju sila s podloge na stup kralježnice. Treba provjeriti postoje li dvije vrste asimetrije, zarotirana zdjelica prema naprijed i podignut jedan rub zdjelice u odnosu na drugi. Kod zdjelice zarotirane prema naprijed mišići zadnje strane nogu su istegnuti pa ne mogu vršiti finu mišićnu kontrakciju nego povećanom kontrakcijom povećavaju i sile u zglobovima kuka, koljena i skočnog zgloba. Kod sindroma podignute jedne strane zdjelice dolazi do različitih mišićnih kontrakcija između lijeve i desne noge što rezultira i različitim silama unutar zglobova.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Vrsta sportske obuće je bitan faktor u trčanju

Vrsta sportske obuće također je bitan faktor u trčanju jer amortizira i usmjerava sile s podloge preko skočnog zgloba do vrha kralježnice. Odabir obuće ovisi o konfiguraciji terena, težini tijela, vrsti stopala te prethodnim ozljedama lokomotornog aparata. Danas se u ponudi mogu pronaći tenisice koje odgovaraju svakom profilu i načinu trčanja pa se posavjetujte oko odabira. 

Ako osjetiš zatezanje u mišićima nogu ili kralježnice provjeri gore navedene asimetrije, prestani s aktivnošću trčanja i upoznaj razlog nastanka mišićne tenzije. Pojava bolova u zglobovima nogu ili kralježnici znakovi su za obavezan prestanak trčanja. 

Možda te zanima... Trčanje vs. meditacija: što je bolje za tvoj mozak i raspoloženje? Fitness

Trčanje je motorički jednostavan pokret, ali prijenos sile se odvija preko tri kompleksna zgloba, a ozljede mogu biti prolazne, lokalne, ali mogu utjecati i na statiku tijela. Bolovi u stopalu kao što je bol u donjem dijelu stopala, bol u peti ili zakrivljenost stopala nas upućuje na krivi potisak podloge. Bol u koljenu koja može nastati kao posljedica krivog trčanja jest sindrom trkačkog koljena gdje bol nastaje u području čašice koljena. Mišićna asimetrija odnosno zategnutost vanjske strane mišića natkoljenice može dovesti do dislokacije čašice ili iritacije mekog tkiva koljenog zgloba. Moguće su i ozljede zgloba kuka od zategnutosti mišića do stresa faktura zglobne čahure.

Svaka fizička aktivnost pa tako i trčanje ima pozitivan utjecaj na zdravlje čovjeka. Stoga treba razvijati komponente s kojima lakše podnosimo današnji životni tempo, no prekomjerna fizička aktivnost nije dobra kao ni sve ostalo u životu. Previše ili premalo serotonina dovodi do različitih promjena raspoloženja poput depresije, agresije, poremećaj spavanja. Kontroliran i programiran trening daje željeni rezultat i utječe pozitivno ne samo na tebe nego i na tvoju okolinu. Imat ćeš više energije za obitelj nakon radnog dana, lakše ćeš podnositi stresne situacije, brže ćeš se odmoriti i ostat će ti snage za sve ono što te čini sretnom i zadovoljnom.  

Posavjetuj se sa stručnih osobama, napravi testiranje mišićne simetrije ili specijalistički pregled da bi dobila ocjenu sposobnosti i upoznala se s rizicima trčanja te započni sa svojom novom i omiljenom tehnikom vježbanja.

Možda te zanima... Vježba koja sagorijeva više kalorija nego 30 minuta trčanja Fitness

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.