Zdravlje 23. lipnja 2020.

Sve o kolagenu na jednom mjestu: mitovi, primjena i kako ga unijeti u organizam

Foto: shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

U zadnje se vrijeme zaista mnogo piše i govori o kolagenu. No, u moru informacija, kako bismo dobili one točne i provjerene, upravo o njemu razgovarali smo s nutricionisticom Sandrom Krstev Barać.

"Kolagen je najzastupljeniji protein u ljudskom organizmu (čini 25 – 30 % ukupnih proteina u tijelu) i predstavlja glavnu komponentnu kože, kostiju i vezivnog tkiva. Drugim riječima, kolagenska vlakna nalazimo u gotovo svim tkivima u tijelu, od kože do probavnog trakta", kaže Krstev Barać.

Možda te zanima... Zašto će ti koža i kosti biti zahvalni, ako u smoothie staviš kolagen? Hrana

Njegova glavna uloga jest da tkivima daje čvrstoću i stabilnost zbog čega se često opisuje kao “ljepilo koje drži tijelo”. On sudjeluje u obnovi svih vrsta potpornog tkiva, gradi ovojnice oko organa, obavija mišiće, oblaže i štiti krvne žile i živce, povezuje kožu sa strukturama ispod nje itd.

 | Author: shutterstock Foto: shutterstock

Tri najzastupljenija tipa kolagena

Postoji barem 16 različitih vrsta kolagena, no najzastupljeniji su tip I, II I III. Kolagen tip I tvori najčvršće strukture i prisutan je u koži, tetivama, ligamentima, kostima, zubima. Kolagen tip II pomaže tvoriti hrskavicu dok je kolagen tip III obilno prisutan u ekstracelularnim matriksu koji uz krvne žile tvori organe i kožu.

Možda te zanima... 4 stvari koje će se dogoditi konzumiraš li kolagen svaki dan Zdravlje

Ljudski organizam ima sposobnost njegove sinteze, no starenjem ju organizam postepeno gubi. Kojom brzinom se sinteza kolagena smanjuje razlikuje se od osobe do osobe i ovisi o nekoliko čimbenika:

  • Dob – sasvim logično, što smo stariji to je izraženiji pad prirodne sinteze kolagena.
  • Prehrana – ako su u vašoj prehrani često zastupljeni jednostavni šećeri budite sigurni da će se smanjiti i prirodna produkcija kolagena. Obilje šećera, naime, povećava brzinu glikacije, procesa gdje se šećer veže na proteine i tvori molekule naziva AGE (Advanced Glycation Endproducts). AGE molekule čine strukturu kolagena slabom te smanjuju njegovu moć da gradi strukturu kože što za posljedicu ima pojavu bora. 
  • Nutritivni deficiti poput nedovoljnog unosa vitamina C, mangana ili bakra će se također negativno odraziti na sintezu kolagena.
  • Pušenje i često izlaganje suncu.
  • Autoimuna bolest – bolujete li primjerice od reumatoidnog artritisa ili lupusa vaše tijelo može greškom napasti vezivno tkivo koje proizvodi kolagen.

 | Author: shutterstock Foto: shutterstock

Može li se i kako kolagen nadomjestiti (na prirodan način)?

Osim što pravilnom i raznolikom prehranom, zdravim životnim stilom te odgovornim izlaganjem suncu možemo pozitivno utjecati na sintezu kolagena u našem tijelu, kolagen možemo unijeti i putem određenom namirnica koja ga sadrže, a sve je popularnija i primjena dodataka prehrani.

nutricionistica Sandra Krstev Barać | Author: Privatna arhiva Foto: Privatna arhiva nutricionistica Sandra Krstev Barać "Prehrambeni izvori kolagena tako uključuju kosti, kožu, ligamente i hrskavicu govedine, piletine i ribe, odnosno dijelove životinje koje se u današnje doba jedu rijetko. Jedno od rijetkih modernih jela bogato kolagenom je, u stvari, juha na bazi ribljeg, pilećeg ili goveđeg temeljca koju je poželjno uvrstiti u našu svakodnevnu prehranu", navodi Krstev Barać.

No, osim unosa određenih namirnica, zapravo najjednostavniji dodatni unos kolagena je putem dodataka prehrani koji ga osiguravaju u značajnim količinama. Danas na tržištu postoje različite formulacije pripravaka kolagena i to u obliku praha, tableta, kapsula ili tekući pripravaka. Pri odabiru proizvoda bitno je birati one koji osiguravaju hidrolizate kolagena odnosno peptide kolagena zbog veće bioiskoristivosti.

 | Author: shutterstock Foto: shutterstock

Zateže li kolagen zaista kožu ili je to samo još jedan od marketinških trikova?

Iako su mišljenja po ovom pitanju podijeljena, sve je više znanstvenih dokaza kako unos hidrolizata kolagena uistinu može pomoći ublažiti znakove starenja. Analiza studija objavljenja 2019. godine u časopisu Journal of Drugs in Dermatology otkriva kako primjena kolagena putem dodataka prehrani može povećati elastičnost kože, njenu hidriranost, ali i gustoću kolagena u koži.

Možda te zanima... Kolagen i želatina: Osim na kožu, pozitivno djeluju i na probavu Hrana

Osim što su korisni kada je u pitanju stanje kože, smatra se da mogu biti i od pomoći kada je u pitanju zdravlje zglobova i crijeva. Valja napomenuti kako su dodaci kolagena općenito sigurni za primjenu.

No, mnoge zanima i da li u menopauzi dolazi do gubitka kolagena te kada bi se točno trebalo početi s njegovim primjenjivanjem i na koji način? Krstev Barać navodi kako tada dolazi do brojnih promjena na koži, a smanjena proizvodnja kolagena je samo dio problematike. "Procjenjuje se da se u prvih pet godina menopauze sinteza kolagena smanjuje za čak 30%, no posljedice je moguće ublažiti odgovarajućom prehranom, primjenom pripravaka i kozmetičkih tretmana koji stimuliraju proizvodnju kolagena. Što prije započnemo s ciljanim intervencijama, rezultati su bolji."

 | Author: shutterstock Foto: shutterstock

Što nakon prestanka korištenja kolagena?

Na pitanje ima li istine u tome da se nakon intenzivnog korištenja kolagena, a zatim prestanka, koža/kosa/nokti vraćaju na "staro", odnosno da se vidi manjak elastičnosti kože, vraćanje bora ili čak pogoršanje izgleda, Krstev Barać navodi kako se njime još nitko nije kvalitetno 'pozabavio' pa sve što ostaju su nagađanja. "Prestankom korištenja proizvoda s kolagenom s vremenom će koža i nokti gubiti na izgledu, no najvjerojatnije kao posljedica prirodnog procesa starenja, a ne prestanka korištenja kolagena", zaključila je.

Najčešći mit kada je u pitanju kolagen jest da je dovoljno koristiti kozmetičke pripravke koji ga sadrže. Djelotvornost kolagena u kremama često je predmet rasprava, a smatra se da se zbog veličine molekula kolagen iz njih ne može apsorbirati niti iskoristiti. Kolagen u dodacima prehrani je, pak, prisutan u obliku peptida kolagena koji imaju manju molekularnu masu i veću bioiskoristivost, zbog čega se smatraju učinkovitijem rješenjem, zaključila je.

Sandra Krstev Barać, mag.nutr.
http://www.funkcionalnamedicina.com/

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.