Zdravlje 1706 prikaza 27. kolovoza 2009.

PMS je lakši uz puretinu i žitarice

Menga-Zk
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Prof. dr.sc. Marina Ivanišević, specijalist ginekologije iz Klinike za ženske bolesti i porode u Petrovoj bolnici prokomentirala je metode liječenja PMS-a, a nutricionistica Darija Vranešić Bender preporučila hranu koja ublažava neugodne simptome.

Simptomi PMS-a najizraženiji su kod adolescentica, a najteže pogađaju žene u 40-ima, objašnjava dr. Ivanišević. Jačina PMS-a varira od žene do žene, a sam predmenstrualni sindrom dijeli se u pet kategorija, ovisno o jačini i tipu simptoma. Kako bi olakšali simptome, važno je prepoznati skupinu kojoj pripadate i, u skladu s njom, pronaći idealnu terapiju.

  • PMS – A - najčešći simptomi ovog tipa su nesanica, napetost, nespretnost i promjene raspoloženja
  • PMS – C - prati ga jaka želja za slatkom i slanom hranom, određenim tipovima hrane i glavobolja
  • PMS – D - karakterizira ga bijes, slaba koncentracija te smanjeno samopouzdanje.
  • PMS – H - žene s ovim tipom PMS-a osjećaju nadutost, napetost u grudima, a često dobiju i par kilograma koji nestaju nakon mjesečnice
  • PMS – O- prate ga menstrualni grčevi, probavne tegobe, često mokrenje, akne, alergijske reakcije, infekcije gornjeg dišnog sustava, mučnina

Terapija i lijekovi koji pomažu kod PMS-a

PMS se ne može izliječiti, ali se može ublažiti. Uz lijekove poput analgetika te protuupalnih lijekova (ibuprofen, ketoprofen i naproksen) koji se inače koriste za smanjenje boli, najviše će pomoći podrška i razumijevanje bližnjih. Također, ukoliko su psihički simptomi izrazito jaki (nesanica, depresija, manjak samopouzdanja), PMS se može liječiti i psihoterapijom.

Kao alternativa  liječenju PMS-a koriste se COX – 2 inhibitori koji koče stvaranje prostaglandina - tvari u ljudskom tijelu koja je odgovorna za nastanak osjećaja boli. Fluoksetin i sertralin su prvi izbor lijekova ako se radi o teškim emocionalnim simptomima jer uspješno razgrađuju serotonin - kemikaliju koja se stvara u mozgu i daje osjećaj zadovoljstva, objašnjava dr. Ivanišević. U slučaju anksioznosti preporuča Xanax.

Kod teških simptoma koristi se i kiruška terapija. Može se izvršiti obostrano uklanjanje jajnika što ženu brzo dovodi u postmenopauzalno stanje pa se takva terapija ne može primjeniti na adolescenticama i mladim ženama. Pomoći će i kontracepcijske tablete no, njihov učinak također varira od žene do žene.

Izbjegavajte slatkiše i slanu hranu

Zdrave navike i zdrava prehrana pomažu i u psihološkom smislu dajući osjećaj kontrole tijekom PMS-a. Dr.sc. Darija Vranešić Bender savjetuje koju hranu izabrati, a koju izbjegavati za vrijeme PMS-a.

  1. Pijte manje kave i alkohola kako bi ublažili nervozu, umor, depresiju i glavobolju.
  2. Sol i izrazito slanu hranu treba izbjegavati u drugoj polovici ciklusa, jer ona može pospješiti zadržavanje tekućine u organizmu
  3. Jednostavni, rafinirani šećeri i slatkiši neprijatelj su ženskog organizma. Posebice treba pripaziti na unos slatkiša od sredine ciklusa i tijekom druge polovice ciklusa jer tada rafinirani šećeri mogu uzrokovati gubitak važnih elektrolita i magnezija, što utječe na ravnotežu tekućine u organizmu.
  4. Visok unos crvenog mesa i mliječnih proizvoda može pridonijeti hormonskoj neravnoteži koja uzrokuje zadržavanje vode, utječe na cirkulaciju i dotok kisika u tkivo maternice, jajnika i mozga.

Soja će ublažiti simptome

  1. Jedite obilje žitarica, voća, povrća i kruha od cjelovitih žitarica.
  2. Uživajte u složenim ugljikohidratima jer ćete tako povisiti razinu serotonina. Integralni kruh i riža odličan su odabir.
  3. Jedite soju. Soja sadrži prirodne estrogene koji pomažu kod ublažavanja hormonske neravnoteže.
  4. Nemasna puretina i piletina, te mliječni proizvodi s niskim udjelom masti odličan su izvor vrijednih proteina.
  5. U jelovnik treba uključiti ribu i orašaste plodove – izvor vrijednih nezasićenih masnoća.
  6. Dnevno treba popiti 2 – 3 litre vode, što je posebno važno u drugom dijelu ciklusa. Preporuča se pročistiti organizam svježim, prirodnim sokovima i čajevima nekoliko dana prije pojave menstruacije, u svrhu smanjenja simptoma PMS-a.
  7. Istraživanja pokazuju da vegetarijanskom prehranom s niskim udjelom masti možemo ublažiti simptome PMS-a te trajanje i intenzitet menstrualnih grčeva. Manjim unosom zasićenih masti snizujemo i razinu estrogena.
  8. Prehranu nadopunite suplementima kalcija, magnezija i vitamina D koje možete kupiti i u ljekarni jer oni ublažavaju simptome PMS-a.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.