Hrana 2459 prikaza 20. rujna 2010.

Energetski napitci - za i protiv

Konzerva-Energetski-Napitak
Foto: Thinkstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Iza naziva energetski napitci stoje gazirana pića upakirana u tanke limenke, koje sadrže velike količine kofeina i šećera zajedno s još nekoliko sastojaka poput vitamina B skupine, aminokiselina (taurin) i biljnih stimulansa poput guarane

Njihova prodaja je marketinški orijentirana mladima između 18 i 30 godina, a proizvođači su im nadjenuli imena koja asociraju na snagu, moć, brzinu i seksualnost nudeći na taj način stimulans od kojeg se čak i ''leti''.

Što se skriva u sastavu energetskih napitaka?

Jedan od sastojaka energetskih napitaka je taurin - aminokiselina koja pomaže u razvoju mozga te sudjeluje u regulaciji razine vode i elektrolita u krvi. Također, za taurin se smatra da posjeduje i antioksidativna svojstva.

Taurin se prirodno nalazi u namirnicama poput mesa, ribe i majčinog mlijeka, a dostupan je i u obliku dodataka prehrani. Neka istraživanja podupiru teoriju kako uzimanje taurina u obliku dodatka prehrani poboljšava sportsku izvedbu, čime se može objasniti njegovo dodavanje u energetska pića. Druge pak studije ukazuju kako unos kombinacije taurina i kofeina poboljšava mentalnu izvedbu, no u znanstvenim krugovima se za sada to pitanje smatra kontroverznim.

Gornja granica sigurnog unosa taurina je 3000 mg na dan. Višak taurina u organizmu izlučuje se uz pomoć bubrega. Međutim, ipak je važno pridržavati se temeljnog pravila o umjerenosti zbog toga što se o dugotrajnom i prekomjernom unosu taurina za sada premalo zna.

U sastav određenih energetskih napitaka ulazi i spoj pod nazivom glukuronolakton. To je supstanca koju tijelo prirodno proizvodi, međutim znanost još nije ispitala kakav utjecaj ima unos te tvari na ljudski organizam. Ipak, ako se usporedi unos glukuronolaktona iz prirodnih izvora hrane od 1-2 mg/dan i iz energetskih pića 840 mg - 1800 mg/dan, znanstvenici izražavaju određenu rezerviranost prema opravdanosti unosa tako velikih količina.

Ponekad proizvođači u sastav energetskih napitaka znaju dodati i vitamine B skupine. Zbog dodatka vitamina takva pića izgledaju zdravija, međutim dodana količina vrlo malo doprinosi preporučenom ukupnom dnevnom unosu vitamina.

Guarana je biljka podrijetlom iz Južne Amerike koja uz kofein sadrži i male količine teobromina, teofilina i tanina - stimulirajućih tvari koje se nalaze primjerice i u čaju. Općenito se smatra sigurnom za zdravlje, međutim može uzrokovati trovanje kofeinom ukoliko se kombinira s kofeinom.

Znaš li da žitni nadomjesi kave isto daju energiju, a ne sadrže kofein?

Podižu li razinu energije?

Većina energetskih napitaka sadrži veliku količinu kofeina što može uzrokovati trenutno podizanje energije. Dodatno, i sadržaj šećerai nekih drugih tvari koje se mogu naći u takvim napitcima također sudjeluju u povećanju energetskih zaliha. Međutim, ti izvori pružaju energiju kratkog vijeka koja u nekim slučajevima može biti popraćena i određenim zdravstvenim problemima.

Primjerice, prevelik unos energetskih napitaka koji sadrže šećer može uvelike doprinijeti nakupljanju viška kilograma, dok prekomjeran unos kofeina uzrokuje nervozu, razdražljivost, nesanicu, ubrzan rad srca i povišeni krvni tlak.

Miješanje energetskih napitaka s alkoholom može biti još problematičnije. Energetski napitci mogu zatupiti osjećaj pijanstva što može dovesti do prekomjernog unosa alkohola i povećati rizik od opasnih ozlijeda.

U studiji koja je uspoređivala utjecaj unosa alkohola i unosa kombinacije alkohola i energetskog napitka zabilježeno je kako kombinacija ta dva stimulansa značajno smanjuje simptome koji se povezuju s prekomjernim unosom alkohola kao što su glavobolja, slabost, suha usta i narušena koordinacija, zbog čega osoba izgubi osjećaj da je popila previše i da je vrijeme za prestanak unosa alkohola.

Ako ponekad pretjeraš s alkoholom, pročitaj savjete za jutro poslije!

Osim toga, alkohol djeluje dehidrirajuće na organizam čime dolazi do usporavanja metabolizma alkohola i do još veće intoksikacije. Miješanje alkohola i energetskih napitaka predstavlja ozbiljnu prijetnju za zdravlje i za život jer su zabilježeni slučajevi u kojima je ta kombinacija bila uzrokom srčanih zastoja kod mladih ljudi.

Za većinu ljudi, povremena konzumacija energetskih napitaka je dozvoljena. U slučaju da se konstantno osjećaš umorno i iscrpljeno, razmisli o rješavanju svog problema na bolji, odnosno zdraviji način. U tome pomaže nekoliko pametnih poteza kao što su dobar san, uključivanje tjelesne aktivnosti u svakodnevicu te naravno razborita prehrana.

Ukoliko se pridržavaš ovih savjeta, a ne osjećaš se bolje, savjetujemo ti da potražiš liječničku pomoć kako bi otkrio ne leži li možda u pozadini tvog umora neko medicinsko stanje, primjerice hipotireoza ili anemija.

Pogledaj koji su još simptomi hipotireoze i drugih problema sa štitnjačom!

  • Avatar Zdrava__Krava
    Zdrava__Krava

    Draga kika, evo što kaže nutricionistica Mirja Jošić: ''Idealno bi bilo za vrijeme ispitnih rokova držati se ustaljenog ritma života odnosno pridržavati se uravnotežene prehrane i dobro se naspavati. A u situacijama kada je to teško postići, u svrhu podizanja razine energije i koncentracije mogu nam poslužiti određeni zdravi trikovi. Kratkotrajna tjelesna aktivnost primjerice brzo hodanje na zraku potiče proizvodnju endorfina i serotonina, molekula koje podižu energiju, ali i raspoloženje. Zeleni i crni čaj poput kave sadrže kofein, ali u manjoj količini te osim što podižu budnost, sadrže antioksidanse koji uvelike doprinose zdravlju. Šalica crnog čaja zaslađena žličicom meda s malo mlijeka ili zeleni čaj u kombinaciji s mentom predstavljaju ukusne i prihvatljive zamjene energetskih pića. Za bolju koncentraciju poslužit će orašasti plodovi koji obiluju korisnim masnim kiselinama te crna čokolada sa što višim sadržajem kakaa.'' Nadam se da smo ti pomogli :)

  • Default avatar -
    _k_i_k_a__

    Zanimljiv clanak pogotovo za mene zato sto sam studentica i moj zivot bez red bulla je nezamisliv , bar 4 dana prije ispita XD Jednostavno ne znam cime da ga zamjenim??? Kavu ne mogu jer je ne volim i pocnem od nje povracati, a kad njega popijem nije da ne spavam jer spavam, ali mogu se dignuti u sred noći nakon par sati spavanja i nastaviti bez problema sa ucenjem. Sto bi bilo "dostojna" zamjena za to?

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.