Fitness Let's Get Fit! 23. svibnja 2022.

7 čestih laži o mršavljenju s kojima trebaš raskrstiti što prije

Trbušnjaci
Foto: shutterstock Fraza da se ''trbušnjaci rade u kuhinji'' svakako je istinitija od mita da ćeš trbušnjacima ciljano skinuti potkožno masno tkivo s trbuha

Powered by:

zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Reklame koje te uvjeravaju da možeš ekspresno smršaviti 10 kilograma za 10 dana ili pak u samo 5 dana doći do pločica na trbuhu potpuni su promašaj. Osim ako ne kupuješ pločice za kupaonicu, ove reklame realne su kao i mršavljenje u sauna trenirkama ili saunama, te mitovi da se mišići pretvaraju u salo ili obrnuto ili da kao žena ne bi trebala vježbati s utezima jer ćeš se previše nabildati.

Navedeni ''magični proizvodi'' mogu ti samo ekspresno otopiti novac s računa, ali će ti zato sačuvati salo, dok te opisani mitovi u treningu mogu samo demotivirati, isfrustrirati i udaljiti od tvog cilja da (p)ostaneš fit & zdrava.

Kako bi sačuvala svoj novac i entuzijazam za tjelovježbu, nastavi čitati jer smo ti pripremili sedam popularnih mitova.

Mit 1. Preparati i namirnice za brzo mršavljenje

Tu se sjetim one poznate fore: ''Jesi li probala 'ananas dijetu' za brzo mršavljenje? Jedeš sve osim ananasa!''

Šalu na stranu, ali mislim da ne postoji prehrambena namirnica s kojom neki samozvani stručnjak nije izmislio čudotvornu dijetu koja u samo 10 dana skida od 10 kilograma do: ''koliko ti je god kilograma potrebno skinuti''. Ovdje se ubrajaju čudotvorno neefikasne dijete sa svim mogućim vrstama voća, povrća, mesa, slatkiša (da ima i toga); u parne i neparne dane; u noći punog ili mladog Mjeseca.

Nema sumnje da tako možeš izgubiti (po)neki kilogram, ali je problem što je takav gubitak težine najviše uzrokovan gubitkom vode iz organizma, mišićne mase, a tek na kraju i najmanje, masnim tkivom. Tijelo će možda imati manji ukupni volumen i masu i izgledat će kao da si smršavila, ali će masnog tkiva i dalje biti previše, a ti ćeš izgledati mlohavo i bezoblično. 

Denis Rajčić | Author: Mateja Vrčković Foto: Mateja Vrčković Fitness trener Denis Rajčić član je tima Zdravolovaca na portalu missZdrava

Možda te zanima... 5 razloga zašto trebaš jesti proteine dok vježbaš Fitness

Mit 2. Smršavi u sauni

Istina je da će preznojavanjem u pari vrelog kamenja u sauni vaga pokazati, toliko željeni, otklon u lijevu stranu. No, na tvoju žalost istina je i da je gubitak tjelesne mase u sauni uvjetovan isključivo gubitkom tekućine, a ne gubitkom potkožnog masnog tkiva.

To dakle nije trajno smanjenje tjelesne mase (volumena masnog tkiva) kakvo se postiže kompletnim i ciljanim mršavljenjem. Dokaz za to je što se taj privremeni ''gubitak tjelesne težine'' već nadoknadom izgubljene tekućine vraća u prvobitno stanje.

Sličan efekt proizvode i ''trenirke sa sauna (d)efektom'' u kojima također nećeš smršaviti. Vježbanje u takvoj opremi, osim osjećaja opće neugode, može biti i opasno jer onemogućuje normalno hlađenje tijela.

Mršavljenje u sauni | Author: shutterstock Foto: shutterstock Gubitak tjelesne mase u sauni uvjetovan je isključivo gubitkom tekućine, a ne gubitkom potkožnog masnog tkiva

Mit 3.  Ako radiš puno trbušnjaka, otopit ćeš salo s trbuha i imati lijep, ravan i mišićav trbuh

Iako već otrcano zvuči fraza da se ''trbušnjaci rade u kuhinji'', svakako je istinitija od ovog mita da ćeš vježbajući samo jedan dio tijela, ciljano skinuti potkožno masno tkivo upravo s tog dijela tijela.

Razlog je jednostavan – tijelo je jedan energetski rezervoar uskladištene energije (sala), te ga je nemoguće maknuti samo s jednog dijela tijela. Isto kao što ne možeš zagrabiti svinjsku mast samo s dna pune bačve i da tamo ostane prazno.

Mišići na trbuhu postat će vidljivi tek kad se u tijelu smanji ukupna količina masnog tkiva. Mala napomena, kod mršavljenja salo zadnje odlazi s trbuha, a tamo se prvo hvata kada se debljaš. Tijelo kod mršavljenja prvo gubi mast na periferiji (udovi), a tek na kraju s trbuha, dok je obrnuto kad se debljaš. To je jednostavno nepravda prirode.

Mit 4. Ideš trčati kako bi smršavila

Ako i izgubiš suvišne kalorije s trčanjem, tako sigurno nećeš izgraditi mišiće nogu i oblikovati tijelo da bude čvrsto i "utegnuto", a također u "sauna trenirkama" možeš samo izgubiti vodu iz tijela, a nikako masno tkivo, a u tome ljeti možda i doživjeti toplotni udar!

Bolji pristup gubitku potkožnih masnih naslaga je izgradnja muskulature, odnosno mišića, za što je potreban vanjski otpor kao što su utezi, sprave, girje i slično ili ako radiš ciljane vježbe jakosti s vlastitim tijelom poput iskoraka, čučnjeva i slično.

Naravno nemoj krivo shvatiti, s trčanjem možeš donekle učvrstiti mišiće nogu i sigurno da će noge s trčanjem izgledati bolje nego kad ležiš na kauču i živiš neaktivno, ali samo s trčanjem ili s drugim kardio aktivnostima sigurno nećeš izgraditi mišiće nogu, niti, toliko ženama željeno, podići i učvrstiti stražnjicu!

Još je gore, ako si prije bila potpuno neaktivna, pa kreneš ''trčati maratone'' kao da se spremaš za Olimpijadu. Postoji velika šansa da zbog naglog i velikog obima treninga te nespremnosti tijela (zglobno-tetivnog sustava) napraviš više štete jer kroz razne mikro traume u tijelu kasnije mogu nastati ozbiljne boli i/ili ozlijede stopala, koljena, kuka i drugih. 

Vježba tursko ustajanje s girjom Možda te zanima... Kratki i efektivni trening s parom girja za cijelo tijelo Fitness

Mit 5. Žene ne smiju trenirati s utezima da se ne bi nabildale

Nemoj se plašiti utega jer:

  • Mišići ne rastu tako brzo, to je spor, dugotrajan i mukotrpan proces, a žene u startu imaju manje genetskih predispozicija, zbog manje testosterona, za razvitak velikih mišića kao muškarci, čak i kad bi to htjele.
  • Mišići ti neće oduzeti ženstvenost već naprotiv, dat će ti čvrsto i utegnuto tijelo, odnosno čvrstu i podignutu stražnjicu, ravni trbuh i zategnute i čvrste noge i ruke. 

Dalje, mnoge žene žele smršaviti samo s beskrajnim satima koje provode na aerobnim spravama ili trčeći i vozeći bicikl unedogled. Tako ćeš sigurno biti zdravija i imati odličnu kondiciju, a (po)nešto i smršaviti pod uvjetom da si regulirala prehranu te se hraniš zdravo i uravnoteženo.

Ali činjenica je da i dalje nećeš biti zadovoljna jer će tvoj odraz u ogledalu biti mlohav, mekan i bez dobre forme i fit izgleda, dakle suprotno onom što želiš. Drugim riječima, nećeš postići željeni izgled zato što nisi trenirala s otporom.

Otpor ne moraju biti samo utezi i željezo u nekima mrskoj teretani, već to može biti i tvoje vlastito tijelo. Da bi tijelo bilo zategnuto, čvrsto i mišićavo, jednom riječju fit, potrebni su i treninzi jakosti ili snage, dakle treba raditi čučnjeve, iskorake, mrtva dizanja, sklekove, potiske iznad glave, povlačenja za leđa i sve one vježbe koje nisu trčanje, vožnja bicikla i slično.

Ako možda ne vjeruješ u ovaj mit te počneš vježbati s utezima bez straha da ćeš se previše nabildati, možda vjeruješ u sljedeći, šesti mit. 

Vježbanje s utezima | Author: shutterstock Foto: shutterstock Mišići ti neće oduzeti ženstvenost već već će ti dati čvrsto i utegnuto tijelo

Mit 6. Kada prestaneš vježbati mišići će se pretvoriti u salo 

Ovdje vrijedi i obrnuti mit, kada kreneš vježbati pretvorit ćeš salo u mišiće. To je moguće samo ako imaš čarobni štapić ili si Harry Potter, u suprotnom zaboravi na to.

Mišićno i masno tkivo dva su potpuno suprotna tkiva i ne mogu se mijenjati jedno u drugo. Ipak, jasno je odakle potječe ovaj mit - mišići troše više kalorija, čak i kad ne vježbaš. To znači da ako prestaneš vježbati, mišići će se smanjiti na veličinu prije vježbanja (smanjit će se mišićna masa), a ako nastaviš jesti kao kad si trenirala, višak kalorija koji pojedeš skladištit će se u obliku masnog tkiva, odnosno sala.

Stoga upamti zauvijek, kao što se mast ne može pretvoriti u mišiće, tako se ni mišići ne mogu pretvoriti u mast. Masno tkivo se nakuplja kada pretjeraš s kalorijskim unosom, a mišićne stanice rastu s treningom s vanjskim opterećenjem.

Mit 7. Treba ti najmanje dva tjedna da izgubiš kondiciju

Bliži se ljeto i sezona godišnjih odmora pa ćeš sigurno to iskoristiti za odmor od vježbanja. Neka ti tjedan ili dva odmora ne budu izgovor da prestaneš vježbati, pogotovo ako si prije toga bila redovita. Ako si marljivo vježbala cijele godine, sigurno nećeš izgubiti dobru formu i kondiciju u samo dva tjedna. Osim toga, možeš malo manje intenzivno vježbati i na odmoru.

Naravno, kad se vratiš s odmora nemoj očekivati da ćeš biti baš u identičnoj formi kao prije opuštanja. Tada smanji težine, kreni s lakšim treningom ili ako trčiš, kreni s kraćom dionicom i uz malo strpljenja, u nekoliko tjedana vratit ćeš se na svoju razinu forme. U teretani tjedan pauze neće ostaviti velike tragove na tvoju formi i moći ćeš postići iste rezultate. No,  2-3 tjedna bez treninga i s opuštenom prehranom svakako će rezultirati gubicima u snazi, ali i mišićnom tonusu. Nakon četiri i više tjedana pauze dolazi do gubitka ne samo tonusa i jakosti, već i mišićne mase.

Na kraju, ako odeš na godišnji odmor i nakon samo tjedan ili dva kukaš da si ispala iz forme, zapitaj se jesi li onda u dobroj formi uopće bila? 

Tekst je napisao fitness trener Denis Rajčić.

Kreni s nama na 21 dana dug put brige o sebi i svome tijelu, podijeli s frendicama Let's Get Fit kalendar i skupa se upustite u izazov!

Uz PIK šunke sa samo 2% masnoće lako je biti i sit… i fit! PIK Kuhana šunka i Šunka u ovitku su zbog vrlo malog udjela masnoće idealan odabir za sve one koji paze na prehranu i biraju aktivan život. Više saznaj ovdje!

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.