Povjerovala si u reklamu koja ti obećava da ćeš ako kupiš ''čarobnu spravu'' za vježbanje u samo pet minuta dnevno za mjesec dana skinuti suvišne kilograme? Održavanje vitke linije ipak zahtijeva malo više truda, a stručnjaci preporučuju barem pola sata kretanja dnevno za zdravlje i top formu
Pola sata vježbanja
Iako mediji i stručnjaci to ponavljaju svakog tjedna godinama, većina Europljana i Amerikanaca zapravo ne zna koja je preporučena dnevna doza vježbanja. Dvije trećine anketiranih nije svjesno da medicina nalaže najmanje pola sata tjelovježbe dnevno, a samo se pola od preostale jedne trećine drži preporučene minutaže.
Najslabija je svijest o potrebi barem polusatnog dnevnog vježbanja među muškarcima, nezaposlenima i rođenim Amerikancima. Tako su nezaposleni muški Amerikanci najmanje pokretan dio stanovništva u cijelom zapadnom svijetu, uključujući Sjevernu Ameriku i zapadnu Europu.
Jedan od uzroka slabog pridržavanja preporuke o tjelesnoj aktivnosti je, paradoksalno, prevelika količina medijskih poruka vezanih za vježbanje. Autori istraživanja ocijenili su da su ljudi "bombardirani porukama o potrebi tjelesne aktivnosti i drugim preporukama vezanima za zdravlje, koje je teško razlikovati".
Razne zdravstvene organizacije već petnaestak godina upućuju građane, uključujući u našu zemlju, da bi se svakog dana trebali najmanje pola sata baviti umjerenom fizičkom aktivnošću. Te se poruke odašilju preko televizije, radija, tiskanih medija i Interneta. 'Kad bi se više ljudi pridržavalo ove preporuke, snizila bi se stopa raznih oboljenja', navodi njemački liječnik Hans Dahlmann.
Je li kampanja preagresivna?
Tjelesna je aktivnost važna za prevenciju brojnih kroničnih bolesti kao što su bolesti srčano-žilnog sustava, dijabetesa, nekih vrsta raka, depresije i demencije. Odašiljanje preporuka o nužnosti kretanja i vježbanja putem medija vrlo je važno za širenje svijesti među ljudima, no čini se da je medijska ofenziva kontraproduktivna i da među građanima stvara zbrku ili zasićenje.
Neki od tromih građana možda smatraju da ispunjavaju dužnost prema sebi time što uopće slušaju ili čitaju poruke o zdravim učincima vježbanja.
'Moguće je da velik dio čitatelja, slušatelja i gledatelja ne uzima ove poruke za ozbiljno nakon što su ih toliko puta čuli, ili da ih doživljavaju agresivnima', misli Dahlmann.
'Ljudi koji se kronično malo kreću reagiraju na poruke o potrebi kretanja otporom i prkosom, baš kao što pušači reagiraju na poruke o štetnosti pušenja. Možda bi veće koristi bilo od manje agresivne kampanje za zdrav život, koju bi ljudi doživjeli kao dobronamjernu i nenametljivu', dodaje.
Mišljenje trenera
Tomislav Jurak, prof. kineziologije i voditelj City Fitness & Spa centra komentira kako i koliko vježbaju Hrvati:
U svakom slučaju vrlo je teško decidirano odgovoriti da li reklamne kampanje u biti stvaraju otpor prema tjelovježbi. Možda bi bilo zanimljivo pogledati kakva je situacija bila prije nekoliko godina kada kampanje nisu bile tako agresivne. Rekao bih podjednako poražavajuće.
Ali, po mojem mišljenju, situacija je prije svega vrlo individualna. Svaki pojedinac je odgovoran za svoje zdravlje, a ne sustav koji mu pruža zaštitu od bolesti. To nikako ne znači i unapređenje zdravlja koje smo sami dužni njegovati.
Mentalitet u našoj zemlji je nažalost, još uvijek takav da je doktor kriv ako smo predebeli ili ekonomska kriza, jer nemamo kvalitetnu hranu i na kraju skupe članarine u pojedinim klubovima gdje bi mogli nešto i promijeniti.
Nije skupo trčati po Jarunu, rolati se ili voziti bicikl (bilo kakav). Treba samo malo volje, a definitivno sam siguran da znaš nekog u svom životu tko ti može barem pokazati svojim primjerom.
Situacija u zapadnoj Europi je znatno bolja. Pa samo ako pokažemo jedan pokazatelj funkcionalnih sposobnosti VO2max koji je u Hrvatskoj 27mmol/kg, a primjerice u Norveškoj 40mmol/kg. Pojednostavljeno, VO2max je maksimalni kapacitet tijela da transportira i utilizira kisik tijekom vježbanja. Koliko god izgleda malo, ali razlika je enormna.
Reklamne kampanje, istina, postaju agresivne. Njihovi nosioci jesu pojedinci u kompanijama kojima je na prvom mjestu zarada, a tek onda vi.
Ali to ne znači da njihova poruka nije istinita. Upravo suprotno. Samo, kada biraš na koji način ćeš potrošiti svoje novce za tjelesnu vježbu, dobro se informiraj kome daješ svoj kapital.
Te po mom skromnom mišljenju, izbjegavaj priče poput ''5 minuta vježbanja dnevno je dosta'' ili ''u samo mjesec dana...'' i takve priče. Niti je pet minuta dosta, niti je mjesec dana dovoljno da se brineš o svojem zdravlju.
Probudi se...proljeće je tu. Vrijeme je za odluke.