Dijeta 1797 prikaza 12. travnja 2011.

Spori metabolizam krivac moje debljine?

Pretilost7
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Naša čitateljica Sanja na 178 cm visine ima 82 kilograma. Iako se ne osjeća debelo, svoja bedra smatra kritičnim točkama. U dvije godine dobila je čak 16 kilograma koje je pokušala skinuti raznim dijetama, ali su sve imale kratkoročni učinak. Glavni problem joj je spori metabolizam. Kako ga ubrzati, objasnio je nutricionist Nenad Bratković

'Moje pitanje je kako izbalansirati težinu u skladu s oblikom tijela. Imam 22 godine, visoka sam 178 cm, a sadašnja težina je 82 kg. Ne izgledam debelo i ne osjećam se debelo, no kritične točke su mi bedra, imam osjećaj da su mi enormno velika. Oblik tijela mi je kruška, bila sam prije 2 nepune godine na kilaži od 66 kg i izgledala sam bolesno mršavo, imam osjećaj da je idealna težina koja bi odgovarala mojoj visini i strukturi tijela od 69-70 kilograma.

Naravno prošla sam bezbroj dijeta i sve su kratkoročno imale neki učinak, no sada napokon želim iz temelja promijeniti pristup prehrani. Velik problem mi je što mi je metabolizam jako spor i ne znam što učiniti kako bi ga ubrzala. Postoji li način da se ubrza metabolizam', zanimalo je Sanju.

Mišljenje nutricionista

Pitanje koje si postavila nudi uvijek jednostavan odgovor: prvo, izbalansirati prehranu (dodao bih: nikako ne isprobavati razno-razne "hokus-pokus" dijete koje upravo dovode do onoga što se događa tebi i mnogim ženama (i muškarcima) – a to je ''usporavanje metabolizma'', i pojava tzv. "yo-yo" efekta te iscrpljivanja organizma. Čak može doći i do avitaminoze, i dugoročne psiho-fiziološke frustracije s nemogućnošću konačne regulacije tjelesne težine.

Druga stavka, koja je vrlo bitna je fizička aktivnost. Izbalansirati prehranu, a ne poduzeti ništa u smislu vlastitog angažmana s tjelesnom aktivnošću, neće opet dovesti do rezultata. Štoviše, provođenje niskokalorične dijete bez adekvatne aerobne i anaerobne fizičke aktivnosti, neće rezultirati niti sagorijevanjem suvišnog (potkožnog) masnog tkiva, niti će na taj način biti omogućeno učvrščivanje mišićnog tonusa.

Naime, pravom prehranom uz redovito vježbanje, omogućeno je da se ne izgubi oblik tijela, i da se koža ne ''omlohavi''. Nutrijenti iz hranjive prehrane (primjerice aminokiseline poput prolina, vitamin C, esencijalne masne kiseline) doprinosit će ljepšem izgledu kože i vezivnog tkiva, koja tada može pratiti ''povlačenje'' masnog tkiva ako mišićni tonus bude jači i bolji.

Dakle, riječ je o sinergiji balansa prehrane i uključivanja fizičke aktivnosti u svakodnevni ritam obaveza.

Tvoj indeks tjelesne mase pokazuje prekomjernu tjelesnu težinu, i on nije za sad alarmantan, no pretpostavljam da bi mjerenje postotka masnog tkiva i procjena sastava tvoje tjelesne konstitucije zasigurno pokazao prekomjeran i povišen udio potkožne (i ukupne) masti u tvom organizmu.

Razlog debljanja

S obzirom da si navela da si u dvije godine sa 66 kilograma došla na 82 kilograma, svakako treba istražiti je li razlog debljanju samo pretjeran i neadekvatan unos hrane siromašne nutrijentima, a bogate kalorijama ili pak postoje i određeni medicinski faktori koji su utjecali na debljinu, no ja to pomoću podataka koje imam ne mogu razaznati, već bi za to trebala konzultirati svog liječnika (hormonalni disbalans, kontracepcijska terapija itd.).

S nutricionističkog aspekta i temeljem iskustva rada sa svojim klijentima, a naročito ženskim klijenticama s prekomjernom tjelesnom težinom i debljinom, znam da razlog takvoj disproporciji može biti daleko previsok unos ugljikohidrata; što onih jednostavnih (slatka pića, sokovi, slatkiši) što onih složenijih (bijeli kruh, peciva, bijela riža, krumpir i sl.), a premali unos krtih bjelančevina (ribe, puretine, piletine, soje i ostalih grahorica, fermentiranih malomasnih mliječnih proizvoda, itd.).

To pak nikako ne znači da trebaš ići u ekstreme s unosom proteina i primjenjivati vrlo štetnu tzv. proteinsku "mesnu Atkinsonovu" dijetu.

Zeleni, žuti i bijeli čaj ubrzavaju metabolizam

Dakle, ključ leži u stvaranju omjera ugljikohidrata i bjelančevina kroz čitav dan, uz naravno adekvatan cjelokupan energetski unos, te unosom "dobrih" masti, kao onih iz maslinovog, bučinog ulja, te onih iz plave ribe i sjemenki lana.

Od pomoći iz prirode pri ubrzavanju metabolizma, a tek nakon što je uspostavljen novi način prehrane, može pomoći zeleni, žuti ili bijeli čaj. Kavu sa šećerom i mlijekom tada potpuno izbaciti iz prehrane, budući da čaj može kvalitetno odraditi posao.

Fizičkim se angažmanom (kombiniranjem aerobnih i anaerobnih vježbi - prvima se potiče aktivna potrošnja zaliha masti, a drugima učvršćenje mišićnog tonusa) postiže ubrzavanje metabolizma - tvoj će organizam sagorijevati više kalorija nego prije; a uravnoteženim obrocima (smanjenim unosom ugljikohidrata) i pravilnim unosom tekućine kroz čitav dan kilogrami će se brže i bolje topiti kroz višetjedni program smanjenja tjelesne težine.

Ako se želiš kvalitetnije pozabaviti problemom prekomjerne tjelesne težine, a vidim da želiš promijeniti pristup, tada svakako preporučam da se obratiš stručnjacima: diplomiranom nutricionistu i diplomiranom kineziologu. Uz njihov angažman, siguran sam, rezultat neće izostati.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.