Dijeta 06. ožujka 2012.

Prejedanje poništi svaku moju dijetu

Uzivanje_U_Hrani
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Naša čitateljica Iva ima problem s odabirom pravilne dijete. Iako ih je probala nekoliko, svaka je završila prejedanjem - u početku samo vikendom, no sada se prejeda svakodnevno. Nutricionistica Vitaminoteke Darija Vranešić Bender savjetuje joj kako odabrati pravilan program prehrane i uz koje namirnice zdravo mršaviti

Pitanje čitateljice

'Odmah ću krenuti s problemom. Naime, već četiri mjeseca ne mogu kontrolirati svoj apetit. Od tolikih dijeta koje sam probala, samo sam napravila još veću štetu. U početku sam se prejedala samo vikendom, ali sada je prejedanje postalo svakodnevno. Pokušavam se kontrolirati, no to je jednostavno izvan moje kontrole. Čak se natjeram i na vježbanje, no sav učinak poništim prejedanjem.

U prehranu pokušavam ubaciti složene ugljikohidrate koje sam prije dvije godine izbacila i vjerujem kako je upravo nedostatak istih uzrokovao moje prejedanje. Kako da si pomognem?', pita Iva.

Odgovor stručnjaka

Svakako trebaš ponovno u prehranu uvrstiti složene ugljikohidrate jer oni čine temelj prehrane i osiguravaju dugotrajan osjećaj sitosti. Također, osjećaju sitosti pridonosi proteinska hrana – poput mesa, ribe, jaja, mliječnih proizvoda i mahunarki.

Temelj kvalitetnog mršavljenja čini usvajanje uravnotežene energetsko restriktivne dijete odnosno dijete koje je restriktivna samo s obzirom na unos energije, ali ne i hranjivih tvari. Konkretno, to znači da unos masti i/ili ugljikohidrata treba smanjiti do te mjere da se ostvari energetski deficit od 500 do 1000 kcal u odnosu na procijenjenu cjelodnevnu energetsku potrošnju i time ostvari gubitak od pola do jednog kilograma tjedno. To se smatra optimumom u pravilnom mršavljenju.

Hrana bogata vlaknima

Odabir namirnica treba prilagoditi ukusu i navikama pojedine osobe, no svaki se plan prehrane treba temeljiti na hrani visoke nutritivne gustoće odnosno onoj hrani koja obiluje vitaminima, mineralima, prehrambenim vlaknima i fitokemikalijama, a siromašna je energijom. Prije svega, mislim na cjelovite žitarice, povrće i voće te mahunarke.

Prehrambena vlakna kojima obiluju ove namirnice mogu biti važna pomoć u procesu mršavljenja jer sama po sebi nemaju kalorijsku vrijednost, ali zbog sposobnosti apsorbiranja vode mogu pridonijeti osjećaju sitosti.

Osim toga, hrana bogata vlaknima zahtijeva više žvakanja, pa osoba nije u mogućnosti unijeti velike količine hrane, a time i energije u kratkom vremenu. Dodatno, prema nekim saznanjima vlakna ometaju apsorpciju masti.

Priprema hrane

Tijekom redukcijske dijete valja konzumirati hranu u manje masnim varijantima što uz već spomenutu hranu visoke nutritivne gustoće uključuje perad (bez kožice), ribu i niskomasne mliječne proizvode.

Naime, masti su koncentrirani izvor energije pa je uputno ograničiti unos namirnica koje ih sadrže u visokom udjelu (ulja, maslac, margarin, majonezu, mesne prerađevine, masno meso) kao i načine pripreme hrane kod kojih je udio masnoća visok (pržena hrana).

Hrana primjerena redukcijskoj dijeti priprema se kuhanjem, kuhanjem na pari, pečenjem, na roštilju, odnosno u posudama koje osiguravaju minimalno dodavanje masnoće.

Pravilan odabir tekućine

Važan dio dijete čini i adekvatan unos tekućine. Odrasle osobe trebaju unositi 1,5 litre tekućine dnevno, ako su tjelesno aktivni, tada i više. U izbor ulaze obična voda, mineralna negazirana voda, gazirana voda, čajevi bez dodanih šećera i svježe iscijeđeni voćni sokovi razrijeđeni vodom. Trebaš izbaciti zaslađena gazirana pića koja sadrže visok udio dodanih šećera i fosforne kiseline.

I na kraju, ali ne najmanje važno, kvalitetan multivitaminsko-minaralni dodatak prehrani sastavni je dio pravilno izbalansirane dijete za mršavljenje i trebao bi se rutinski primjenjivati u razdobljima smanjenog unosa hrane.

  • Avatar Zdrava__Krava
    Zdrava__Krava

    Naši stručnjaci uvijek daju savjete u najboljoj namjeri i pokušavaju vam pomoći da usvojite zdrave prehrambene navike. Naravno savjet nutricionista u nekim slučajevima nije dovoljan pa ti Zdrava Krava preporučuje da svakako potražiš i savjet psihologa ukoliko trebaš dodatnu podršku, razgovor ili se ne možeš sama boriti s ovisnošću o hrani.

  • Default avatar -
    nameless

    potpisujem vlatku u svemu,prema vasim odgovorima na temelju problema citateljica moze svatko pisat savjete jer svi mi to znamo jako dobro,ali jako je tesko prilagoditi prehranu onome ko ima napadaje gladi.pisem iz vlastitog iskustva jer sam i ja imala taj problem + 20 kila viska ( dobila ih u roku 6-7 mj.) i "njegovala" ih pune 3 godine,sve do kad mi nije pukel film prosle godine i rekla sam stop!! krenula na dijetu,tj. promjena prehrane i puno vjezbanja i u 6 mj. sam skinula 20 kg. nisam bila na nikakvoj napisanoj dijeti,samo sam pocela zdravije jesti (kruh nisam izbacila,makar neki briju da je kruh najgori)...i naravno trebate to VI cvrsto odluciti i naravno drzati se toga...u nekim trenucima mi je bilo jako tesko,ali nisam odustala :)

  • Default avatar -
    vlatka1984

    Ja sam apsolutno za međusobnu podršku. Točno znam kak vam je. Ja svaki dan čvrsto odlučim da idem na dijetu i sve je super do negdje 21 sat. E onda me uhvati glad i potamanim sve kaj ima u frižideru ili naručim nekaj superultra masno - sinoć sam se napucala ćevapa i pomfrita... Katastrofa. AI iduće jutro sve ispočetka. Borim se s 15 kg viška otkad znam za sebe i već sam sama sebi glupa da ne mogu jednom zauvijek uhvatit tempo i skinut te kile.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.