Zdravlje Simptomi i pomoć 22. siječnja 2020.

Znanstvenici na tragu lijeka za sve vrste karcinoma

Foto: thinkstock

Novootkriveni dio našeg imunološkog sustava mogao bi se iskoristiti za liječenje svih karcinoma, kažu znanstvenici. Tim sa Sveučilišta Cardiff otkrio je kako uništiti tumore dojke, prostate, pluća i drugih tumora u laboroatorijskim pokusima, piše BBC.

Otkriće je objavljeno u časopisu Nature Immunology i objašnjeno je da iako nisu provedena testiranja na ljudima "otkriće ima ogroman potencijal". Stručnjaci su rekli da su na tragu vrlo uzbudljivog otkrića iako su istraživanja još u ranoj fazi.

Što su otkrili?

Naš imunološki sustav prirodna je obrana tijela protiv infekcije koji napada i stanice raka. Znanstvenici su tražili "nekonvencionalne" i i još neotkrivene načine na koje imunološki sustav prirodno napada tumore. Pronašli su T-stanicu u krvi ljudi, to je imunološka stanica koja može skenirati tijelo i procijeniti postoji li prijetnja koju je potrebno eliminirati, a prednost joj je što bi mogla napadati širok spektar karcinoma. "U tom slučaju postoji mogućnost liječenja svakog pacijenta", rekao je znanstveni istraživač prof. Andrew Sewell za BBC i dodao: "Prije nitko nije vjerovao da bi jedna stanica mogla liječiti sve vrste karcinoma."

Kako radi?

T-stanice imaju "receptore" na svojoj površini koja im omogućuju da "vide" na kemijskoj razini. Cardiffov tim otkrio je T-stanicu i njezin receptor koji bi mogao pronaći i ubiti širok spektar stanica raka u laboratoriju, uključujući stanice raka pluća, kože, krvi, debelog crijeva, dojke, kostiju, prostate, jajnika, bubrega i vrata maternice. Ono što je najvažnije, ostavila je zdrava tkiva netaknuta. Još se istražuje kako se to točno događa. Ovaj receptor T-stanica djeluje u interakciji s molekulom koja se zove MR1, a nalazi se na površini svake stanice u ljudskom tijelu. "Prvi smo koji smo opisali T-stanicu koja pronalazi MR1 u stanicama raka, što do sada nije učinjeno", rekao je za BBC znanstveni suradnik Garry Dolton.

Možda te zanima... Inovativni lijek protiv raka pluća u hrvatskim bolnicama Zdravlje

Zašto je to značajno?

Terapije karcinoma T-stanica već postoje, a razvoj imunoterapije protiv raka bio je jedan od najuzbudljivijih pomaka na tom polju.
Najpoznatiji primjer je CAR-T - živi lijek proizveden genetskim inženjeringom T-stanica pacijenta kako bi se pronašao i uništio karcinom. CAR-T može imati dramatične rezultate u smislu da nekim terminalnim bolesnicima stanje dovedu do remisije.  Međutim, pristup je vrlo specifičan i djeluje u samo ograničenom broju karcinoma, poput leukemije, ali ne i na čvrstim tipovima tumora.

Kako bi se provodilo liječenje?

Ideja je da se od pacijenta oboljelog od raka uzme uzorak krvi. Njihove T-stanice ekstrahirale bi se i potom genetski modificirale tako da se reprogramiraju kako bi napravile receptor za pronalazak raka i zatim bi se vraćale pacijentu. One bi potom napadale i ubijale isključivo zaražene stanice. To je isti postupak koji se koristi za izradu CAR-T terapija. Međutim, istraživanje je testirano samo na životinjama i na stanicama u laboratoriju, a trebalo bi i više sigurnosnih provjera prije nego što započnu pokusi na ljudima.

Što kažu stručnjaci?

Lucia Mori i Gennaro De Libero sa sveučilišta u Bazelu u Švicarskoj rekli su da istraživanje ima "veliki potencijal", ali da je u preranoj fazi da bi se moglo reći da će djelovati kod svih vrsta karcinoma.

"Ovo što danas radimo je kao da teškom artiljerijom gađamo muhu na zidu, a ono što su sad otkrili jest ciljano gađanje isključivo stanice raka", pojasnio je hematolog Mirando Mrsić za 24 sata.

Najpoznatiji hrvatski znanstvenik i stručnjak za tumore Ivan Đikić, profesor na Sveučilištu Goethe u Frankfurtu, suzdržan je oko ovog otkrića. "Nitko ne zna kakav će biti odgovor ljudskog organizma na pojačavanje tih stanica jer se imunološki sustav miša i čovjeka uvelike razlikuju. Dakle, važno je naglasiti kako lijeka nema, nego postoji samo mogućnost stvaranja lijeka koji bi mogao pojačati obranu organizma protiv tumora. Druga mana otkrića jest da postoji mogućnost da modificirane stanice za napad na sve vrste tumora napadaju i zdrave stanice u organizmu", rekao je prof. Đikić za 24 sata.