Zdravlje Zdravlje žena 1240 prikaza 27. rujna 2019.

6 glavnih znakova nezdravog odnosa prema hrani

Foto: Guliver/Shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Dokazi ukazuju da je ovisnost o hrani vrlo stvarna, pogotovo kada govorimo o prerađenoj, slatkoj i slanoj hrani. Ove se namirnice smatraju vrlo ukusnima, što znači da zadovoljavaju kako nepce tako i mozak.

Hrana, posebno prerađena, stimulira dio mozga prema kojem se odnosimo kao prema “nagradnom centru”, a kod nekih ljudi ta stimulacija može biti kao i ona što se događa kada je riječ o ovisnosti o drogama ili alkoholu. “Nagradni signali” što ih mozak šalje tako mogu nadjačati signale sitosti što može dovesti do raznih zdravstvenih tegoba.

Industrijska hrana i ovisnosti

Ovisnost o hrani relativno je nova vrsta oboljenja, a ona se ne događa samo zato što je sada dostupnija više nego ikad prije, već i zašto što prehrambene tvrtke zapošljavaju istraživačke timove kako bi oni pronašli pravu kombinaciju ukusnih sastojaka za izradu ukusne hrane zbog koje bi konzumenti mogli postati ovisni o njoj.

Možda te zanima... Treba jesti 3 obroka: Liječnica otkriva koliko je za dobre rezultate u vježbanju važna prehrana Fitness

Simptomi ovisnosti o hrani

Istraživači s Centra za znanost i politiku hrane na Sveučilištu Yale razvili su upitnik koji će ti pomoći identificirati osobe koje imaju ovisnosti o hrani. Ovo su simptomi koje navodi upitnik:

  • jedenje hrane koja izaziva ovisnost u većim količinama i duže vrijeme od predviđenog (npr. prejedanje sve do osjećaja mučnine),
  • uporna želja ili opetovani neuspjeli pokušaji prestanka konzumiranja suvišne hrane,
  • odustajanje od važnih društvenih, profesionalnih ili rekreacijskih aktivnosti,
  • svjesni nastavak konzumiranja hrane unatoč štetnim posljedicama (gubitak prijateljskih/ljubavnih odnosa, debljanje itd.),
  • fizički simptomi poput anksioznosti ili uznemirenosti prilikom smanjenja unosa hrane,
  • depresija, tjeskoba, krivnja zbog pretjeranog unosa hrane itd.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Je li ovisnost fizička ili emocionalna?

Kao i mnoge druge ovisnosti, ovisnost o hrani može biti emocionalna, fizička ili oboje. Žudnja je način na koji se tijelo pokušava vratiti u ravnotežu (homeostaza). Tjelesna neravnoteža (poput nedostatka određenih mikronutrijenata) može igrati ulogu, ali nutricionistica Stephanie Dodier primjećuje da ovisnost o hrani često ima emocionalnu komponentu.

Fizički uzroci ovisnosti o hrani

Postoji nekoliko važnih načina na koje ovisnost o hrani može biti uzrokovana fizičkim problemima.

Stres

Nije tajna da je stres veliki problem u modernom životu, a upravo on također može igrati veliku ulogu u ovisnosti o hrani. Teško radno okruženje, užurban obiteljski raspored i drugi svakodnevni stresori mogu utjecati na tebe. Hormoni stresa (poput kortizola) mogu uzrokovati da tijelo žudi za šećerom, soli i masnoćama. Stručnjaci objašnjavaju u članku objavljenom na Cleveland.com da za tim namirnicama žudiš jer se one teže pronalaze u prirodi, ali u modernom dobu u kojem živimo, takva hrana je lako dostupna, zbog čega dolazi do problema ovisnosti.

 | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Hormonska neravnoteža

Hormoni stresa igraju ulogu već spomenutu gore, ali i drugi hormoni mogu utjecati na ovisnost o hrani.

Studija iz 2015. utvrdila je da nedostatak hormona GLP-1 uzrokuje prejedanje kod miševa, posebno prejedanje masnom hranom, dok je sdruga studija iz 2018. utvrdila da postoje razlike u hormonima (prolaktin) kod onih sudionika koji nisu bili ovisni o hrani naspram sudionika koji jesu bili ovisni. To sugerira da hormoni mogu imati dodatne uloge u ovisnosti o hrani, ali istraživači trebaju provesti dodatna ispitivanja na tom području.

Manjak hranjivih sastojaka / loša prehrana

Istraživanje objavljeno 2010. godine pokazuje da je gustoća hranjivih sastojaka u namirnicama važnija za sitost od broja kalorija. Dakle, jedenje hrane s malo hranjivih sastojaka može uzrokovati više gladi, odnosno teže je doći do osjećaja sitosti. Uz to, žudnja je često znak da tijelu treba nešto. Glad će ustrajati dok se nešto ne dobije. Hrana s malo hranjivih sastojaka vjerojatno neće dati tijelu ono što treba, dakle, tijelo će i dalje tražiti hranu.

Možda te zanima... Faza dosade, televiziomanije, prejedanja - kako izaći iz zone komfora? Kolumne

Emocionalni uzroci ovisnosti o hrani

Kad ovisnost o hrani ima emocionalnu komponentu, situacija je onda ipak nešto složenija. Evo nekih emocionalnih uzroka zašto ljudi postaju ovisni o hrani:

Nemogućnost suočavanja s negativnim emocijama

Kao i za vrijeme konzumiranja droga, dobar osjećaj koji stekneš konzumiranjem slatke, slane ili masne hrane može prikriti negativne emocije. Prema časopisu Physiology & Behavior, ovisnost o hrani usmjerena je više na oslobađanje ili izbjegavanje negativnih osjećaja, a ne na traženje pozitivnih.

Neispunjene potrebe

Članak u časopisu Psychology Today tvrdi da je ovisnost o hrani zapravo želja za ljubavlju i sigurnošću, dvije stvari koje su svima potrebne. U članku se objašnjava da mnogi ljudi koji imaju problema s prehranom također imaju problema s vezama jer su i hrana i ljudski odnosi pokušaj zadovooljavanja određenih osjećaja.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Nisko samopouzdanje

Mnogo ljudi koji imaju problema s prehranom ili ovisnosti o hrani imaju nisko samopouzdanje, ali često kod njih nije jednostavno razlikovati uzroke i simptome zbog kojih se tako osjećaju.

Što napraviti ako si ovisna o hrani

Suočavanje s ovisnošću o hrani je komplicirano i često uključuje rješavanje dodatnih zdravstvenih problema, fizičkih ili emocionalnih. Ako misliš da imaš problema s ovisnošću o hrani ili emocionalnim prejedanjem, razgovaraj sa svojim liječnikom o prirodnim načinima resetiranja želje za hranom i zaustavljanja emocionalnoga prejedanja.

Jelovnik_1 Možda te zanima... Stop prejedanju! Preuzmi našu Siječanjsku dijetu s 1500 kalorija Dijeta

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.