Hrana Hrana kao lijek 93512 prikaza 19. svibnja 2018.

Usporeni rad štitnjače: Što jesti, kada i u kojoj količini?

Usprav
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Usporeni rad štitnjače ili hipotireoza traži poseban tip prehrane, a preporučuju se namirnice s niskim do srednjim glikemijskim indeksom kao što su zobene pahuljice s jogurtom i cimetom. Savjete za prehranu kod usporenog rada štitnjače donosi ti nutricionist Nenad Bratković.

Napadaji prejedanja

Hipotireoza odnosno usporena aktivnost štitnjače jest uistinu značajan i ozbiljan zdravstveni čimbenik koji nerijetko rezultira debljanjem, što dovodi do otežalog mršavljenja i regulacije normalne tjelesne mase. Postoje tri glavna čimbenika u hipotireozi koji dovode do začaranog kruga pri nastojanju da se izgube prekomjerni kilogrami:

  • opstipacija (probavni zatvor) popraćen čestim osjećajem napuhnutosti
  • napadaji prejedanja povezani s osjećajem umora i klonulosti, nedostatka energije, što je posljedica hormonski uvjetovanog snižavanja bazalnog metabolizma
  • napadaji prejedanja s namirnicama bogatima jednostavnim ugljikohidratima (kao brzim i visokokaloričnim izvorima energije). Nakon unosa takvih namirnica dolazi do takozvane postprandijalne depresije koja pak doprinosi ukupnoj metaboličkoj depresiji, a koja je u biti posredovana hipotireozom

Biraj koje ćeš ugljikohidrate jesti i povećaj unos sjemenki

Očekuješ li formulu ili jednostavnu dijetu koja bi mogla riješiti problem preko noći, moram te razočarati, obzirom da ''čarobne formule'' – nema. No, ipak, slučaj nije posve beznadan. Kreni sa smanjivanjem ugljikohidrata u svojoj prehrani koji dolaze iz kruha, tjestenine, riže, keksa, zaslađenih sokova. Ugljikohidrate u svojoj prehrani konzumiraj iz neškrobastog povrća, voća, grahorica i žitarica kao što je zob, heljda, quinoa, eventualno ječam i raž. Prevelik unos ugljikohidrata znatno opterećuje inzulinsku aktivnost koja je i u hipotireozi smanjena.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Ako nisi tjelesno aktivna, dodatno usporavaš svoj metabolizam koji je zbog tvog zdravstvenog stanja usporen. Masti su izuzetno bitne i kod hipotireoze, i zato suncokretovo i sojino ulje smanji u svojoj prehrani, a povećaj unos maslinovog ulja (ne pržiti na njemu), te konzumiraj plavu ribu. Dobar je izbor laneno ulje, lanene sjemenke i omega-3 iz badema, oraha; no njihov smanjeni sadržaj omega-3 masnih kiselina je potrebno kompenzirati s većom dozom unošenih količina.

Možda te zanima... Dr. Škaro objašnjava kako radi štitnjača i zašto dolazi do bolesti Zdravlje

Možda te zanima... Osam temeljnih razloga zbog kojih tvoja štitnjača radi nepravilno Zdravlje

Dodaci prehrani i tjelovježba

Dodaci prehrani koji se nerijetko uzimaju kao alat za postizanje brzih rješenja, kod hipotireoza nisu potpuno bezopasni, obzirom da zadiru u metabolizam štitnjače, naročito ako se primjenjuje od liječnika preporučena terapija lijekovima. Iako postoje dodaci prehrani s koncentriranim sadržajem ekstrakta fukus alge (atlantski bračić), sadržaj joda u takvim preparatima može interferirati sa samim lijekovima, te s koncentracijama valja biti oprezan i savjetovati se s liječnikom. Dodatke prehrani trebaš primjenjivati svaki dan, ne samo određene dane. Svakako uzimaj koncentrirane dodatke prehrani s kvalitetnim ribljim uljem (ne one u omjeru EPA:DHA 180:120, već one jače) koji se dobivaju iz pročišćenog ribljeg ulja.

Regulacija prehrane ide ruku pod ruku s redovitom tjelesnom aktivnošću. ''Napadaji'' prejedanja znak su neravnoteže i hormona, ali i glikemije (glukoze/šećera u krvi). Redovita tjelesna aktivnost (nordijsko hodanje, brzo neprekidno hodanje u trajanju od jednog sata, bicikliranje u trajanju od jednog sata) odličan je saveznik koji će podići razinu serotonina i endorfina u tvom organizmu, potaknuti zadovoljstvo samom sobom, potaknuti procese mršavljenja i sagorijevanja masnog tkiva te smanjenje periferne rezistencije na inzulin u masnom tkivu. Klikni i pročitaj kako napraviti samopregled štitnjače.

Što jesti s hipotireozom?

Važno je:

  • redovito doručkovati – kako bi se omogućila stabilnost koncentracije glukoze u krvi
  • doručkovati namirnice s niskim do srednjim glikemijskim indeksom; primjer takvog obroka su zobene pahuljice s niskomasnim probiotičkim jogurtom i cimetom
  • posegnuti za manjim obrocima – pola šake badema (poslijepodne) ili 3 kockice tamne čokolade (do podne) dobar su način kako regulirati hormone povezane sa signalom sitosti. Malo proteina uz svaki obrok vrlo je bitan način kako zavarati glad.
  • unositi dovoljno proteina prehranom – npr. 1,2 -1,5 g/kg TM, ali iz ribe te iz biljnih izvora (grahorice, žitarice, orašasti plodovi) te bjelanjka jajeta. Tim načinom ćeš doprinijeti očuvanju mišićne mase, a u kombinaciji s vježbanjem i povećanju iste, što će doprinijeti ''ubrzavanju metabolizma''
  • imati 5 do 6 manjih obroka dnevno

Pravilnim odabirom namirnica izbjegni zatvor

Opstipaciju ili zatvor rješavaj sljedećim odabirom namirnica: naglasak u prehrani stavi na brokulu, prokulicu, cvjetaču, grah, leću, luk, papriku, kruh s mekinjama (švedski/vestfalski kruh), kompot od suhih smokvi, šljiva, kruške ili pak frape od navedenog voća i jogurta, lanenih sjemenki, smokvi i grožđica u kombinaciji s raženim pahuljicama. Bijeli kruh i brašno te kukuruzne pahuljice, tjesteninu od bijelog brašna pokušaj u potpunosti zamijeniti onom integralnom. Umjesto kave s mlijekom koristi (bijeli, žuti) nezaslađeni čaj više puta dnevno te biljne čajeve poput čaja od komorača ili koprive koji će doprinijeti uklanjanju viška tekućine.

Klikni i pogledaj ostale odgovore od Nenada Bratkovića.

  • Default avatar -
    kristoffer

    Pozdrav, Želite li pokrenuti vlastiti posao? Trebate li financijska sredstva za napraviti druge stvari za vrijeme ovog blagdana? Mi smo na raspolaganju. Nudimo gotovinski krediti iz Euro 2000 do 10 milijuna, uz godišnju kamatnu stopu od 3%. Trajanje otplate od 1 do 30 godina. Bilo bi nam drago da ste se kao našim cijenjenim klijentima. Ovdje je naš mail: palic.sirnikola@gmail.com Tel/ Whatsapp: +33 756 847 516

  • Default avatar -
    maria_iks

    Prehrana kod hipotireoze: 1. izbaciti potpuno proso, pšenicu i soju -ova dva potonja je dosta teško potpuno izbaciti pošto je pšenica u tragovima prisutna posvuda, a sojin lecitin se nalazi u stvarno puno proizvoda. Tako da na procesiranoj, industrijskoj hrani treba uvijek čitati deklaraciju ili takvu hranu treba izbaciti, disciplinirati se i kuhati svaki dan. 2. štitnjača voli bademe i borovnice 3. uvrstiti u prehranu namirnice bogate selenom i cinkom ili koristiti dodatke prehrani, ali ne pretjerivati i raditi pauze ako se radi o dodacima prehrani 4. provoditi vrijeme na otvorenom, na Suncu zbog D vitamina 5. cvjetaču, brokulu, špinat, kelj, prokulice i zelje uvijek jesti termički dobro obrađene i ne prečesto 6. tjelesna aktivnost je izrazito bitna kod nas s hipotireozom. ne zbog gubitka kalorija, već zbog pokretanja cijelog organizma. umjerena tjelesna aktivnost stvarno najviše ima učinka kod poništavanja toliko mučnih simptoma kao što su bezvoljnost, umor i zatvor. i konačno, ako vam sve ovo ne upali i ne uspijete doći na svoju normalnu težinu: preporučam potpuno izbacivanje rafiniranog šećera i alkohola

  • Default avatar -
    mirela22

    Hvala Fiumankica na savjetu pogledala instalirala i memorirala :)), nisam ni znala da su brokula i karfiol zabranjene namirnice koje sam do sada konzumirala hmmm

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.