Hrana 20819 prikaza 13. lipnja 2013.

Prehrana nakon srčanog udara

Bobice-Usp
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Kako bi oporavak poslije srčanog udara bio što učinkovitiji važna je pravilna prehrana. Ocu naše čitateljice nutricionist Nenad Bratković predložio je što da jede i naveo neke od namirnica koje se preporučuju kod oporavka od srčanog udara. Također mu je savjetovao prehranu kojom može poboljšati srčano-žilne funkcije

'Otac mi je imao teži srčani udar prije 3 tjedna. Zanima me kakvu mu prehranu preporučujete? On je prije infarkta bio pod velikim stresom, pušio je kutiju cigareta dnevno i pio od 3 do 4 kave te dosta Coca-Cole i nezdravo se hranio. Nakon infarkta ugrađen mu je stent te više ne puši, pije jednu kavu dnevno i smanjio je unos Coca-Cole. Molim Vas za savjet i ako je ikako moguće da prehrana bude u financijskim mogućnostima osobe s jako malim primanjima.', pitala je naša čitateljica Snježana.

Prehrana bogata antioksidansima

Drago mi je da si primijetila da je prehrana neizostavan dio oporavka bolesnika nakon operativnog zahvata i teške dijagnoze srčanog infarkta pa kao nutricionist, izražavam nadu da će u bliskoj budućnosti prehrana i nutricionizam, odnosno dijetoterapija i dijetetika imati veću ulogu u hrvatskom zdravstvenom sustavu i u preventivnom, ali i u terapijskom smislu.

U prehrani oporavka nakon srčanog udara bitno je nekoliko stvari:

  1. Prehrana bogata antioksidansima (rajčica bogata likopenom, potom bobičasto voće poput borovnica, ribizla, malina, trešnji bogatih antocijanima te lubenica, naranča i šipak). Svakako kraljica voća: jabuka - kroz sva sezonska doba.
    Oprez: ako je protrombinsko vrijeme produljeno, tada umjereno s velikim količinama ovog bobičastog voća, kao i s unosom vrlo visokih koncentracija omega-3 masnih kiselina i češnjakom. Načelno, viši unos omega-3 masnih kiselina iz ulja se vrlo preporučuje, naročito ako postoji veći rizik od nastanka ugruška, no potreban je oprez ako je otac na terapiji antikoagulansima.
  2. Prehrana bogata omega-3 masnim kiselinama (plava riba, losos, a onda i orasi, bademi, lanene sjemenke, bučino ulje).
  3. Prehrana siromašna zasićenim masnim kiselinama (izostaviti crveno meso, masne tvrde sireve i mliječne proizvode (maslac), margarin i kupovne proizvode koji bi mogli sadržavati trans-masne kiseline (keksi, slatkiši), prednost dati ribi, piletini, grahoricama – grahu, leći, bobu, slanutku, mahunama, kao i posnom svježem siru).
  4. Prehrana siromašna jednostavnim šećerima porijeklom iz industrijski dobivenih namirnica (keksi, grickalice, slatkiši), ali i koncentriranim škrobom (kruh, krumpir, tjestenina).
  5. Reducirati sol na minimum (pritom ne mislim samo na sol, već na konzervirane namirnice koje obiluju natrijevim solima i povisuju krvni tlak).
  6. Hranjivi doručak baziran na integralnim (cjelovitim) žitaricama: zobene i ražene pahuljice, lanene i sezamove sjemenke te nemasno mlijeko i voće. Voće se može kombinirati s ovakvo koncipiranim namirnicama u doručku. Ručak: Variva na bazi heljdine i ječmene kaše s grahom i korjenastim povrćem su pak financijski povoljan, a opet vrlo hranjiv obrok.

Sokom od cikle do boljeg protoka krvi

Treba izbaciti bijeli kruh, peciva, dati prednost raženom kruhu s vidljivim sjemenkama, reducirati konzerviranu hranu (izvan sezone, dati prednost tada radije smrznutom povrću u nedostatku svježeg), koristiti plavu ribu koja je jeftinija (skuša, srdela, gavuni, papaline). Dakle, pravi put oporavka u smislu prehrane jest mediteranska prehrana. Nemoj zaboraviti ni maslinovo, ali i bučino ulje. Suncokretovo i sojino ulje smanji u prehrani.

S obzirom na to da je tvoj otac izraziti pušač, potrebne su mu veće koncentracije vitamina C (minimalno 500 mg; iz paprike, šipka, jagoda, moguće i iz kvalitetnijih dodataka prehrani askorbinske kiseline s bioflavonoidima), a povoljno će zajedno s vitaminom C djelovati sinergijski i unos vitamina E (bademi, orasi).

Konkretne preporuke koje značajno mogu poboljšati srčano-žilnu funkciju, a odnose se i na dodatke prehrani su: Koenzim Q-10, faktori koji potiču vazodilataciju (arginin, citrulin, sinergija vitamina C i vitamina E), nitrati iz cikle. Upravo se sok od cikle, ali i špinat preporučuju kao namirnice koje mogu povećati protok krvi i kisika u krvožilnom sustavu.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.