Hrana Hrana kao lijek 1299 prikaza 08. siječnja 2019.

Kako prestati vječno biti na dijeti, a ne udebljati se?

Foto: Thinkstock

Posljednjih godina zdrava hrana, vježbanje i općenito wellness postali su vrlo popularni i većina ljudi želi promijeniti svoj životni stil na bolje. Međutim, brojne dijete stvorile su kod ljudi mentalni sklop "na dijeti sam" kojim se gotovo boje određene hrane ili jedenja u određeno vrijeme.

Dijetetičarka Abby Langer za Self je iznijela kako joj se većina ljudi javlja kako bi ju pitali o najboljem načinu mršavljenja. No, ona ne vjeruje u dijete kao takve, odnosno ne savjetuje ljudima popularne dijete.

Rastrošnost, prejedanje, sabotiranje veza: svi oblici emocionalnog samoranjavanja

Zašto? Većina njih nema dugoročan uspjeh. Postoji dosta istraživanja koja pokazuju da će većina ljudi koji izgube na težini, vratiti kilogram tijekom sljedećih godina. No, zbog medijskih poruka o idealnim tijelima i mršavljenju, mnogi su u iskušenju da nastave isprobavati sljedeću dijetu, u nadi da će to biti ona koja će konačno donijeti savršen izgled. 

Još jedan razlog zašto Abby Langer ne propisuje dijete: "Ljudi se osjećaju jadno. Većina dijeta zahtijeva strogo praćenje svega što jedeš, ograničavanje kalorija, makronutrijenata ili oboje, a zbog pridržavanja tolikih strogih pravila prirodno je da se počneš osjećati uskraćeno. Nitko ne bi trebao živjeti ovako."

Ako ti ovo sve zvuči poznato i spremna si izaći iz začaranog kruga dijeta, potrebno je riješiti se mentalnog stava 'na dijeti sam', a mi znamo kako. Abby naglašava da pomisao da nikad više nećeš biti na dijeti može biti zastrašujuća i teško je se riješiti, ali isplati se. 

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Ako statistika o tome kako dijete ne uspijevaju, nije dovoljno uvjerljiva, razmisli što dijete rade tvome emocionalnom, fizičkom i financijskom zdravlju. Abby Langer ističe: "Koliko puta si večerala s prijateljima s grižnjom savjesti ili si preskočila večeru? Koliko si kilograma izgubila pa vratila i opet izgubila tijekom više godina? I koliko si novca potrošila na posebnu hranu, pilule, dodatke i knjige o dijetama?"

Donosimo savjete kako zauvijek prestati s dijetama: 

Nema zabranjenih namirnica

Znaš li kako ti netko jednom nešto zabrani, to odmah želiš više? To je sindrom "zabranjenog voća", a obilježje je gotovo svake dijete. Većina nas je upoznata s ovom situacijom, a Langer objašnjava kako izgleda zabrana hrana: "Kad kažeš sebi neću jesti kolače, iznenada žudiš za tortom. Kamo god ideš, vidiš kolače. Pokušavaš ignorirati, ali osjećaš se jadno i ljutito jer ti to nije dopušteno."

Posljedica toga je kad napokon odlučiš pojesti kolač, jedeš puno više nego što bi prije nekoliko dana kad si ga željela pojesti. Osjećaš se krivom i zaklinješ se da ćeš sutra biti 'dobra'. Vraćaš se na 'dobro', što znači povratak na to ne smiješ ono što želiš, a to će te opet vratiti u žudnju za kolačem. 

Abby Langer ističe da je najbolji način da se riješiš faktora "zabranjene hrane" tako da dopustiš sebi svu hranu. "Nema etiketiranja dobre ili loše hrane, jer uistinu, nijedna hrana nije dobra ili loša. Sve je to samo hrana. Kada si dopustiš zabranjenu hranu, možda ćeš u početku jesti više nego obično, no ne brini. Nekoliko dana ili tjedana jedenja više nego što ti je potrebno treba proći kako bi si dopustila hranu koja ti je bila godinama zabranjena. Jednom kad se riješiš dijeta, zabranjena hrana će ti postati manje neodoljiva." 

Naravno, možda ćeš uvijek imati omiljenu slasticu, ali ako znaš da ju možeš pojesti kad god poželiš, manje je vjerojatno da ćeš se prejedati. 

Upoznaj svoju glad i sitost

Ako si ovisna o aplikacijama za planiranje obroka koje će ti reći kada i koliko ćeš jesti, to može otupiti tvoju sposobnost prepoznavanja gladi i sitosti. Ako se želiš riješiti mentaliteta dijete, prvi korak koji ćeš morati poduzeti je pronalazak osjećaja gladi i sitosti. 

Langer preporučuje korištenje ljestvice gladi i sitosti kako bi prepoznala. "Razmisli o gladi na ljestvici od 1 do 10,

1 ako uopće nisi gladna, a 10 znači da si toliko puna da više ništa ne možeš pojesti. Cilj je početi jesti negdje oko 3 ili 4 i zaustaviti se oko 6 ili 7."

Zapamti, glad postoji s razlogom: Tvoje tijelo traži da ga nahraniš! Baš kao što ne bi zanemarila druge signale tijela, poput odlaska na wc, nemoj ignorirati znakove gladi. Vraćanje u kontakt s osjećajem gladi pomoći će ti pravilno hraniti svoje tijelo. 

Shvati da ponekad jedemo iz drugih razloga osim gladi i to je u redu

Smatramo da je emocionalno jedenje nešto loše što se događa samo kad smo tužni ili pod stresom, ali to nije nužno slučaj. Možeš emocionalno jesti kad si sretna, kad si zabrinuta ili kad si ljuta. Ponekad tvoja hrana ne mora biti emocionalna: to može biti zato što hrana izgleda ukusno i želiš ju probati. Takvo je ponašanje normalno, sve dok to nije jedini mehanizam za rješavanje problema. Pokušaj potiskivanja jedenja kad si gladna može dovesti do osjećaja krivnje kad se to dogodi. Ako se događa prečesto, a nemaš drugog načina suočavanja sa svojim emocijama osim jedenja, onda je vrijeme da potražiš profesionalnu pomoć

 | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Potraži pomoć za bilo kakve probleme vezan uz hranu i prehranu 

Postoji razloga zašto radimo sve što radimo, uključujući i jelo. Način na koji jedemo i razmišljamo o hrani podjednako je pod utjecajem mnogih čimbenika, od koji većina nije samo hrana. Neke od tih pojava mogu biti jer smo odgojeni da tako vidimo hranu, jelo i naša tijela. A to posebno vrijedi za ljude koji su bili na dijetama i onima koji su bili izloženi štetnim primjedbama o svojim tijelima u djetinjstvu i mladosti. Te stvari utječu na naše prehrambene navike i sliku tijela u dugoročnom razdoblju. Može biti vrlo korisno potražiti stručnu pomoć kako bi shvatila zašto imaš takav odnos, a ne nastaviti kažnjavati sebe zbog načina na koji izgledaš. 

Ne možeš pobjeći od osjećaja tuge kada shvatiš da voliš osobu koja je emocionalno nedostupna

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.