Fitness 13056 prikaza 15. listopada 2013.

Šest vježbi za korekciju skolioze

Pocetna
1/9
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Zbog sjedilačkog načina života osjećaš bolove u leđima i koljenima? Vjenceslav Svoboda, Egoscue terapeut, naglašava važnost Egoscue metode u uklanjanju mišićno-koštane boli, a informacije o ovim posebno osmišljenim vježbama koje noseće zglobove vraćaju u anatomski položaj donose ti fitness trener Branimir Vajda i magistrica kineziologije Ana-Marija Jagodić Rukavina

Temelj metode na osnovama anatomije tijela

Egoscue metoda, odnosno nemedicinski način rješavanja mišićno-koštane boli, temelji se na osnovama anatomije i fiziologije ljudskog tijela u kojoj se korektivne vježbe koriste za poboljšavanje mišićne funkcije i vraćanje tijela u neutralan položaj. Namijenjena je svim osobama koje imaju problema s boli u leđima, kukovima, koljenima, stopalima, ramenima, vratu ili drugim dijelovima mišićno-koštanog sustava, bez obzira na spol i dobnu starost. 

Egoscue terapeut iz udruge Pokretom do zdravlja Vjenceslav Svoboda pojasnio je kako je ova metoda namijenjena svima koji pravi uzrok mišićno-koštane boli ne mogu riješiti operacijama, lijekovima i modernim pomagalima. ''Idealna je za sve koji su spremni prihvatiti odgovornost za svoje tijelo i zdravlje te pravi uzrok boli riješiti jednostavnim programom vježbanja koji se sastoji od laganih pokreta i istezanja'', rekao je.

Poseban sustav rehabilitacijskih vježbi

Metoda se zasniva na činjenicama da tijelo funkcionira kao cjelina te se u skladu s time sastoji se od niza vježbi, pokreta i istezanja kojima se popravlja tjelesno držanje i tako direktno utječe na simptome boli. ''Egoscue metoda koristi posebno osmišljene vježbe, e-vježbe, koje osnovne noseće zglobove vraćaju u neutralan anatomski položaj. Naime, naš sustav za pokretanje je potpuno funcionalan kada se osnovni noseći zglobovi (stopala, koljena, kukovi, ramena) nalaze u neutralnom anatomskom položaju. To znači da ako promatramo ljudsko tijelo pri opuštenom stajanju s prednje ili stražnje strane te linijama spojimo središnje točke nosećih zglobova, kutovi spajanja bi trebali biti pod 90 stupnjeva.

Isto tako, promatrajući tijelo s lijeve i desne strane, linija spajanja nosećih zglobova potpuno je okomita naspram poda te prolazi točno kroz središta svih nosećih zglobova - od uha do stopala. Odstupanja nosećih zglobova od neutralnog anatomskog položaja dovode do stvaranja kompenzacija i disfunkcionalnosti što izaziva bolove, ograničenja i promjene u opsegu pokreta'', objasnio je terapeut Svoboda.

Razvoj Egoscue metode

Egoscue metodu, pojašnjava terapeut Svoboda, osmislio je Pete Egoscue iz osobnih potreba. Naime, Pete je bio ranjen u Vijetnamskom ratu i od posljedica ranjavanja imao je bolove u leđima, a kako mu klasična medicina nije pomogla, počeo je samostalno izučavati anatomiju i fiziologiju ljudskog tijela te je tako razvio poseban sustav rehabilitacijskih vježbi.

''Vježbe su se pokazale izrazito učinkovitima što je rezultiralo time da Egoscue metoda ima tradiciju od 50 godina, s više od 25 klinika diljem svijeta. Proglašena je najuspješnijim nemedicinskim načinom za otklanjanje mišićno-koštane boli, a njezinim razvijanjem osnovano je Egoscue sveučilište sa sjedištem u San Diegu s ulogom daljnjeg razvoja metode i školovanja Egoscue terapeuta. Osim terapije za otklanjanje boli, Egoscue metoda prilagođena je i za sportske treninge. Takozvani Patch Fitness postao je popularan među igračima američkog nogometa koji su prihvatili Egoscue metodu kao svakodnevnu trening rutinu'', dodaje.

Na sljedećoj stranici pročitaj što o Egoscue vježbama tvrde fitness trener Branimir Vajda i magistrica kineziologije Ana-Marija Jagodić Rukavina.

Odstupanje od prirodnog položaja

Fitness trener Branimir Vajda tvrdi kako se svaka posturalna asimetrija u kojoj su mekana tkiva (mišići, tetive, ligamenti, hrskavice, žile i živci) u zdravom stanju može korigirati, ovisno o tijeku i uzroku nastajanja te asimetrije. ''Bilo kakav mišićni disbalans se može korigirati i vratiti u simetralu. Tvrdim, a tako i radim, da nije istina da se prvo treba mobilizirati i stabilizirati (ili obratno) zglob kako bi se dobila prirodna funkcija pokreta. Prvo se treba napraviti simetrala zgloba (trigger masažom, opuštanjem, manipulativnim tehnikama...), a potom stabilizirati i mobilizirati. Tek tada pokret može biti svrsishodan.''

Pojašnjava kako je Egoscue metoda dvodimenzionalno testiranje odstupanja od prirodnog položaja putem vidnih informacija. ''Ideja je potekla od promatranja tijela preko kinetičkih lanaca i dugo se koristi u fizioterapiji. U povijesti se to radilo s konopom koji je bio fiksiran sa svake strane na mjernu letvicu u centimetrima, kako bi se izmjerila asimetrija. Primjerice, sa svake strane tijela je mjerna ljestvica i konop se rastegne u visini oba ramena, a visina se izmjeri na svakoj strani ljestvice. U slučaju da postoji razlika u centimetrima, postoji i posturalna asimetrija.

Danas se koristi digitalna tehnika i tu ne vidim neku bitnu razliku osim možda u prostornoj preciznosti koja ovisi o prostornoj rezoluciji samog softwarea ili hardwarea.'' Ono što kao nedostatak kod takvog testiranja navodi trener Vajda jest nemogućnost dobivanja numeričkih parametara koji nam točno govore o razlici u snazi i koordinaciji pojedinih kinetičkih lanaca kako bi se točno moglo odrediti koje vježbe su potrebne, kako ih treba izvoditi i koje sile treba primijeniti da bi se korigirala posturalna asimetrija. ''Druga stvar koja je ujedno i najbitnija kod odabira vježbe, doziranja intenziteta i amplitude korektivnog pokreta jest poznavanje anatomije, fiziologije, neuromuskularne mreže i biomehanike koja se kod ovog tipa testiranja oslanja na iskustvo pojedinca, što povećava mogućnost pogreške.''

Vraćanje funkcionalnosti tijela

Ana-Marija Jagodić Rukavina, magistrica kineziologije i inovatorica Body tehnike tvrdi kako Egoscue metoda, koja svoje korijene ima u jogi, može itekako pomoći u fizičkom i psihičkom smislu. ''Egoscue metoda proučava tijelo u cjelini i daje pristup tome kako ujednačiti sve zglobne strukture. Ova metoda poznata je po tome što se prema disbalansima u posturi može vrlo lako uočiti slaba karika pa su stoga vježbe usmjerene upravo na te fizičke disbalanse i odlične su jer se mogu izvoditi u kućnoj radinosti na svakodnevnoj bazi.''

Naglašava kako se postura proučava na temelju četiri važna para koje čine gležnjevi, koljena, kukovi i ramena. ''Važan je međusobni odnos sila spomenutih zglobova. Naravno, Egoscue vježbe nisu svemoguće, ali ključno je izvoditi ih redovito i važno je znati kako ih izvoditi'', tvrdi te dodaje kako bi ove tehnike vježbanja trebalo početi primjenjivati još u predškolskoj dobi. ''Egoscue vježbe za kralježnicu se izvode bez rekvizita, a kada se postigne boljitak bilo bi dobro da one dobiju težinu u funkcionalnom i tehničkom smislu.'' U skladu s time, preporučuje i Body tehniku, kineziološku aktivnost koja posljednje desetljeće privlači sve veću pozornost na području sporta, rekreacije i rehabilitacije.

Na sljedećoj stranici pročitaj upute za nekoliko Egoscue vježbi. 

Vježbe

Vježbe se određuju individualno ovisno o simptomima, disfunkcionalnostima, vremenu koje osoba može odvojiti za vježbanje itd. U nastavku pročitaj upute za nekoliko Egoscue vježbi (vježbe 1, 2 i 3) i vježbi Body tehnike (vježbe 4, 5 i 6) koje na fotografijama izvodi dipl. kineziolog i body instruktor Karlo Šimanović u PBS Centru sportske izvrsnosti. Ove vježbe su idealne za korekciju skoliotičnog lošeg držanja pa je stoga i izbor vježbi dominantno usmjeren na jednostranu aktivaciju bočnih mišićnih skupina. Sve vježbe možeš izvoditi i u kućnim uvjetima pa se radi kvalitetnije aktivacije mišića stopala preporučuje vježbanje bez obuće.

  • Vježba 1: Spuštanje ruku iza glave - Lezi na leđa s nogama savinutima pod 90 stupnjeva i podignutima na stolac. Ispruži ruke iznad prsa i ispravi laktove. Sklopi ruke tako da isprepleteš prste u čvrstu šaku. Drži laktove ispružene i spusti šaku iza glave do poda ili koliko možeš, a zatim vrati u prvobitni položaj.
  • Vježba 2: Prebacivanje kukova - Lezi na leđa i savini koljena pod 45 stupnjeva, a stopala postavi u širinu kukova. Ruke postavi na stranu u razini ramena s dlanovima okrenutima prema dolje. Desno stopalo stavi na lijevo koljeno. Zarotiraj stopalo/koljeno na pod tako da desno stopalo spustiš do poda. Glavu okreni u suprotnom smjeru i opusti ramena. Desno koljeno lagano potisni od tijela (s 30 posto snage). Ponovi isto s drugom nogom.
  • Vježba 3: Sjedeće stiskanje koljena - Sjedi na stolac i odmakni se od naslona. Pete postavi ispod koljena, a stopala usmjeri prema naprijed u širini kukova. Napravi luk u leđima tako da zarotiraš zdjelicu prema dolje. Opusti trbušne mišiće i privuci lopatice prema sredini leđa. Između koljena stavi loptu i stisni je koristeći mišiće s unutarnje strane nogu pa lagano otpusti.
  • Vježba 4: Povlačenje štapom – Iz početnog stajaćeg položaja, držeći štap iznad glave, izdahom radi otklon tijela uz dizanje noge i povlačeći štap prema dolje. Udahom se vrati u početni položaj te kroz izdah otklanjaj tijelo u suprotnu stranu, istežući pritom bočne trbušne mišiće.
  • Vježba 5: Leptir u kleku – Klekni jednom nogom na nestabilan rekvizit. Ruke postavi iza glave, kao da simuliraš leptira. Rotiraj suprotni lakat prema gornjem koljenu i iskoristi otpor noge kako bi se naglasila aktivacija mišića, a udahom se vrati u početni položaj. U sljedećoj fazi, izdahom rotiraj suprotni lakat i naglasi istezanje bočnih trbušnih i leđnih mišića.
  • Vježba 6: Ležeći otklon s valjkom – Lezi na bok, donju nogu savini, a gornju ispruži. Jednu ruku postavi na valjak, a drugu iza glave. Kroz izdah, aktivno podigni tijelo i nogu te osjeti rad kosih trbušnih mišića. Udahom se spuštaj i rolaj valjak od sebe. Zatim izdahom, spoji ruke iza glave i oslanjajući se nadlakticom na valjak, istegni prethodno aktiviranu stranu.

Komentari polaznika Egoscue terapije

Ivana Fury (35 godina) iz Osijeka imala je probleme s bolovima u donjem dijelu leđa još od srednje škole te jako bolne menstruacije. Egoscue metodu koristi već pet godina i više nema bolove u leđima. ''Najzanimljivije što sam shvatila jest da mi vježbe smanjuju menstrualnu bol, a to sam otkrila kada ih nisam redovito izvodila. Tada mi je postalo jasno da je bol povezana s položajem zdjelice.''

Marko Božić (42 godine) iz Osijeka zbog bolova u desnom kuku i kralježnici imao je problema sa spavanjem. Prošao je klasičnu rehabilitaciju, ali je shvatio da su mu vježbe preteške i stanje se nije popravilo pa je odlučio isprobati Egoscue vježbe. ''S Egoscue vježbama se budim i idem spavati već zadnjih godinu i pol. Čim se probudim, legnem na pod i odradim svoju jutarnju seriju koja traje otprilike 15 minuta. Većinu dana provedem u autu u sjedećem položaju i nakon par sati vožnje bol u leđima ponovno se javi, ali nije toliko intenzivna kao prije. S kukom više nemam problema, što mi je omogućilo da ponovno počnem trenirati mali nogomet i košarku. Danas mogu zaspati bez ikakvih problema, a pošto navečer imam najviše vremena, tada odradim dužu seriju vježbi koja traje između 20 i 40 minuta.''

Saznaj kako vježbati uz bolove u kostima.

  • Default avatar -
    MZJKKAH

    Znači ovo je stvarno dobro za skoliozu,jer tražim vježbe za moju sestru ali ništa ne pomaže ima skoliozu od 15° u donjem dijelu a u gornjem 20°

  • Avatar Zdrava__Krava
    Zdrava__Krava

    Draga pepyw, Egoscue metoda je odavno poznata metoda za ublažavanje boli u leđima, ali i u cijelome tijelu. Kao što pojašnjavaju naši sugovornici stručnjaci, njezin cilj je ujednačavanje zglobnih struktura kako bi se umanjili bolovi koji na tim mjestima postoje. Budući da se vježbe određuju individualno ovisno o simptomima i disfunkcionalnostima, svakako je preporučljivo da se za odabir pojedine vježbe obratiš svome fizioterapeutu. Pitanje možeš postaviti i našim stručnjacima iz područja fizioterapije putem sljedećeg linka: http://www.zdravakrava.24sata.hr/pitaj-strucnjaka/fizioterapija. Tvoja Zdrava Krava

  • Default avatar -
    pepyw

    A što o ovim vježbama kaže bacc. fizioterapeut???!! Mislim da je svakako sramotno u svemu ovome izostaviti mišljenje jednog stručnjaka kojem je to posao i kojemu je ova dijagnoza prisutna u 80% pacijenata, a tu svoje mišljenje iskazuje prof. kineziologije (nemam ništa protiv dotičnih), ali svakako mislim da je ova tema prije u opisu posla medicinskog djelatnika nego profesora tjelesnog??!????!

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.