Zdravlje #zasvakinoviDan 21. listopada 2020.

Najvažniji vitamini za osobe starije životne dobi

Foto: shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Svima su potrebni vitamini i minerali za optimalno funkcioniranje tijela, a to se posebno odnosi na osobe starije životne dobi. Onima koji prehranom ne unose dovoljno vitamina i minerala, uzimanje dodatka prehrani može pomoći, ali postoje i rizici.

Najbolji vitamini za starije osobe

Starenjem se mijenja potreba za količinom potrebnih hranjivih sastojaka. Starije osobe koriste i više lijekova, a neki vitamini i lijekovi mogu imati negativne interakcije ili ometati jedni druge. Zato je važno znati kakve vitamine trebaju starije osobe i koliko.

  • Vitamin A
  • Vitamin B12
  • Vitamin B6
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Vitamin K

Vitamin A

Što radi vitamin A? Vitamin A važan je za vid, imunološki sustav i reprodukciju. Također pomaže mnogim organima da rade ispravno.

Gdje ga ima? Postoje dvije vrste vitamina A. Preformirani vitamin A nalazi se u mesu, peradi, nekim vrstama ribe poput lososa i mliječnim proizvodima. Mliječni proizvodi jedan su od glavnih izvora vitamina A u Sjedinjenim Državama. Druga vrsta je provitamin A, čiji je najčešći tip beta-karoten. Ima ga u voću kao što su dinja, marelice i mango; zelenom lisnatom povrću. Sadrži ga i ostalo zeleno, narančasto i žuto povrće poput brokule, mrkve i tikve. Vitamin A nalazi se i u obogaćenim žitaricama.

S čim bi mogao doći u interakciju? Dodaci vitamina A mogu komunicirati s lijekom za mršavljenje pod nazivom Orlistat. Postoje i sintetski oblici vitamina A koji se koriste u nekim lijekovima na recept, pa se dodaci ne smiju uzimati istovremeno s tim lijekovima.

Vitamin B12

Što radi vitamin B12? Vitamin B12 pomaže u održavanju naših živaca i krvnih stanica zdravim i pomaže u stvaranju DNK. Također pomaže u prevenciji vrste anemije koja se naziva megaloblastična anemija koja ljude čini umornima i slabima.

Gdje ga ima? Najbolji izvori vitamina B12 su goveđa jetra i školjke. Riba, meso, perad, jaja, mlijeko i drugi mliječni proizvodi također sadrže B12, a njime su obogaćeni i neki drugi prehrambeni proizvodi, za vegane su prehrambeni kvasci  dobar izvor jer se B12 prirodno ne nalazi u biljnoj hrani.

Zašto bi ga trebalo uzimati kao dodatak prehrani? Osobe starije od 50 godina imaju problema s apsorpcijom B12 iz hrane jer nemaju dovoljno solne kiseline u želucu. B12 iz obogaćene hrane i dodataka prehrani lakše se apsorbira.

S čim bi mogao doći u interakciju? Neki antibiotici i lijekovi za liječenje refluksa želučane kiseline, peptičnog ulkusa i dijabetesa mogu ometati sposobnost tijela da apsorbira B12.


Vitamin B6

Što radi vitamin B6? Vitamin B6 sudjeluje u održavanju metabolizma, imunološke funkcije i razvoja mozga tijekom trudnoće i dojenačke dobi.

Gdje ga ima? B6 se prirodno nalazi u mesu peradi, ribe i organa. Krumpir i ostalo škrobno povrće, kao i voće (osim citrusa), neki su od glavnih izvora vitamina B6 u Sjedinjenim Državama.

Zašto bi ga trebalo uzimati kao dodatak prehrani? Neki ljudi imaju problema s dobivanjem dovoljno B6 iz hrane, uključujući ljude čiji bubrezi ne rade ispravno; osobe s autoimunim bolestima kao što su reumatoidni artritis, celijakija ili Crohnova bolest, ulcerozni kolitis ili upalna bolest crijeva ili osobe ovisne o alkoholu.

S čime bi mogao doći u interakciju? Vitamin B6 može komunicirati s antibiotikom koji se koristi za liječenje tuberkuloze, a zove se cikloserin. Neki lijekovi za epilepsiju mogu smanjiti vitamin B6 i smanjiti sposobnost lijekova da kontroliraju napadaje. Teofilin, koji se koristi za astmu, može smanjiti razinu vitamina B6.


Vitamin C

Što radi vitamin C? Vitamin C je antioksidans. Antioksidanti pomažu u zaštiti stanica od oštećenja spojevima nazvanim slobodni radikali koji nastaju kada naša tijela hranu pretvaraju u energiju ili od izlaganja zagađenju i drugim štetnim tvarima u okolišu. Vitamin C također je potreban da bi tijelo proizvodilo kolagen (protein koji pomaže zacjeljivanju rana) i poboljšava sposobnost apsorpcije željeza iz biljne hrane. Također jača imunološki sustav. Nažalost, vitamin C ne smanjuje rizik od prehlade niti pomaže, ako se uzima nakon što nastupe simptomi prehlade. Postoje, međutim, neki dokazi da ljudi koji redovito uzimaju dodatke vitamina C mogu imati nešto kraće prehlade ili blaže simptome od onih koji to ne čine.

Gdje ga ima? Voće i povrće najbolji su izvori vitamina C, posebno agrumi i njihov sok, crvena i zelena paprika te kivi. Vitamina C također ima u brokuli, jagodama, dinjama, pečenom krumpiru i rajčici. Neka hrana i piće obogaćeni su vitaminom C. Svježi, nekuhani proizvodi imaju najveći sadržaj vitamina C.

Zašto bi ga trebalo uzimati kao dodatak prehrani? Pušači ili osobe izložene pasivnom pušenju trebaju više vitamina C. Trebaju ih i osobe koje jedu vrlo ograničenu raznoliku hranu kao i osobe s određenim medicinskim stanjima koja ograničavaju pravilnu apsorpciju hranjivih sastojaka. Uzimanje previše vitamina C može izazvati proljev, mučninu i grčeve u želucu.

 S čime bi mogao doći u interakciju? Dodaci prehrani s vitaminom C mogli bi smanjiti učinkovitost nekih tretmana za rak.

Možda te zanima... Savjeti za bildanje imuniteta prije sezone gripe i novog vala koronavirusa Zdravlje

Vitamin D

Što radi vitamin D? Vitamin D održava jake kosti pomažući tijelu da apsorbira kalcij, ali važan je i za cjelokupno zdravlje. Mišići, živci i imunološki sustav trebaju vitamin D. U kombinaciji s dodacima kalcija, vitamin D pomaže u zaštiti starijih odraslih od osteoporoze. Zato je vitamin D jedan od vitamina koji se najviše preporučuje za starije osobe.

Gdje ga ima? Ovo je jedan od rijetkih vitamina koji se prirodno ne nalazi u mnogim namirnicama. Najbolji izvori hrane su masne ribe poput lososa, tune i skuše. Goveđa jetra, sir i žumanjci imaju male količine, kao i gljive. Većina vitamina D u našoj prehrani dolazi iz obogaćene hrane kao što su mlijeko, žitarice za doručak i neke marke narančina soka, jogurta, margarina i napitaka od soje. Dio vitamina D dobivamo i kada je naša koža izravno izložena suncu, ali rizici dugog izlaganja suncu nadilaze dobrobiti.

Zašto bi ga trebalo uzimati kao dodatak prehrani? Starije odrasle osobe možda neće dobiti dovoljno vitamina D jer njihova koža ne stvara vitamin D od sunčeve svjetlosti tako učinkovito kao kad su bili mladi, a bubrezi su manje sposobni pretvoriti vitamin D u njegov aktivni oblik. Zato je vitamin D odličan za starije osobe. Osobe s tamnijom kožom proizvode manje vitamina D od sunca, a osobe s Crohnovom bolesti ili celijakijom ne mogu apsorbirati i vitamin D.

S čim je u interakciji? Prednizon i drugi kortikosteroidni lijekovi koji se koriste za smanjenje upale mogu oslabiti sposobnost tijela da za sintezom vitamina D. To vremenom dovodi do manje apsorpcije kalcija i gubitka kostiju. Neki lijekovi za smanjenje tjelesne težine i za snižavanje kolesterola mogu smanjiti apsorpciju vitamina D. Fenobarbital i fenitoin, koji se koriste za sprečavanje i kontrolu napadaja, povećavaju razgradnju vitamina D i smanjuju apsorpciju kalcija.

Možda te zanima... Vitamin D posebno je važan za osobe starije dobi u vrijeme pandemije COVID-19 Zdravlje

Vitamin E

Što radi vitamin E? Vitamin E je antioksidans poput vitamina C. Također jača imunološki sustav, pomaže proširiti krvne žile i sprečava zgrušavanje krvi u njima. Naše stanice koriste vitamin E za puno važnih poslova.

Gdje ga ima?  Vitamin E nalazi se u biljnim uljima poput pšeničnih klica, suncokreta, šafranike, kukuruza i soje. Bademi su posebno dobar izvor, kao i drugi orašasti plodovi poput kikirikija i lješnjaka te sjemenke poput sjemenki suncokreta. Vitamin E može se dobiti i iz zelenog povrća poput špinata i brokule, a on je dodan nekim žitaricama za doručak, voćnim sokovima, margarinima i drugoj hrani.
 

Zašto bi ga trebalo uzimati kao dodatak prehrani? Većina nas dobije manje od preporučenih količina vitamina E. Unatoč tome, nedostatak vitamina E rijedak je u zdravih ljudi. Vjerojatnije je da će se nedostaci pojaviti kod osoba s bolestima poput Crohnove bolesti ili cistične fibroze koje inhibiraju sposobnost pravilne probave ili apsorpcije masti.

 S čim je u interakciji?Vitamin E može povećati rizik od krvarenja kod ljudi koji uzimaju antikoagulant ili antitrombocitne, poput varfarina. To su lijekovi koji se obično prepisuju osobama kojima prijeti ili su doživjele moždani udar.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.