Zdravlje Simptomi i pomoć 3747 prikaza 27. prosinca 2018.

4 simptoma koji pokazuju da imaš alergiju na šećer!

Foto: Guliver/Shutterstock

Jesi li ikada imala bolove u trbuhu ili se osjećala loše nakon što si pojela nešto slatko? Nisi jedina, ali znaš li prepoznati simptome alergije na šećer? Možda je upravo to razlog bolovima.

Self prenosi da je u većini slučajeva neugodan osjećaj u trbuhu nakon jedenja slatkiša samo "šećerni mamurluk" koji se događa kada osoba pojede previše slatkiša. Ali neki ljudi su izuzetno osjetljivi čak i na manje količine slatkih stvari. 

Da, možeš biti intolerantna na šećer - ili čak imati alergiju na šećer, u vrlo rijetkim slučajevima. Zvuči ekstremno, ali različiti tipovi šećera mogu utjecati na ljude, objašnjavaju stručnjaci. "Šećer kao tvar ima stvaran utjecaj na ljude, psihički i fizički", rekla je Jessica Cording iz New Yorka. Postoje i stvarni simptomi alergije na šećer ili intolerancije pa nastavi čitati kako bi saznala na koje znakove trebaš obratiti pažnju. 

Simptomi alergije na šećer obično se pojavljuju odmah

Osobe s alergijom na šećer obično imaju neposredne fizičke simptome slične onima alergije na drugu hranu. Prema certificiranoj dijetetičarki-nutricionistici Lisi Moskovitz ti simptomi uključuju: 

  • grčeve 
  • proljev 
  • osip na koži 
  • svrbež u ustima

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Ali postoji razlika između alergije i intolerancije

Svatko ima određene namirnice koje mu jednostavno ne odgovaraju ili uzrokuju nepoželjne simptome kao što su probavne smetnje, nadutost ili grčevi. Ali to ne znači nužno da je to alergija na tu hranu ili sastojak. I dok neki ljudi koriste te izraze kao sinonime, alergija na hranu i intolerancija zapravo su dvije različite stvari. 

Alergija na hranu: Ova reakcija se događa kad imunološki sustav reagira na proteine hrane misleći da je to štetna tvar, objašnjavaju iz Instituta za alergiju na hranu. Simptomi alergija na hranu mogu biti u rasponu od blagih do opasnih po život, a to uključuje: 

  • Osip
  • Bolove u trbuhu ili grčeve
  • Proljev
  • Kihanje 
  • Probleme s disanjem 
  • Anafilaksija (Anafilaktički šok)

Intolerancija na hranu: Ako imaš intoleranciju na hranu ili sastojak, imat ćeš poteškoće u probavljanju hrane. Općenito, intolerancija na hranu uzrokuje probavne probleme, a simptomi nisu tako teški kao alergija na hranu, objašnjavaju iz Mayo Klinike. Postoji niz razloga zbog kojih možeš biti intolerantna prema određenoj hrani. Ponekad je rezultat toga da tvoje tijelo ne proizvodi enzim koji je potreban da bi se ta hrana razgradila. Na primjer, ako ne podnosiš laktozu, nedostaje ti enzima laktaza koji je potreban za razgradnju laktoze, šećera u mlijeku. Prema Američkoj akademiji za alergiju, astmu i imunologiju (AAAAI) simptomi intolerancije uključuju: 

  • crijevne plinove
  • nadutost
  • bolove u trbuhu
  • proljev

Lako je zamijeniti to dvoje jer se simptomi mogu preklapati, ali glavna razlika je u tome što intolerancija na hranu nije posljedica disfunkcije imunološkog sustava. Štoviše, ljudi s intolerancijom na hranu mogu imati malu količinu hrane bez ikakvih problema ( ili mogu uzeti nešto kako bi pomogli svom metabolizmu), dok s alergijom ne možeš konzumirati hranu koja sadrži alergen koji u tvom tijelu izaziva alergiju. 

Češća je intolerancija na šećer od šećerne alergije

Ljudi su obično intolerantni prema određenim vrstama šećera, umjesto svih šećera, rekla je Moskovitz. Oni s intolerancijom na šećer mogu imati gore spomenute gastrointestinalne simptome, neko vrijeme nakon konzumiranja šećera. 

Glavne vrste šećera koje mogu izazvati intoleranciju ili osjetljivost: 

  • Fruktoza - prirodno se nalazu u hrani poput voća, nekog povrća, meda i voćnih sokova. Također, nalazi se u stolnom šećeru, kao i u kukuruznom sirupu s visokim udjelom fruktoze. 
  • Laktoza - šećer koji se nalazi u mlijeku i u drugim mliječnim proizvodima. Ako ne podnosiš laktozu, ne možeš ju pravilno probaviti pa ćeš imati neželjene gastrointestinalne probleme. 
  • Saharoza - dobiva se iz šećerne trske i to je stolni šećer, 
  • Alkoholni šećer - vjerojatno si na etiketama hrane vidjela sastojke poput eritritola ili ksilitola. To su zapravo šećerni nadomjesci koji se koriste u mnogim niskokaloričnim ili prehrambenim proizvodima bez šećera. Ali isto tako, mogu izazvati alergijske reakcije. 

U nekim slučajevima, međutim, ne mora samo šećer biti taj koji pravi problem. "Ako netko opisuje intoleranciju na šećer, najvjerojatnije postoji dublji problem koji se pogoršava konzumiranjem hrane sa šećerom", rekla je dijetetičarka i nutricionistica Beth Warren, osnivačica Beth Warren Nutrition i autorica Živjeti pravi život s pravom hranom. Umjesto toga, problem može biti mikrobna neravnoteža u crijevima s rastom kvasca. Budući da se kvasac hrani šećerom, to bi moglo pogoršati probleme, uzrokujući simptome kao što su osip na koži i natečenost, objasnila je Warren. 

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Kako ublažiti simptome alergije ili intolerancije? 

Slučajevi alergijske reakcija na šećer su rijetki, ali se događaju. Ako imaš neposrednu reakciju nakon konzumiranja šećera, grlo se steže, imaš poteškoća s disanjem, izbijanjem osipa na koži i slično - posjeti liječnika ili hitnu pomoć. U teškim slučajevima, alergijska reakcija može napredovati do anafilaksije ako se ne riješi brzo i rano. A ako nisi sigurna je li alergija ili intolerancija, radije pogriješi na strani opreza. 

U teškim slučajevima, može se liječiti adrenalinom, a zatim i steroidom kako bi se smanjila upala i reakcija stavila pod kontrolu. Ako je tvoja alergijska reakcija blaža, možda ti je potreban antihistaminik. Odatle, tvoj liječnik ili alergolog/imunolog može provesti testove uboda kože kako bi odredio uzrok reakcije i utvrdio je li šećer uistinu krivac. Ako ti se dijagnosticira teška alergija na šećer, vjerojatno ćeš morati nositi auto-injektor adrenalina u slučaju nužde. 

Ako primijetiš simptome gastrointestinalnih problema nakon konzumacije šećera koji se ne čini trenutnim ili ozbiljnim, Cording preporučuje izbacivanje šećera, kao i bijelog kruha, bijelog brašna, energetskih pića, voća i voćnih sokova. "Neki ljudi izbacuju i alkohol", rekla je Cording. Ona također potiče jesti puno bjelančevina i paziti na povrće bez škroba, izbjegavajući pritom krumpir i kukuruz. 

Naravno, ne moraš imati takve ekstreme promjene sa svojom prehranom. Registrirana dijetetičarka-nutricionistica Karen Ansel rekla je za Self da je dobra ideja pokušati suziti na koju vrstu šećera si alergična ili intolerantna. Ona preporučuje vođenje dnevnika o hrani. "Moguće je da ti smeta laktoza, ali druge vrste šećera nisu problem ili da previše slatkiša uzrokuje probleme", rekla je Ansel.  

Ako sumnjaš na alergiju ili netoleranciju, posavjetuj se s liječnikom.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.