Psiha i seks 14. lipnja 2024.

Znanstvenici otkrili zašto žene i muškarci različito doživljavaju bol

Foto: Unsplash+ Trenutačni lijekovi protiv bolova ne djeluju jednako na muškarce i žene

Muškarci i žene dugo se prepiru oko toga je li bolnije dobiti udarac nogom u genitalije ili roditi dijete.

Iako presuda možda još nije postignuta, istraživači su korak bliže pronalaženju odgovora nakon što su otkrili zašto spol osobe određuje njihov prag boli. Znanstvenici sa Sveučilišta u Arizoni identificirali su funkcionalne spolne razlike u nociceptorima, specijaliziranim živčanim stanicama koje proizvode bol, što sugerira da muškarci i žene različito doživljavaju bol.

Na primjer, otkriveno je da su nociceptori kod žena osjetljiviji na hormon povezan s boli, dok živčane stanice kod muškaraca nisu pokazale učinka. Njihova bi otkrića mogla utrti put budućem napretku u lijekovima protiv bolova poput ibuprofena koji bi specifično bili dizajnirani za muškarce i posebno za žene.

"Do sada je pretpostavka bila da su pokretački mehanizmi koji uzrokuju bol isti kod muškaraca i žena", rekao je za Daily Mail dr. Frank Porreca, direktor istraživanja Centra za bol i ovisnost i profesor na Sveučilištu u Arizoni. "Konceptualno, ovaj rad je veliki napredak u našem razumijevanju kako se bol može proizvesti kod muškaraca i žena", dodao je.

Nociceptori se aktiviraju kada je osoba ozlijeđena, pokrećući reakciju koja uzrokuje da se udalji od izvora opasnosti - poput stavljanja ruke na ploču štednjaka ili doživljavanja oštrog uboda meduze. Istraživači su testirali kako stanice nociceptora reagiraju na tvari koje se nalaze i kod muškaraca i kod žena - prolaktin, hormon koji uzrokuje laktaciju i razvoj dojki, i oreksin B, koji regulira san.

Ženski nociceptori su se aktivirali kada su im dane visoke doze hormona, dok muški nisu pokazali nikakav učinak. S druge strane, oreksin B učinio je muške nociceptore osjetljivijima, ali nije utjecao na ženske nociceptore. Tim je zatim pokušao blokirati prolaktin i oreksin B. Blokiranje prolaktina zaustavilo je aktivaciju nociceptora kod žena, ali nije utjecalo na muškarce, a opstrukcija oreksina B djelovala je suprotno.

Dr. Porreca, glavni autor studije, rekao je da studija "ne pokazuje da je bol jača kod muškaraca ili žena, već da su nociceptori kod muškaraca i žena različiti".

Istraživači su odabrali ove dvije tvari nakon pregleda zasebne studije koja je izvijestila da prolaktin i oreksin B senzibiliziraju nociceptore. Istraživači se nadaju da njihova otkrića mogu dovesti do boljih tretmana bolnih stanja koji se mogu prilagoditi spolu osobe, a ne da postoji jedinstveno rješenja za sve.

"Različiti mehanizmi aktivacije nociceptora znače da možemo pronaći bolje načine za sprječavanje njihove aktivacije posebno kod žena ili posebno kod muškaraca kako bismo proizveli optimalno liječenje boli kod oba spola", rekao je dr. Porreca.

Trenutačni lijekovi protiv bolova i protuupalni lijekovi poput ibuprofena djeluju tako da normaliziraju prag za aktivaciju nociceptora, ali ne djeluju jednako na muškarce i žene. Sada kada znanstvenici znaju da postoje muški i ženski nociceptori, to znači da bi se mogli proizvesti lijekovi koji posebno djeluju na smanjenje oreksina B i prolaktina.

Postojeći antagonisti receptora oreksina koji liječe poremećaje spavanja olakšali bi sprječavanje senzibilizacije nociceptora. "Uvodimo koncept precizne medicine – uzimajući u obzir genetiku pacijenta za osmišljavanje terapije – u liječenje boli,' rekao je dr. Porreca. "Najosnovnija genetska razlika je je li pacijent muško ili žensko? Možda bi to trebalo biti prvo razmatranje kada je u pitanju liječenje boli"

Kako se ispostavilo, pragovi boli "nisu jako različiti između muškaraca i žena", rekao je Porreca, no pragovi se mogu aktivirati za različite ozljede kod muškaraca u odnosu na žene.

Nalazi istraživača mogli bi značiti da će u konačnici postojati rješenje za bol koju muškarci osjećaju zbog udarca nogom u prepone i žene tijekom poroda - lijekovi protiv bolova specifični za spol.

Možda te zanima... 3 razloga zašto muškarci ne mogu izraziti svoje osjećaje Psiha i seks