U emisiji uživo missZDRAVE koja se emitira putem Facebooka, urednica portala Martina Medverec, ugostila je Draganu Mladenović, trenericu NLP-a (Neurolingvističko programiranje) iz Miroras centra u Zagrebu. O kakvoj se metodi radi i kako NLP može pomoći u rješavanju svakodnevnih teškoća i sukoba pročitaj i pogledaj u nastavku.
NLP je pristup u komunikaciji, osobnom razvoju i psihoterapiji koji su kreirali Richard Bandler i John Grinder u SAD-u sedamdesetih godina 20. stoljeća. Autori su smatrali da postoji veza između neuroloških procesa ("neuro"), jezika ("lingvistički") i obrazaca ponašanja naučenih kroz iskustvo ("programiranje") te da oni mogu biti promijenjeni kako bi se postigli određeni ciljevi u životu. Bandler i Grinder tvrdili su da vještine iznimnih ljudi mogu biti "kopirane" pomoću metodologije NLP i da te vještine može steći svatko. Pobornici NLP-a tvrde da se problemi kao što su fobije, depresija, poremećaji navika, psihosomatske bolesti, alergije, prehlade teškoće s učenjem mogu riješiti ovom tehnikom.
NLP te može naučiti kako da govoriš jezikom svojih sugovornika i bez problema postižeš svoje ciljeve
"NLP se bavi sa komunikacijom u cjelini. Začudno je da riječi čine samo 7% komunikacije, 38% čini tonalitet, a 55% otpada na neverbalnu komunikaciju. Dakle, NLP se bavi sa 100% komunikacije koju šaljemo prema van. Također se uči kako ovladati onom unutarnjom komunikacijom, dijalozima koje vodimo sa sobom. Na neurološkoj razini ti unutarnji dijalozi stvaraju jednako loš osjećaj kao kada se događaju i na van", objašnjava Mladenović.
Trenerica kaže da nije normalno stalno biti pod stresom, iako se čini kao da je to postalo pravilo: "Za onog tko nema stresa ljudi kažu 'ah lako je njemu', ali ne pitaju se kao je on došao do toga. Jer sve je stvar izbora, živjeti u stresu cijeli dan je vrlo nezdravo jer nam je stres dan kao fiziološka reakcija na opasnost. Sav taj stres slabi i tijelo i psihu i ljudi postaju jako osjetljivi. Zato često volim ponavljati izreku 'papiru smeta sve, a zlatu ništa', pa vi birajte što ćete biti."
Gotovo da nema osobe koja prije ili poslije ne uđe u sukob sa šefom, kolegom, prijateljem, partnerom. Kako nam LNP može pomoći da iz tih bitki izađemo kao pobjednici ili da do njih uopće niti ne dođe, objašnjava Mladenović:
"Većina ljudi smatra da drugi misle i osjećaju jednako kao i oni. Međutim, istina je da ljudi na različite načine primaju informacije iz vanjskog svijeta i procesuiraju ih. E, sad kad znate kako sugovorniku prenijeti ili dati informaciju da je on shvati, onda ste već riješili pola problema. Neki ljudi stvari percipiraju više vizualno, neki slušno, dok su neki 'spori', ali ti ljudi iskustveno obrađuju informacije. Ako se vi ne prilagodite načinu na koji vaš sugovornik prima informacije on ih neće razumjeti. NLP nas uči kako prepoznati kako netko razmišlja i kako mu pristupiti u skladu s tim."
Možeš ovladati vlastitim strahovima i ušutkati neprekidne dijaloge u svojoj glavi
Druga važna stvar koju NLP uči je kako upravljati vlastitim mislima jer ključ uspješnog komunikatora je kontrola nad sobom. Uspješnom komunikatoru ne događa se da ga obuzme strah, zbunjenost i slično. Ljudi su nemaštoviti i ponavljaju dvije tri stvari, dakle ponavljaju obrasce. Većina nas vrti dva tri obrasca i nismo fleksibilni i spremni na promijene. Ne može svaki način biti dobar za svaku osobu, a NLP nas uči da prepoznamo kakav je tko. Za uspjeh u poslu nije toliko važan stupanj inteligencije nego koliko si dobar s ljudima. NLP podiže emocionalnu inteligenciju i uči nas kako pronaći sa svakim sugovornikom zajednički jezik."
Mladenović je na primjeru objasnila kako prema pravilima NLP-a postupiti u kriznoj situaciji: "Primjerice prodavač razgovara s klijentom koji je nervozan i izgubio je strpljenje jer nije dobio što je očekivao. Kada vi imate takvog čovjeka ispred sebe najgore što mu možete reći je 'nemojte se nervirati'. Kada vi nekome kažete nemoj, um funkcionira tako da briše sve negacije, pa poruku koju je dobio glasi 'nerviraj se'. Drugi pogrešan savjet ljutom klijentu je 'smirite se'. Kad je klijent nezadovoljan, uglavnom je to zato jer neka njegova potreba nije zadovoljena ili smatra da mu je određenim postupkom povrijeđena inteligencija. Znači sada smo naučili kako ne treba. Prva stvar koju treba napraviti je dobro saslušati osobu koja je pred vama. Tajan uspješnih komunikatora je da su odlični slušači."
Još korisnih savjeta pogledaj u videu na našem Facebooku.