Hrana 1432 prikaza 09. lipnja 2010.

Kako čitati deklaracije?

Deklaracija
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Kako odabrati najkvalitetniji proizvod u mnoštvu šarenih i primamljivih ambalaža u supermarketu? Neki se vode marketinškim porukama, a drugi biraju na temelju izgleda. No, jedini način za pametan odabir namirnice je čitanje deklaracije. U tim sitno ispisanim slovima krije se odgovor na pitanje koji proizvod je najbolji za tebe, a kako ga otkriti saznaj u daljnjem tekstu

Svaki prehrambeni proizvod uvezen ili proizveden u Hrvatskoj, mora biti deklariran u skladu sa zakonskim normama da bi se mogao naći na policama trgovina. Deklaracija predstavlja osobni dokument svake namirnice koji otkriva njezino porijeklo, namjenu i sastav, ali nam istovremeno daje dokaz o zdravstvenoj ispravnosti hrane, odnosno potvrđuje da je sigurna za konzumaciju.

Deklaracija štiti zdravlje potrošača i služi kao pokazatelj što unosimo u svoj organizam. Na deklaraciji razlikujemo popis sastojaka i hranjivu vrijednost namirnice. U popisu sastojaka navedene su sve komponente koje ulaze u sastav tog proizvoda počevši od one najviše prisutne pa do one koja je najmanje zastupljena, kao što je vidljivo u sljedećem primjeru deklaracije:

Sastojci:
Zobene pahuljice 22%, hidrogenirana biljna mast, krispi od riže 7% (rižino brašno, šećer, slad, dekstroza, sol), soja, grožđani šećer, glukozni sirup, fruktoza, ribani kokos, obrano mlijeko u prahu 3,6%, kukuruzne pahuljice 3,3% (kukuruz, šećer, slad), kalcij, punomasno mlijeko u prahu 1,7%, ekspandirana riža 1,7%, maltodekstrin, sol, arome, aditivi: E 420, E 330, 12 vitamina.
Netto masa: 27 g

Hranjiva vrijednost hrane

Hranjiva vrijednost nam govori koliko je hranjivih tvari sadržano u 100 g, 100 ml ili po jedinici serviranja namirnice. Ovdje je istaknuta informacija o energetskoj vrijednosti namirnice, te o količini bjelančevina, ugljikohidrata i masti.

Uz ove informacije, deklaracija može sadržavati i podatke o količini jednostavnih šećera, zasićenih masnih kiselina, vlakna i natrija. Također može biti prisutna informacija o sadržaju škroba, poliola, jednostruko nezasićenih masnih kiselina, višestruko nazasićenih masnih kiselina, kolesterola te bilo kojeg minerala ili vitamina ako se nalaze u značajnoj količini, odnosno čine bar 15 posto preporučenog dnevnog unosa.

Pored navedene količine vitamina, naznačena je i RDA vrijednost koja ti pruža informaciju o postotku unesenih vitamina u odnosu na preporučene dnevne vrijednosti.

Kalorije i šećer

Energetska vrijednost izražena je u kcal i kJ, a pri konzumaciji imaj na umu da se ona odnosi na 100 g namirnice. Na temelju toga možeš odrediti količinu porcije, ukoliko ne želiš prekoračiti svoj dnevni energetski unos. Iako se on razlikuje ovisno o spolu, težini, dobi i tjelesnoj aktivnosti, prosječna osoba dnevno unese oko 2000 kalorija.

Kada ti pogled skrene na deklaraciju, obrati pozornost i na količinu jednostavnih šećera ako su posebno naznačeni, gdje je poželjno da njihova masa bude što manja, a složenih šećera veća.

Još jedan od čimbenika koji uvelike utječu na tvoje zdravlje je sol, odnosno sastav natrij-klorid. Na deklaracijama je obično izražena količina natrija u gramima, pri čemu je prihvatljiva količina između 0,1 i 0,6 g natrija na 100 g namirnice, što odgovara između 0,3 i 1,5 g soli. Za lakše snalaženje, imaj na umu da je maksimalni dnevni dopušteni unos soli 5 g ili jedna čajna žličica.

Kontroverzni aditivi

U popisu sastojaka na proizvodu moraju biti navedeni i svi korišteni aditivi, koji su uslijed nedovoljne informiranosti, vrlo često prozivani.

Neki aditivi su prirodnog podrijetla kao vitamini, vlakna, enzimi, prirodna bojila i arome dok su drugi sintetizirani kemijski spojevi točno poznatog sastava. Veću i ponekad doista opravdanu zabrinutost izazivaju sintetski aditivi, a kako bi se izbjegli potencijalno štetni učinci valja se pridržavati dozvoljenog dnevnog unosa koji je definiran za svaki pojedini prehrambeni aditiv.

Kontroverze vezane uz prehrambene aditive odnose se na sigurnost njihove uporabe, posebice uz količinu i vrstu aditiva koji neće ugroziti zdravlje čovjeka.

Tome u prilog ide činjenica da je maksimalna dopuštena količina aditiva, koji su potencijalno opasni za zdravlje, u hrani 100 puta manja od količine kod koje postoji rizik od štetnog djelovanja na zdravlje čovjeka.

Hrana s prehrambenim tvrdnjama

Prema hrvatskom Pravilniku o općem deklariranju hrane, podaci na deklaraciji ne smiju obmanjivati potrošača, a posebice glede karakteristika hrane, sastava, količine, trajnosti, podrijetla te metode proizvodnje. Hrani se ne mogu pripisivati učinci koje ona nema i ne smije se potrošača dovoditi u zabludu kako određena hrana ima neke posebne karakteristike u odnosu na istovrsnu hranu.

Načinom deklariranja ne smiju se bilo kojoj hrani pripisivati svojstva sprječavanja, liječenja ili izlječenja bolesti ili upućivati na takva svojstva. Iznimka je tzv. hrana za posebne prehrambene potrebe za koju proizvođač može zatražiti odobrenje zdravstvene tvrdnje na temelju priloženih znanstvenih dokaza.

Na tržištu postoji mnoštvo proizvoda s tvrdnjama kao što su smanjena energetska vrijednost, s manje šećera ili smanjenim udjelom masti, koji moraju zadovoljiti određene propise u smislu sastava hranjivih tvari, da bi se mogli reklamirati pomoću takvih prehrambenih tvrdnji.

Napomena o maloj energetskoj vrijednosti na određenoj namirnici označava da 100 g te namirnice u krutom stanju ne sadrži više od 40 kcal, odnosno 100 ml tekućine 20 kcal. Ukoliko na proizvodu stoji da je bez energetske vrijednosti, ne smije sadržavati više od 4 kcal.

Hrana na kojoj je navedeno da ne sadrži masti, odnosno ''fat free'' namirnice, nisu sasvim oslobođene od masti, već u svom sastavu ne smiju imati više od 0,5 g masti na 100 g ili 100 ml, dok proizvodi s malom količinom masti imaju do 3 g masti na 100 g ili 1,5 g masti na 100 ml.

Proizvodi bez šećera također sadrže do 0,5 g šećera na 100 g ili 100 ml, dok oni bez dodanog šećera ne smiju u svom sastavu imati dodane jednostavne šećere ni bilo koju drugu tvar u cilju zaslađivanja.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.