Hrana Hrana kao lijek 6215 prikaza 25. svibnja 2019.

Hrana i piće jači od raka crijeva: Poželjne količine mesa, vlakana i vode

Foto: Thinkstock

Powered by:

zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Za smanjenje rizika od nastanka raka debelog crijeva potrebno je ograničiti unos crvenog mesa i što više izbjegavati mesne prerađevina poput salama, hrenovki, pašteta.

Crveno meso uključuje govedinu, janjetinu, svinjetinu i kozje meso. Nije potrebno posve izbaciti crveno meso iz prehrane nego ga ograničiti na 500 g tjedno. Oko 700 g sirovog mesa otprilike teži pola kile termički obrađenog. Jedenje veće količine od navedene može povećati rizik od raka crijeva. 

Koliki unos crvenog mesa je optimalan?

  • Porcija špageta bolognese sadrži oko 140 g kuhane govedine
  • Jedan kuhani srednji svinjski kotlet je oko 90 g
  • Jedan kuhani srednje pečeni odrezak teži oko 145g

Crveno meso je dobar izvor proteina, ali proteine možeš dobiti iz mnogih drugih namirnica kao što su riba, perad, grah, leća, tofu i jaja. U Bolognesu se da odlično zamijeniti crveno meso sojinim ljuskicama, pročitaj recept.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Prerađeno meso čuva se dimljenjem, sušenjem, soljenjem ili dodavanjem konzervansa. Treba izbjegavati prerađeno meso kao što su slame, hrenovke, šunka, paštete, treba ih jesti kao povremenu poslasticu, a ne svaki dan. Hamburgeri i mljeveno meso računaju se kao prerađeno meso ako su konzervirani u soli ili ako su im dodani aditivi. 

Vlakna su ključna za zdrava crijeva

Vlakna su važan dio zdrave prehrane i pomažu smanjiti rizik od raka crijeva. Vlakna su od presudne važnosti za redovitu i urednu probavu.


Postoje dvije vrste vlakana:

  • Topiva vlakna (pektin), nalaze su u voću i povrću u procesu probave stvaraju viskoznu masu koja štiti cjelokupan probavni sustav od apsorpcije različitih supstanci.
  • Netopiva vlakna (celuloza, hemiceluloza, lignin) čiji su izvor pšenica, mekinje, grah, soja prolaze kroz probavni sustav gotovo nepromijenjena, ali zato imaju sposobnost apsorpcije vode čime pripomažu redovitom pražnjenju crijeva.

 | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock


Poželjno je unositi najmanje 30 g vlakana svaki dan. Unos hrane bogate vlaknima doprinosi duljem osjećaju sitosti što moći i u smanjenju tjelesne težine. Osim što sadrže vlakna, povrće i voće pomažu u zaštiti od raka crijeva jer sadrže antioksidanse, koji su tvari koje pomažu u odgađanju ili sprječavanju oštećenja stanica.

Ako želite povećati količinu vlakana u prehrani, trebate to činiti polako, osobito kada su u pitanju orašasti plodovi i grah. Ako ustanoviš da ti previše vlakana uzrokuje bol, vjetrove ili nadutost, smanji za određenu količinu i kasnije postupno povećavaj jer će se tako tijelo naviknuti. Osobe s postojećim crijevnim bolestima ili povijest raka crijeva možda neće moći podnijeti neke namirnice bogate vlaknima pa se trebaju konzultirati s liječnikom.

Možda te zanima... GAPS dijeta pomaže kod bolesti crijeva, depresije i autoimunih bolesti! Dijeta

 

Važno je biti hidriran

Svakog dana moramo piti oko 1,6 do 2 litre tekućine (6 do 8 čaša) kako bi spriječili dehidraciju. Voda i čajevi su sjajan izbor. Potrebno je izbjegavati slatka pića kao što su kola, zaslađena limunada, voćni sirupi s dodanim šećerom pa i voćni sokovi (jedna mala čaša voćnog soka dnevno je dovoljna). Vlakna i voda izvrsna su kombinacija za dobro zdravlje crijeva.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

 

Treba održavati zdravu tjelesnu masu

Prekomjerna tjelesna težina ili pretilost, osobito u području trbuha može povećati rizik od raka crijeva. Procjenjuje se da je 11 od 100 tumora crijeva (11%) u Velikoj Britaniji povezano s prekomjernom težinom ili pretilošću.

Mjerenje indeksa tjelesne mase (BMI) jednostavan je način da saznaš imaš li zdravu tjelesnu masu u odnosu na svoju visinu. Ako počneš dobivati na tjelesnoj masi obvezno poduzmi potrebne mjere. Osim tjelesne aktivnosti evo još nekoliko savjeta kako izgubiti na težini: 

  • Svijest o veličini porcije, nemoj pretrpavati tanjur i izbjegavaj vaditi dva puta. Ako si još gladna nakon obroka pojedi neko voće, posebno je dobro bobičasto. 
  • Izbjegavaj slatka pića kao što su kola i drugi gazirani napici, ali i drugi zašećereni sokovi.
  • Alkohol sadrži puno kalorija pa i na to treba obratiti pozornost.
  • Pazi na dodatne kalorije iz keksa, kolača, slatkiša i čipsa. Umjesto toga, posluži se voćem i povrćem.
  • Postavi neke ciljeve i uživaj u uspjehu.

 | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Preporučeni dnevni unos kalorija je oko 2.000 kalorija dnevno za žene i 2.500 kalorija za muškarce. Ali to je individualno i ovisi o visini, dobi, tjelesnim aktivnostima i općenito načinu života.
 

Izvori za članak: Bowel Cancer UK, arhiva missZDRAVE

Možda te zanima... Navike koje trebaš izbjegavati jer vode do raka crijeva Zdravlje

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.