Dijeta 8500 prikaza 04. studenoga 2010.

Uz krumpir oguli kilograme

Krumpir
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Standardna je predrasuda osobito kod žena da krumpir deblja te ga zbog toga treba apsolutno izbjegavati u svim oblicima. Naravno, to je čista zabluda, važno je kako se krumpir kulinarski obrađuje i o tome ovisi njegov glikemijski indeks

Mnoge žene ne samo da su potpuno izbacile krumpir iz prehrane već izbjegavaju tijesto s krumpirom kao i ostale namirnice koje samo ''mirišu'' na krumpir. One su uvjerene da je krumpir "smrtni" neprijatelj dobre linije jer kao što je poznato krumpir ima visok glikemijski indeks.

Ženske zablude o krumpiru

Naravno, to je čista zabluda, a istina je toliko na drugoj strani da je krumpir uključen kao i druge namirnice u program mršavljenja. Važno je kako se krumpir kulinarski obrađuje i o tome ovisi njegov glikemijski indeks.

Ako usvojimo poznato pravilo da nizak glikemijski indeks podrazumijeva namirnice ispod 55, srednji od 55-70 i visoki preko 70 na skali do 100, onda ćemo se uvjeriti da krumpir uz razumnu obradu uopće nije ''opasna'' namirnica.

Primjer GI krumpira:

  • Sirov krumpir 57
  • Kuhan krumpir 56
  • Slatki krumpir 54
  • Pire krumpir 70
  • Instant krumpir 80
  • Krumpir iz mikrovalke 82
  • Pečen krumpir 85

Najzdraviji je slatki i kuhan krumpir, a slijedi pire krumpir koji je na samoj granici. Krumpir pečen u pećnici ima najviši glikemijski indeks, a slijedi ga krumpir iz mikrovalke.

Pržen krumpir u kupki od ulja (pommess frites) opasan je utoliko što se radi o visoko glikemijskoj namirnici s jedne strane koja je istovremeno natopljena masnoćom s druge strane, dakle radi se o kombinaciji dvije loše opcije kojima se može dodati i treća tj nagorena (oksidirana) masnoća.

Bez obzira na tako lošu reputaciju, nitko ovu omiljenu namirnicu nije izbacio s jelovnika. Trebamo li na nju staviti deklaraciju ''jedete na vlastitu odgovornost'' kao što se stavlja deklaracija na kutiju cigareta ''pušenje ubija''?

Istraživanje je pokazalo...

Znanost dokazuje ili pobija mišljenja i predrasude ljudi, a temeljna metoda kod toga jest pokus na što većem broju osoba. Stručnjaci Sveučilišta Davis u Kaliforniji i Instituta za tehnologiju i sigurnost hrane iz Illinoisa, ispitali su utjecaj krumpira na 86 debelih osoba oba spola kroz period od 12 tjedana.

Dragovoljci su podijeljeni u 3 skupine tako da je prva skupina koja mršavi dobivala 5-7 obroka visokoglikemičnog krumpira tjedno, a druga niskoglikemičnog krumpira dok treća skupina nije imala označen GI.

Pokus se smatra dovoljno reprezentativnim da se mogu donijeti pouzdani zaključci. Rezultati nisu objavljeni u nekakvim lokalnim novinama već su plasirani na godišnjem znanstvenom skupu udruge protiv pretilosti ( 28th Annual Scientific Meeting of Obesity Societty October 8-12, 2010).

Za mršavljenje je bitan ukupan unos kalorija a ne namirnice iz kojih one dolaze

Kratko i jasno – krumpir u bilo kojem obliku ne deblja ništa više od druge hrane a to potvrđuje staro pravilo; bitan je jedino ukupan dnevni unos kalorija. Ni jednu namirnicu ili skupinu namirnica za vrijeme mršavljenja ne treba isključivati i stvarati od njih ''neprijatelje'' jer to je paranoja koja nema nikakve svrhe.

Šlag na kavi, špek za doručak ili knedle od krumpirova tijesta neće udebljati ako se pazi na ukupan dnevni unos kalorija. Možeš pojesti čak i dupli hamburger ako tog dana ne pojedeŠ ništa drugo. Nema dakle nikakvih znanstvenih dokaza da bi ovako ili onako pripremljen krumpir debljao više od drugih namirnica kaže voditeljica ovog projekta dr. Britt Burton-Freeman.

Čak što više smatramo da se krumpir pripremljen na zdrav način može uključiti u programe mršavljenja. Međutim, na tom istom skupu prezentirani su i drugi radovi koji jasno daju do znanja da stara teza o tome kako visokoglikemične namirnice izazivaju rapidno debljanje (a to je teza kojoj je Montignac posvetio nekoliko knjiga) više ne stoji.

Pogledaj koji je bio Montignacom pristup prehrani, zdravlju i mršavljenju...

Krumpir je upravo ''dokazni materijal'' jer kao što je poznato smatramo ga visoko glikemičnom namirnicom pa postoji i izreka u tom kontekstu ''debeo je kao krumpir''.

Netko će reći da je tezu lansirala industrija krumpira pa čak da je sponzorirala ovaj znanstveni skup, ali ako tako gledate na stvari više ni jedan zaključak nije logičan.

Nemojmo zaboraviti da je i globalno poznata Atkinsova dijeta počivala na predasudama kako autora tako i njegovih sljedbenika da prehrana odrescima uz izbacivanje ugljikohidrata čini ''click'' u metabolizmu nakon kojeg se salo počne topiti. Trebalo je proći 20 godina da se njegove teze sruše i utvrdi kako prehrana enormnim količinama mesa u svrhu mršavljenja nikako ne može biti zdrava.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.