Dijeta Dijete A-Ž 2268 prikaza 15. lipnja 2016.

Cathi Graham uz dijetu s češnjakom izgubila 84 kg

Luk-Zena
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Termogenička dijeta koju je osmislila Cathi Graham zasniva se na smanjenom unosu ugljikohidrata, a istovremeno se naglašava unos hrane s niskim glikemijskim indeksom i namirnica sa termogeničkim učinkom. Slijedeći principe ove dijete, Cathi je izgubila 84 kg u 18 mjeseci i uspješno zadržala smanjenu tjelesnu masu

Termogeničku dijetu je osmislila Cathi Graham uslijed vlastitih problema s prekomjernom težinom. Slijedeći principe dijete, koje je kasnije opisala u knjizi 'The Fresh Start Thermogenic Diet', izgubila je 84 kg u 18 mjeseci, nakon čega je uspješno zadržala smanjenu tjelesnu masu. Način prehrane u termogeničkoj dijeti trebao bi biti orijentiran ka poticanju termogeneze, odnosno oslobađanju topline razgradnjom hrane. Pretpostavka je da se manje masnoća pohranjuje ako se metabolizam usmjerava u proizvodnju topline.

Termogenička dijeta se zasniva na smanjenom unosu ugljikohidrata, a istovremeno se naglašava unos hrane sa niskim glikemijskim indeksom i namirnica sa termogeničkim učinkom. Također se ističe važnost pravilne funkcije probavnog sustava u cilju lakšeg postizanja željene mase, čemu će pridonijeti izbjegavanje hrane visokog glikemijskog indeksa i uzimanje probavnih enzima u obliku dodataka prehrani.

Posebni jelovnici za tipove jabuke i kruške

Pobornici ove dijete mogu birati između dvije opcije koje se najviše razlikuju obzirom na unos ugljikohidrata, a odabiru se na temelju oblika tijela. Ako se radi o tipu jabuke, odnosno u ovom slučaju se koristi naziv ''breskva'', kada se masno tkivo u najvećoj mjeri skuplja u području trbuha, preporučuje se slijediti Carbo Cleanout Plan. Osobe koje se svrstavaju u tip kruške, nakupljaju masno tkivo pretežno u području bokova, a za njih je prikladniji drugi način prehrane, pod nazivom Glycemic Plan.

Plan prehrane

''Carbo Cleanout Plan'' dozvoljava neograničen unos povrća, ali ograničava unos ugljikohidrata na dva obroka dnevno, i to isključivo u obliku cjelovitih žitarica. Unos voća je također ograničen na dva komada dnevno, a kao izvor proteina preporučuje se riba, nemasna govedina i meso peradi, u umjerenim količinama. Dnevni meni trebao bi sadržavati tri glavna obroka, jedan međuobrok i jedan desert. ''Glycemic Plan'' dozvoljava veći unos ugljikohidrata, u odnosu na Carbo Cleanout Plan, ali se ipak zagovaraju cjelovite žitarice i proizvodi, dok se rafinirane proizvode i one od bijelog brašna preporučuje izbjegavati. Potiče se unos voća i povrća te nemasnog mesa, dok je crveno meso potrebno značajno ograničiti. Ovaj plan prehrane sačinjavaju tri obroka dnevno, jedan desert, a 15-ak minuta prije ručka i večere preporučuje se pojesti i malo predjelo.

Iako je u oba načina dozvoljeno pojesti po jedan desert dnevno, alkohol nije dopušteno konzumirati prvih nekoliko tjedana dijete. Predviđeno je da se ovaj plan prehrane slijedi i nakon postizanja željene mase, uz povećanje količine namirnica. Autorica potiče i kontinuirano bavljenje tjelesnom aktivnošću, 30 do 40 minuta, pet do šest puta tjedno.

Kao namirnice koje bi trebale činiti temelj prehrane izdvojeni su avokado, mahunarke, bobičasto voće, začini (pogotovo ljuti), niskomasni mliječni proizvodi, jaja, riba (pogotovo losos i tuna), voće (posebno limun), nemasno meso, orašasti plodovi, ulja (maslinovo i kanola), smeđa riža i druge cjelovite žitarice, školjke, povrće, voda. Hrana koja se može konzumirati kao međuobrok uključuje sir, suhomesnate nareske od peradi, namaze (humus, tahini, salsa, guacamole), tvrdo kuhana jaja, svježe voće, sladoled s niskim udjelom masti, puding i žele bez šećera, mlijeko i zamjene za mlijeko, sjemenke i orašaste plodove (sirovi, bez soli), proteinski shake, svježe ili kuhano povrće, jogurt sa malim udjelom masti.Kao namirnice s termogeničkim učinkom, autorica ističe češnjak, čili, jabučni ocat, celer, cimet, gorušicu, peršin, đumbir, kurkumu, losos, tunu i zeleni čaj.

Prednosti dijete

Dijeta zagovara unos svježe i neprerađene hrane, te meso i mliječne proizvode sa smanjenim udjelom masti, što jednim djelom pokriva principe pravilne prehrane. Kao prednost usvajanja ovakvog načina prehrane može se istaknuti i pravilan raspored obroka tijekom dana, koji se sastoji od više manjih obroka dnevno, te sprečava pojavu gladi. Isto tako, prihvaćanje ove dijete podrazumijeva uvođenje tjelesne aktivnosti u svakodnevni život, što dodatno osigurava, ne samo gubitak tjelesne mase, već i mnogostruke pozitivne učinke na zdravlje.

Nedostaci dijete

Najveći nedostatak dijete predstavlja ograničena konzumacija ugljikohidrata, čime se istovremeno smanjuje i udio žitarica, koje inače čine temelj uravnotežene prehrane, što pogotovo dolazi do izražaja u Carbo cleanout planu. Dugoročnom restrikcijom žitarica u prehrani organizmu se uskraćuju prehrambena vlakna, koja pružaju povoljan učinak na probavu, a može doći i do nedostatka pojedinih vitamina B skupine.

Mišljenje stručnjaka

Iako pojedina istraživanja potvrđuju termogenički efekt namirnica, navedeni učinak ipak nije prihvaćen kao presudan faktor pri mršavljenju. Međutim, usvajanje prehrambenih navika koje promiče ova dijeta u većem djelu se poklapa sa smjernicama uravnotežene prehrane, a namirnice s termogeničkim učinkom mogu pružiti samo dodatnu potporu mršavljenju. Stoga ovaj prehrambeni režim može rezultirati gubitkom suvišnih kilograma i boljim zdravstvenim statusom, pod uvjetom da se slijedi Glycemic plan, koji podrazumijeva veći unos ugljikohidrata od Carbo cleanout plana.

Primjer jelovnika

 

Doručak

  • Kajgana od bjelanjka
  • Ljuti salsa umak
  • Breskva
  • Šalica zelenog čaja

Međuobrok

  • Bademi

Ručak

  • Salata od raznovrsnog sirovog povrća sa feta sirom i maslinama

Međuobrok

  • Sirovi celer, mrkva i crvena (ljuta) paprika
  • Humus (namaz od slanutka) s češnjakom

Večera

  •  Losos na grillu
  • Šparoge na pari
  • Zelena salata začinjena maslinovim uljem i acetom balsamicom

Večernji zalogaj

  •  Jogurt sa niskim udjelom masti sa bobičastim voćem

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.