Zdravlje 1672 prikaza 03. svibnja 2010.

Noćne more i strahovi

Nocne_More_Strahovi
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Znaš li da postoji razlika između noćnih mora i strahova? Noćni strah zbiva se pri početku ciklusa spavanja, a noćna mora pri kraju. Od noćnog straha dijete se ne probudi potpuno, a od noćne more da. Saznaj i kako umiriti dijete kada se probudi iz noćne more i kako spriječiti napadaje noćnog straha

Odsustvo okrepljujućeg sna može sabotirati naše raspoloženje i pamćenje. Ako išta stoji na putu zdravog sna, potrebno je utvrditi o čemu se radi i otkloniti uzrok.

Djeca provode više vremena spavajući od odraslih, pa češće i sanjaju. I lijepe i ružne snove. Nakon noćne more djetetu neće pomoći ako mu kažeš da je "sve bio samo san", jer djeca ne osjećaju razliku. Ona ionako vjeruju da su Zubić vila i Miki Maus jednako stvarni kao mama i tata. Stoga mu nakon noćne more ponudi utjehu baš kao da se prestrašilo nečeg stvarnog.

Noćni strah: bojim se, ali nisam svjestan

Noćni strah je djelomično buđenje iz sna praćeno reakcijama kao što su vikanje, trzanje nogama, lamatanje rukama, mumljanje, panika ili, rjeđe, hodanje u snu. Noćni se strahovi obično događaju unutar dva sata od odlaska na spavanje, za razliku od noćne more, koja nastupa kasnije. Nakon epizode straha, koja traje od 10 do 30 minuta, najčešće slijedi dubok san.

Djeca su najizloženija noćnim strahovima do šestog rođendana. Prilikom epizode noćnog straha, dijete je prestrašeno, ali ga se ne može probuditi niti ohrabriti. Oči su mu otvorene, ali ono nije svjesno tuđeg prisustva i ujutro se uglavnom ne sjeća epizode straha.

Evo kako možeš djetetu pomoći u slučaju napadaja noćnog straha.

Pokušaj ga uvesti natrag u normalan san. Nećeš ga moći probuditi pa niti ne pokušavaj, a nikako mu nemoj vikati ili ga tresti. Upali svjetlo da bi tvoje dijete bilo manje zastrašeno obrisima predmeta iz tame. Tepaj mu i govori nježnim glasom. Zagrli ga ako ti se čini da mu to pomaže.

Tijekom noćnog straha dijete se može ustati i pasti ili udariti o zid. Nježno ga usmjeri natrag u krevet. U ove postupke uputi sve kojima povjeravaš čuvanje djeteta.

Nastoj spriječiti noćne strahove. Epizode straha su češće ako je dijete iscrpljeno, pa se pobrini da na spavanje ide pravovremeno i u isto vrijeme.

Jedna od tehnika sprečavanja noćnog straha jest da probudiš dijete četvrt sata prije no što nastupi epizoda. Za to je potrebno znati  kad je točno dijete otišlo na spavanje i zabilježiti termine kad su nastupile prethodne epizode straha. Kad ga probudiš, drži dijete budnim i izvan kreveta pet minuta i onda ga vrati u krevet. To ponavljaj sedam noći. Ako se noćni strahovi vrate, ponovi proceduru.

Noćne more muče i odrasle

Noćne more su strašni snovi koji izazivaju buđenje i strah od povratka spavanju. Ponekad se noćne more jave bez razloga, a ponekad kao posljedica nečeg uznemirujućeg što smo čuli ili vidjeli.

Noćne more zahvaćaju ljude svih uzrasta nakon napunjenih šest mjeseci. Sadržaj strašnih snova koji uzrokuju noćnu moru razlikuju se ovisno o uzrastu. Jako mala djeca mogu sanjati o odvajanju od roditelja, predškolska djeca o čudovištima iz mraka, a školarci o smrti i stvarnim opasnostima.

Noćne se more obično događaju u zadnjoj trećini sna, tijekom faze REM (ubrzani pokreti očiju).

Dijete umiri igračkom

Djetetu probuđenom od noćne more pomozi tako da ga zagrliš, maziš i tješiš. Nježno mu i sa smiješkom objasni da je sve u redu i da nema opasnosti. Ostani uz njega dok se ne uspokoji i ne pokaže da je spremno za nastavak spavanja.

Imaj spremnu igračku za hrabrenje koju ćeš mu dati u ruke ili položiti pored njega. Najbolje su lutke ili životinje, može i više njih zajedno. Ne bi bilo loše ni da u dječjoj sobi stanuje i pravi kućni ljubimac. Također, tijekom noći smiješ ostaviti televizor uključen i djelomično stišan, tek toliko da nešto ispuni tišinu i tamu.

Ako dijete spava u svojoj sobi, ostavi mu vrata otvorena, jer mu to daje osjećaj bliskosti s tobom. Tijekom dana zaštiti dijete od stresnih situacija, uključujući strašne emisije i knjige. Navedi ga da ti ispriča ružan san koji je sanjalo i polako mu objašnjavaj razliku između sna i jave. Prije spavanja neka ne jede ništa teško ili jako začinjeno.

Postanu li noćne more i strahovi učestali, traju li krize duže od 30 minuta ili uočiš da se dječji strah prelijeva i u njegov dnevni život, preporučujemo da se obratiš liječniku.

Pročitaj kakvi madraci, jastuci, prehrana i dnevne aktivnosti donose mirniji i zdraviji san!

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.