Psiha i seks 25. kolovoza 2025.

Zašto se i inteligentni ljudi lako 'navuku' na wellness trendove? Osobine ličnosti mogu igrati ulogu

Foto: Unsplash+
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Ako ste u posljednje vrijeme bili aktivni na društvenim mrežama, sigurno ste naišli na razne “wellness” savjete – od namakanja nožnih prstiju u ledenoj vodi do izlaganja suncu na neočekivanim mjestima.

Wellness trendovi poput pijenja "obogaćene" vode ili ili kupanja u ledenim kupkama mogu biti bezopasni za većinu ljudi, dok drugi poput pijenja sirovog mlijeka, jedenja sirovih iznutrica ili lijepljenja usta trakom dok spavate nose stvarne rizike.

Online okruženja u kojima se takvi sadržaji šire mogu biti štetna – često služe kao plodno tlo za teorije zavjera, širenje nepovjerenja prema cijepljenju te zloupotrebu preparata za poboljšanje izgleda i sportskih performansi.

Lako je sljedbenike ekstremnih wellness trendova otpisati kao lakovjerne ili nedovoljno informirane. No istraživanja pokazuju da određene osobine ličnosti mogu objasniti zašto i obrazovani, dobronamjerni ljudi ponekad odbacuju konvencionalnu medicinu i okreću se alternativnim praksama.

Velikih pet osobina ličnosti

Psiholozi su pokazali da se mnogi aspekti ljudske osobnosti mogu opisati kroz pet temeljnih dimenzija, pri čemu svatko od nas posjeduje njihovu različitu razinu.

Dvije od ovih "velikih pet" osobina – otvorenost i susretljivost – posebno su povezane sa sklonošću prema alternativnim zdravstvenim praksama. (Preostale tri osobine su savjesnost, ekstrovertiranost i neuroticizam.)

Izrazito otvorene osobe znatiželjne su, maštovite i sklone avanturama. Propituju tradiciju i privlače ih noviteti te nekonvencionalne ideje, pa su češće spremne isprobavati nove i neuobičajene dijete ili tretmane.

Izrazito susretljive osobe su povjerljive, suradljive i empatične. Posebno su osjetljive na emocionalne poruke, osobito kada one naglašavaju brigu za druge i dobrobit zajednice.

Ove osobine ličnosti također utječu na način na koji ljudi pretražuju i procjenjuju informacije na internetu. Izrazito otvorene osobe obično koriste istraživački pristup, radije tražeći nove ili nekonvencionalne izvore nego oslanjajući se na uobičajene kanale informiranja.

Budući da cijene harmoniju, povjerenje i održavanje odnosa, izrazito susretljive osobe obično pridaju veću važnost informacijama koje dolaze iz poznatih ili društveno prihvaćenih izvora. Čine to čak i kada te informacije nisu kritički provjerene.

Možda te zanima... Ako hodate s rukama iza leđa, psiholozi kažu da imate ove tri osobine Psiha i seks

Osobnost i moć uvjeravanja

U online wellness zajednicama, ljudi koji su izrazito otvoreni i susretljivi češće podležu utjecaju drugih.

Influenceri imaju snažnu prednost – mogu se prikazati i kao originalni i kao pouzdani. Otvorene osobe privlači originalan i upečatljiv sadržaj, dok susretljive osobe reagiraju na priče usmjerene na zajednicu.

Influenceri njeguju jednostrane "parasocijalne" odnose u kojima pratitelji osjećaju intimnu povezanost s nekim koga nikada nisu upoznali. Te bliske veze, u kombinaciji s time da otvorene osobe vole istraživati nekonvencionalne ideje, mogu ih dovesti do ekstremnih, neprovjerenih i nesigurnih zdravstvenih praksi.

Otvorenost prema novim iskustvima i susretljivost u odnosima s drugima obično se smatraju vrlinama. No u užurbanom, emocionalno nabijenom svijetu online wellness kulture, upravo te osobine mogu postati slabosti.

Od ledenih kupki do protivljenja cijepljenju

Nisu sve wellness prakse koje promoviraju online influenceri štetne. Ali neki naizgled bezopasni trendovi mogu biti uvod u ekstremnije prakse.

Netko bi mogao početi s ledenim kupkama za bolje raspoloženje, zatim prijeći na restriktivnu sirovu prehranu zbog "zdravstvenih prednosti", a na kraju razviti stavove protiv cijepljenja, utemeljene na dubokom nepovjerenju prema zdravstvenim vlastima.“

Efekt "ulaznih vrata" nastaje kada pouzdani influencer počne davati sve ekstremnije preporuke. Ako se okrene opasnijim idejama, mnogi pratitelji će ga slijediti.

S vremenom, izloženost ekstremnim wellness pričama može narušiti povjerenje u uobičajene institucije. Ono što je započelo kao znatiželja i otvorenost, kroz ponovnu izloženost ekstremnom sadržaju može se pretvoriti u cinizam i nepovjerenje prema institucijama

Možda te zanima... 11 osobina iskrenih i autentičnih ljudi Psiha i seks

Kako se mogu prilagoditi poruke javnog zdravstva?

Kampanje javnog zdravstva ponekad pretpostavljaju da ljudi odbacuju uobičajene zdravstvene savjete jer nemaju dovoljno znanja ili nisu dovoljno "zdravstveno pismeni."

No ako osobine ličnosti utječu na prijemčivost za alternativne wellness tvrdnje, samo davanje dodatnih informacija možda neće dovesti do pozitivnih promjena.

Kampanje javnog zdravstva trebale bi uzeti u obzir osobine ličnosti kako bi preventivne intervencije bile učinkovitije. Mogu se usmjeriti na izrazito otvorene osobe, na primjer, predstavljajući im zdravstvenu znanost kao dinamičnu i promjenjivu, a ne samo kao skup pravila i propisa. Na izrazito susretljive osobe, pak, najbolje djeluju poruke koje naglašavaju empatiju i zajedništvo.

Da bi bila učinkovita za sve nas, komunikacija javnog zdravstva mora biti jednako zanimljiva i privlačna kao i poruke koje dolaze od influencera. Treba koristiti upečatljive vizuale, osobne priče i moralne poruke, a pritom ostati istinita.

Ljudi koji se upuštaju u ekstremne ili neobične wellness prakse nisu samo dezinformirani. Često ih pokreće ista želja za istraživanjem, povezivanjem i kvalitetnim životom kao i sve druge. Izazov je usmjeriti tu energiju prema zdravlju, a ne prema riziku.

Možda te zanima... 7 pozitivnih osobina koje zapravo ukazuju na prikrivenu anksioznost Psiha i seks

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.