Dominik Ćibarić, vlasnik bio trgovina Garden otkriva nam što stoji iz 15 godina njihovog uspješnog rada i zašto još uvijek postoje predrasude prema zdravoj i organskoj prehrani
Iza Bio trgovine Garden čak je 15 godina uspješnog poslovanja, no kada biste pitali vlasnika Dominika Ćibarića koliko je puta htio odustati od posla, iskreno bi vam priznao - nebrojeno.
"Teško je objasniti svu zahtjevnost rada s ekološkim proizvodima. Još uvijek smo jedini koji nude svježe voće i povrće te mliječne proizvode u širokom rasponu. Ali i dalje je prisutna ideja da se eko proizvodi približe što širem krugu građana", priznaje nam naš sugovornik.
Postojanost proizvoda i kvaliteta su prioritet
Priča o Gardenu nastala je iz vlastite potrebe samih vlasnika za konzumacijom eko proizvoda. Naime, prije 15 godina na hrvatskom tržištu je postojalo svega nekoliko trgovina s makrobiotskim namirnicama, pa im je jedina opcija bila otvoriti vlastitu trgovinu. Ono što Ćibarića danas, pak, smeta jest činjenica sa se danas svi bave zdravom prehranom, pa se uz tonere i dječja kolica prodaje i eko hrana, očekujući brzu zaradu u segmentu gdje brzina povrata investicije nije glavna značajka.
"Nama je prioritet u poslovanju prije svega postojanost kvalitete proizvoda i tu se nikad nisu radili kompromisi. Isključivo najbolje i najkvalitetnije od eko hrane nalazi se u našim trgovinama. Moram napomenuti da se ovih dana pod eko guraju razni prirodni, zdravi proizvodi. Pakira se roba s istekom roka, nepoznatog porijekla itd. što stvara zabunu kod kupaca, ponajprije zbog cijena i kvalitete. Garden nema namjeru smanjivati kvalitetu da bi ulazio u cjenovnu borbu jer nije ravnopravna", ističe Ćibarić.
Tijekom godina vlasnici su posjetili sve važnije dobavljače i po nekoliko puta te se uvjerili u ispravnost ideja i proizvoda koje nude. S većinom njih postali su i prijatelji, jer kad dijelite zajedničke stavove i poglede, onda to lako postane i više od posla.
Eko prehrana nije stvar nego životni stil
Zanimalo nas je misli li Ćibarić hrane li se Hrvati zdravo te koliko se njihova svijest o zdravoj, organskoj prehrani promijenila u odnosu na Gardenove početke.
"Hrvati su na dobrom putu da u velikom broju prihvate načela eko prehrane. Dva su elementa koja još uvijek usporavaju proces. Prvi je tradicija, koja govori da je ono što su jeli naši stari još uvijek najbolje, a nije. Drugo sam već spomenuo, razni mutikaše koji pokušavaju lošim proizvodima i poslovanjem ostvariti kratkoročne ciljeve, pritom ne mareći za dobrobit kupaca. Vjerujem da će u skoroj budućnosti, a prije svega edukacijom, promijeniti stav o vjerodostojnosti eko hrane, a s druge strane da će i neodgovorni pojedinci i tvrtke shvatiti kako im je bolje ne spekulirati s ovakvim poslovima", kaže naš sugovornik.
Njegov je čvrsti stav kako eko prehrana nije stvar, nego životni stil. Za sve nepovjerljive, predlaže da si daju tri-četiri mjeseca i promijene prehranu, i to ne svu nego samo dio, poput, primjerice, svježeg povrća. Nakon isteka tog vremena neka ponovo probaju konvencionalno povrće i sigurno će se iznenaditi.
"Cijela moja obitelj pobornik je eko prehrane. Naravno da su djeca u ranijoj fazi života kušala sve što su htjela, ali brzo su samostalno odustala od većine proizvoda", priznaje nam.
Garden razvija i vlastitu proizvodnju
Na pitanje koji su trendovi u zdravoj prehrani danas najpopularniji i koliko smo zapravo 'robovi' trendova, a koliko uistinu osviješteni o potrebi zdrave prehrane, Ćibarić odgovara: “Trend donosi promjenu, stare navike nestaju, a nove se rađaju. Uz pozitivnu promjenu, neizbježna je i pomodnost. Pomodari brzo odustaju, samo mijenjaju trendove. Kako se u modernom svijetu sve manje kuha u vlastitom domu, gotova hrana za van je trend i u eko prehrani, pogotovo u zapadnoj Europi. Nisam pobornik takvog načina konzumacije hrane, ali razumijem da svatko nema vremena kuhati za sebe ili obitelj dva puta dnevno. Mi kojima je to omogućeno smatramo se istinski privilegiranima.“
Zato je i vlastita proizvodnja bila prirodni nastavak posla kojim se vlasnici Gardena bave, jer su htjeli osjetiti i što znači uzgojiti vlastite proizvode. Postoje dvije trgovine Garden u Zagrebu i dvije u Ljubljani, a u planu je otvaranje trgovine najesen i u Splitu te jedne trgovine u Mariboru, ali vlasnici se gotovo svakodnevno suočavaju s raznim izazovima.
“O izazovima bismo mogli nekoliko knjiga napisati, jer u svakom segmentu poslovanja su brojni. Ako radite s hranom, svejedno je jeste li mali poduzetnik ili imate 200 trgovina, problemi su isti. Još uvijek se teško nosimo s neprihvaćanjem i omalovažavanjem eko proizvoda, čini se da ljudi ne shvaćaju da će jednog dana, ponajviše zbog zdravstvenih problema, morati napraviti zaokret“, upozorava vlasnik Gardena.
Važnost tehnologija u proizvodnji i edukacija kupaca
Isto tako, naš sugovornik dodaje kako se ne slaže s tvrdnjama kako su hrvatski, domaći proizvodi kvalitetniji od ostalih u EU, a slijedom toga nisu ni zdraviji. Naime, ističe, svi proizvođači u EU podliježu istim nadzorima pa smatra kako svima treba dati priliku da se pokažu isključivo kvalitetom.
U Gardenu vode brigu o novim tehnologijama i promociji svojih proizvoda, a vlasnik Dominik Ćibarić za kraj ipak dodaje: “Tehnologija u proizvodnji eko hrane je najvažnija, jedino ona će omogućiti veću produktivnost što će za posljedicu imati veću dostupnost i nižu cijenu. Važnije od reklamiranja je svakako edukacija, to je jedini način da dugoročno, pogotovo s mlađim uzrastima, stvorimo osviještene potrošače i konzumente eko proizvoda. Još uvijek sam optimističan po tom pitanju, vidim da mladi jako brzo prihvaćaju te ideje pa se stoga veselim promjeni koja će nastati u sljedećim desetljećima.“
Uz najkonkurentniju fiskalnu uslugu, A1 nudi svojim poslovnim korisnicima povezivost na sigurnoj i povezanoj fiksnoj i mobilnoj mreži. Korisnici se oslanjaju na pouzdanu i sigurnu A1 fiksnu mrežu, koja je također najveća u Hrvatskoj. Mobilna usluga nudi neograničene razgovore u svim tarifama, neograničen internet, Officebox, 5G ili 4G+ mobilni Internet, 600 GB po maksimalno dostupnoj brzini i u Officebox Ideal – A1 Net Protect. Ako korisnik ima aktiviran A1 Net Protect, on štiti korisnički mobitel i ostale uređaje (laptop, stolno računalo) od mrežne krađe identiteta, zlonamjernog softwarea, zlonamjernih web adresa dok su na A1 mobilnoj ili fiksnoj mreži.