Dijeta 2403 prikaza 09. svibnja 2013.

Protuupalna dijeta

Sushi-Zena
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Protuupalnu dijetu potpisuje dr. Andrew Weil ugledni američki liječnik s Harvarda i pionir integrativne medicine. Kreirana je u svrhu postizanja optimalnog mentalnog i tjelesnog zdravlja, uz potencijal za prevenciju bolesti. Prvenstvena svrha protuupalne dijete nije skidanje suvišnih kilograma niti kratkoročni program prehrane, već općenito način života koji pridonosi zdravlju

Naime, poznato je da kronična upala uzrokuje kronične bolesti. Smanjenje upale prevenira bolesti povezane sa starenjem i promovira opće dobro stanja organizma. Prema dr. Weilu, stres, toksini iz okoliša, tjelesna aktivnost i prehrana igraju ulogu u pojavi upalnog stanja kod određene osobe.

Što se jede na protuupalnoj dijeti?

Protuupalna dijete temelji se na unosu 2.000 do 3.000 kalorija ovisno o spolu, dobi, građi i stupnju aktivnosti. Omjeri hranjivih tvari su uravnoteženi, a prema dr. Weilu ugljikohidrati bi trebali osigurati 40-50 %, masti 30 %, a proteini 20 -30 % ukupne energije. Preporuka dr. Weila je da svaki obrok ima zastupljene sve makronutrijente. 

Detaljno razrađen plan protuupalne dijete ne postoji već osnovne smjernice koje su redom:

  • Jedi obilje voća i povrća (svih spektra boja)
  • Minimiziraj unos zasićenih i trans masti
  • Unosi omega -3 masne kiseline putem ribe, orašastih plodova i eventualno dodataka prehrani
  • Rafinirane ugljikohidrate poput tjestenine ili bijele riže zamijeni cjelovitim žitaricama, primjerice smeđom rižom , bulgurom i sl. 
  • Glavno ulje u prehrani je maslinovo ulje, a suncokretovo i mješavinu biljnih ulja treba izbjegavati
  • Prednost imaju biljni proteini te proteini iz mesa peradi, a crveno meso i mliječne proizvode treba izbaciti iz prehrane
  • Rafinirane i procesirane proizvode treba maksimalno ograničiti
  • Koristi što više začina – đumbir, curry i drugi začini djeluju protuupalno
  • Umjereno možeš uživati u tamnoj čokoladi (min. 70 % kakaoa).
  • Redovito pij vodu tijekom dana

Jedna od smjernica dr. Weila je i unos 40 g prehrambenih vlakana što je moguće postići ukoliko se na tanjuru nađe obilje voća (osobito bobičastog voća), povrća (osobito graha) i cjelovitih žitarica. Budući da je unos mliječnih proizvoda u protuupalnoj dijeti minimalan, savjet je kalcij nadoknaditi adekvatnim unosom srdelica s kostima, zelenog lisnatog povrća, brokule, tofua, sjemenki sezama kao i obogaćenih sokova i sojinog mlijeka.

Dr. Weil ističe da je tjelovježba važan dio programa, no ne donosi konkretniji program niti smjernice po tom pitanju osim što preporučuje šetnje i jogu. S druge strane, temu dodataka prehrani opširno razrađuje i savjetuje posezanje za dodatkom prehrani koji osigurava mješavinu vitamina C, E i selena u visokim dozama. Savjetuje i dodatni unos karotenoida, a ženama posezanje za kalcijem. Prema dr. Weilu na dnevnom bi se režimu dodataka prehrani trebalo naći i koenzim Q10 i alfa-lipoična kiselina.

Prednosti dijete

Protuupalna dijeta nalikuju mediteranskoj dijeti za koju je poznato da ima brojne povoljne učinke na zdravlje. Riječ je o načinu života, a ne pomodnoj dijeti koja može dovesti do dugotrajnog gubitka suvišnih kilograma, ali prvenstveni cilj je postizanje optimalnog zdravlja. Program je uravnotežen i nema odricanja što mnogima može djelovati kao dobra motivacija. Unosi se obilje nutritivno vrijednih namirnica, a izbjegavaju procesirane i rafinirane namirnice što je u skladu s nutricionističkim preporukama.

Nedostaci dijete

Dijeta nije primjerena za one koje vole strogo strukturirane programe i kruta pravila. Također, dugačak popis dodataka prehrani može djelovati zastrašujuće, ali i ozbiljno smanjiti kućni budžet.Protuupalna dijeta savjetuje dosta velik unos prehrambenih vlakana (veći od preporuka) što može biti zahtjevno za postići, a i nosi sa sobom rizik od nadutosti i poteškoća u probavljanu tolike količine vlakana u osjetljivih pojedinaca.

Primjer jelovnika

  • Doručak: zobena kaša sa sojinim mlijekom, grožđicama, orasima, borovnicama
  • Međuobrok: Jabuka
  • Ručak: Integralno pecivo (posuto sjemenkama sezama) sa puretinom sa žara, zelenom salatom i rajčicama
  • Međuobrok: Orašasti plodovi i suho voće
  • Večera: Odrezak lososa ili tune pripremljen na maslinovom ulju, integralna riža s povrćem, sezonska salata
  • Večernji zalogaj: Voće po želji

Saznaj više o mediteranskoj dijeti!

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.