Dijeta Dijetni savjeti 4977 prikaza 08. listopada 2018.

Previše proteina dovodi do debljanja i raznih bolesti?

Foto: Thinkstock

Posljednjih godina kad se govori o mršavljenju ili dostizanju svoje idealne fitness forme, inzistira se na velikom unosu proteina. Iako su proteini važan makronutrijent za tebe, može li se pretjerati s unosom? O tome smo razgovarali s nutricionisticom Sandrom Marić Bulat i trenerom Norbertom Žmegačom Kunićem.

Proteini imaju pregršt funkcija u našem organizmu, izgrađuju mišiće, vezivna tkiva, enzime i hormone, a i pospješuju mršavljenje. Međutim na količinu proteina koju unosimo ipak treba paziti, ističe trener Norbert Žmegač Kunić. 

"Proteini su jako dobri za naše tijelo i donose mu brojne koristi. No, kao što je slučaj i s brojnim drugim nutrijentima kada je o prehrani riječ, ni u čemu nije dobro pretjerivati. Previše i premalo nečega ne utječe povoljno na naš organizam stoga prehrana nikako ne bi smjela postati nešto što nam se događa usput, nego bi trebala biti u fokusu našeg dana. Svaki organizam funkcionira na svoj način i potrebno je pratiti što našem tijelu najviše odgovara te uklopiti to u naš cilj što se prehrane i tjelovježbe tiče", rekao je Norbert Žmegač Kunić. 

Gljive_5 Možda te zanima... Meso vs. gljive - novosti o proteinima Hrana Hormoni450X300_1 Možda te zanima... Proteini koji bi mogli usporiti starenje Zdravlje

"Obzirom da proteini zajedno s ostalim stanicama u tijelu utječu na izgradnju kostiju, kože, kose, pa čak i krvi, oni ne mogu istovremeno biti njihovi razaratelji. Unosom proteina, organizam izgrađuje enzime i hormone u tijelu, te općenito utječe na zdravlje i funkciju organa. Iz tog razloga, kod zdravih ljudi ne bi smjelo dolaziti ni do kakvih problema kod većeg unosa proteina", savjet je trenera Žmegača Kunića.

Koristi i dodatke prehrani

Nutricionistica Marić Bulat napominje da su proteini izuzetno važan gradivni materijal te da njihov energetski unos varira od osobe do osobe. 

"Protein je jako važan gradivni materijal koji sa 1 g pokriva 4 kcal energetske vrijednosti. Preporučeni dnevni unos proteina je 0,8-1g/kg tjelesne mase, 10-15% od sveukupnog energetskog unosa, samo u iznimnim situacijama 20% od ukupnog energetskog unosa. Kod sportaša unos proteina se povećava, ovisno o vrsti sporta čak i do 2 g proteina po kg tjelesne mase", rekla je Marić Bulat. 

Isto tako, naglašava da je važno uzimati dovoljno tekućine tijekom proteinskih dijeta, ali i uzimati dodatke prehrani. 

"Za sve osobe koje konzumiraju veću količinu proteina poželjno konzumiranje mnogo tekućine.Tijekom proteinske dijete svakog dana potrebno je uvrstiti barem 0,5 ml čaja od koprive i svakako ne strahovati od dodataka prehrani poput proteina sirutke koja je lakoprobavljiva, visoke biološke vrijednosti, sadrži kalcij, ne sadrži kolesterol, masnoće, šećere, a ima mnoge prednosti za zdravlje", objasnila je nutricionistica. 

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Zašto proteini mogu biti štetni za bubrežne bolesnike?

Međutim, osobe koje imaju problema s bubrezima, trebaju paziti koju količinu proteina unose, savjetuju nutricionistica i trener. 

"Ipak, ako imate problema s bolestima bubrega, svakako biste se trebali najprije savjetovati sa svojim liječnikom i trebali biste pripaziti jer prilikom konzumacije veće količine proteina, bubrezi će se „naprezati“ prilikom izlučivanja i probavljanja proteina", rekao je trener Žmegač Kunić. 

S njegovom tvrdnjom se slaže nutricionistica Marić Bulat te ističe da prevelika količina proteina može biti i toksična za bubrežne bolesnike. 

"Kod bubrežnih bolesnika (kronična bubrežna insuficijencija) potrebno je spriječiti ili svesti na minimum simptome uremije smanjivanjem gomilanja dušikovih spojeva koje insuficijentan bubreg gomila u bubregu. Tako se može odgoditi stavljanje bolesnika na dijalizu, kontrolirati hipertenzija sprječavajući poremećaj tekućine i elektrolita i uz sve to održati nutricijski status što normalnijim. Unos proteina iznosi najmanje 0,8 do 1g proteina/kg tjelesne mase, kod nefrotskog sindroma 0,8 do 1g proteina/kg tjelesne mase. Razgradnja proteina se odvija preko aminokiselina u ugljični dioksid i vodu plus amonijak. Dok mehanizam zaštite postoji amonijak se pretvara u ureju i odlazi mokraćom van. Ali ako se s proteinima pretjeruje, ostaje višak amonijaka u tijelu i djeluje toksično", rekla je Marić Bulat. 

Zašto je važno paziti na unos proteina? 

Nutricionistica nam je objasnila u kojem dijelu našeg tijela i razgradnje proteina dolaze do takvih problema, koji mogu nepovoljno utjecati na zdravlje ljudi koji veći imaju probleme s bubrezima. 

"Amonijak produciraju enterociti iz glutamina, te koloničke bakterije katabolizmom unesenih proteina i izlučene ureje. Zdrava jetra se rješava viška amonijaka, tako da ga konvertira u glutamin te sprječava njegov ulazak u sistemsku cirkulaciju. Amonijak smanjuje koncentraciju glikogena u astrocitima, ometa glijalno-neuronsku komunikaciju i sinaptički prijenos. Glavno mjesto u mozgu za detoksikaciju amonijaka su astrociti gdje se vrši konverzija amonijaka preko glutamata u glutamin. U dužem vremenskom periodu, stalno povišena razina plazmatskog amonijaka inducira patološke promjene u perineuralnim astrocitima. Pretpostavka je da hiperamonijemija remeti prijenos aminokiselina iz krvi u mozak, povećava intracelularnu osmolarnost astrocita, pojačava neuronsku električnu aktivnost, te pogoduje oksidativnom stresu", objasnila je Sandra Marić Bulat.

Nutricionistica je upozorila i da previsok unos natrija i proteina također umanjuje apsorpciju kalcija.

"Upravo zbog toga je izvrsna kombinacija mesa i zelenog lisnatog povrća (bogatog kalijem). Unos proteina ne smije biti ni previsok ni prenizak. Naime, premalo proteina u prehrani ometa crijevnu apsorpciju kalcija, a visokoproteinska dijeta dovodi do njegovog gubitka mokraćom, zajedno s viškom proteina", objasnila je Marić Bulat. 

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Pretjerani unos proteina dovodi do debljanja

Osim sportaša, većina ljudi povećava unos proteina kako bi smršavjela i dostigla svoje fitness ciljeve, ali i nutricionistica i trener upozoravaju da to može dovesti do debljanja. 

"Unosom ugljikohidrata i masti, tijelo troši 5 do 15% kalorija za razgradnju hrane i apsorpciju nutritivnih sastojaka. Za probavu proteina troši se 20 – 30% kalorija. Ali ako pretjeramo sa ukupnim kalorijskim unosom bez obzira na izvor kalorija i proteini mogu debljati", rekla je nutricionistica. 

S njezinom tvrdnjom slaže se i trener Žmegač Kunić koji ističe da važno je pratiti koliko kalorija dnevno unosimo i koliko energije potrošimo u obliku tjelesne aktivnosti tijekom dana jer se i proteini mogu skladišiti u obliku masnih naslaga. 

Nutricionistica je upozorila da pretjerani unos proteina može dovesti da i do kardiovaskularnih bolesti. 

"Pobornici izbjegavanja ugljikohidrata rizična su kategorija jer pretjerano konzumiranje proteina bez ugljikohidrata može za posljedicu imati nedostatak ugljikohidrata u mišićima i oslobađanje ketona što predstavlja ozbiljno stanje praćeno glavoboljama, razdražljivošću i problemima sa bubrezima. Kako visoki unos proteina povlači i visoki unos životinjskih masnoća, raste potencijalna opasnost od hiperlipidemije, hiperkolesterolemije, stanja koji vode do ozbiljnih bolesti krvožilnog sustava", rekla je Marić Bulat.

Trener navodi i da je potrebno savjetovati se s trenerom kako doći do svojeg cilja te koja je kombinacija aktivnosti i prehrane najbolja za tebe. 

"Ako se višak proteina u organizmu pohranjuje u obliku masnih naslaga, to itekako može voditi debljanju. Viška kilograma i masnih naslaga možete se riješiti kombinacijom praćenja unosa kalorija na dnevnoj bazi i kvalitetnih treninga ili tjelesne aktivnosti koja je idealna za vas, obzirom na cilj koji želite postići. U takvim slučajevima, vrlo je važno savjetovati se s trenerom koji vas može uputiti u načine dolaska do vašeg cilja, uključujući regulaciju kilograma i idealnu vrstu tjelesne aktivnosti", zaključio je Žmegač Kunić.

Možda te zanima... Visokoproteinska dijeta idealna je za ova četiri tipa osoba Dijeta Možda te zanima... 10 namirnica koje imaju više proteina od jaja Hrana

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.