Dijeta Dijete A-Ž 12584 prikaza 03. srpnja 2018.

Nordijska dijeta: Je li najzdravija i u čemu je tajna?

Foto: Guliver/Shutterstock

Nordijska dijeta potiče od tradicionalne prehrane naroda Danske, Finske, Islanda, Norveške i Švedske. Slično kao i mediteranska dijeta, povezana je sa smanjenim rizikom od kardiovaskularnih bolesti, a pomaže i u mršavljenju.

U nordijskoj prehrani naglasak je na lokalnoj, sezonskoj hrani pri čemu dominira voće i povrće. Dijeta je osmišljena prema baltičkoj prehrambenoj piramidi koju je izradila Finska kardiovaskularna udruga, Finska udruga dijabetičara i Sveučilište Istočne Finske. U toj je piramidi od voća najzastupljenije ono bobičasto.

Naglasak je i na masnim ribama poput haringe, skuše i lososa, ali i onim manje masnim kao što su bakalar i iverak. Također su zastupljene mahunarke, sve povrće i cjelovite žitarice, uključujući ječam, zob i žito. Finska nutricionistička akademija ističe kako je najbolja stvar kod ove dijete redukcija unosa mesa. Druga je prednost to što se potiču lokalne i svježe namirnice koje su uvijek puno zdravije, a i prihvatljivije za okoliš.

Maslinovo_Ulje_Zena1 | Author: Thinkstock Foto: Thinkstock

Najveća razlika od mediteranske dijete je u ulju koje se koristi. Umjesto maslinovog, nordijska dijeta uključuje ulje uljane repice, no ono mora biti hladno prešano. Ono je, isto kao i maslinovo, bogato nezasićenim masnim kiselinama što doprinosi zdravlju srca jer podiže dobar kolesterol (HDL), dok istovremeno spušta onaj loš (LDL). Iako nordijska dijeta nudi vrlo zdrave smjernice u odabiru namirnica, ona ipak ne kaže ništa o tome koliko bi se hrane trebalo pojesti.

Stoga uvijek sama moraš pratiti koliko hrane unosiš, a kada jedeš kvalitetne namirnice i to postaje lakše. Nordijska dijeta ima dugu tradiciju, no u posljednjih nekoliko godina poznati su je kuhari iz tih zemalja pokušali učiniti i gastronomski zanimljivijom. Tako pokušavaju potaknuti ljude da jedu čim više hrane iz divljeg uzgoja i ulova, jer je ona mnogo bogatijeg okusa, a također je i bogatija nutrijentima.

Tipičan jelovnik nordijske dijete izgledao bi otprilike ovako:

  • Za doručak se jede suho voće, žitarice, bobičasto voće i fermentirani mliječni proizvodi poput sirutke ili kefira.
  • Ručak je općenito lagan, a sastoji se od zrnatog kruha, salata, fermentiranog povrća poput krastavaca, ribe poput haringe i jaja. Ručak obiluje povrćem, a prednost imaju korjenasto povrće i zemljani okusi kao što su oni iz gljiva.
  • Za večeru se također jede riba, ali se može uvrstiti i meso.

Kada se na meniju nađe meso, ono se jede u manjim količinama i važno je da je iz divljeg ulova ili organskog i lokalnog uzgoja. Baš kao i za ručak, važnu ulogu ima povrće koje mora količinski nadići meso ili ribu. Na vrhu nordijske prehrambene piramide nalaze se slatkiši od šećera i crveno meso, koji bi trebali biti najmanje zastupljeni. Ankete su pokazale da nordijski narodi ove namirnice jedu izrazito rijetko. Kao i u svakoj dijeti, šećera se dobro kloniti.

 | Author: Shutterstock Foto: Shutterstock

Riba i meso

Riba je vrlo važna i u nordijskoj dijeti skoro da je potpuno zamijenila meso. Ribe koje se tamo jedu uglavnom su losos, bakalar i haringa. No one i dalje u piramidi dolaze tek nakon žitarica, a u obroku bi ih ipak trebalo biti manje nego povrća i žitarica. Životinjske masti koje dolaze iz proizvoda poput sira, maslaca i jaja, jedu se u nordijskoj dijeti, no nalaze se blizu vrha piramide jer s njihovim unosom trebamo biti oprezni i ne pretjerivati. Kada se na meniju nađe meso, i ono se jede u manjim količinama.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Mliječni proizvodi

Mlijeko i fermentirani mliječni proizvodi jedina su pića u piramidi. Oni su izvrstan izvor kalcija u nordijskoj prehrani i jedini napici koji se smatraju zdravima, osim vode. Fermentirani mliječni proizvodi najvažnija su namirnica u nordijskom doručku, a kombiniraju se s voćem i žitaricama. Krumpir spada na posebno mjesto u nordijskoj dijeti, izuzet je od ostalog povrća i pridružen je cjelovitim žitaricama. Ove namirnice trebale bi se jesti svakodnevno, no u puno manjim količinama nego voće i povrće koje zauzima najviše mjesta u baltičkoj prehrambenoj piramidi.

Jaje_1 Možda te zanima... Danska dijeta za 13 dana uz jelovnik po danima Dijeta

Medit-Usp Možda te zanima... Mediteranska dijeta Dijeta

Voće i povrće

Na dnu piramide se uz voće, naravno nalazi i obilje povrća. Prema nordijskoj dijeti dobro je jesti sve raznovrsno povrće, no ipak je veći naglasak stavljen na korjenasto povrće, poput mrkve, cikle ili korabe, te kupusnjača. Povrća za ručak i večeru treba biti najviše na tanjuru, više od mesa ili ribe. Bobičasto voće je među najzdravijim voćem i stoga je vrlo zastupljeno na dnu nordijske dijetalne piramide. Preporučuje ga se jest kao grickalice, za međuobrok, a jedan je od glavnih sastojaka doručka kao dodatak žitnim pahuljicama. Preporučuje ga se jest kao grickalice, za međuobrok, a jedan je od glavnih sastojaka doručka kao dodatak žitnim pahuljicama.

  • Default avatar -
    Ruthwilson

    Obratite se: druzaiherbalcure@gmail.com za bilo kakav zdravstveni problem, nikad nisam mislio da ću pisati ovu poruku, ali nakon 5 godina i gotovo izgubio svoj brak jer ne mogu imati dijete, Moj prijatelj preporučio dr Uzai da ja sam me uvjerio da ga kontaktiram, pripremio mi je korijen za travu, što me zatrudne, u roku od tri tjedna trudno sam (i naravno!) i rodila lijep zdravi dječak travnja, Dr. UZAI Herbal Remedy Je pouzdan lijek za sve vrste problema

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.