Čak i u teškim vremenima možda imaš nešto novca viška i želiš si nešto priuštiti. Hoćeš li otputovati, kupiti kartu za koncert ili predstavu ili ćeš se odlučiti za neki opipljivi predmet? Pročitaj zašto je povremeno bolje investirati u nematerijalna zadovoljstva, a donosimo ti i komentar Dvine Meler, strastvene zaljubljenice u putovanja
Ako imaš stvari koje su ti nužne (dom, odjeću, računalo, prijevozno sredstvo), onda te kupovanje dodatnih stvari neće usrećiti u istoj mjeri kao 'kupovanje' iskustava. Iz nekoliko novijih istraživanja proizlazi da su ljudi duže sretni zbog ugodnih iskustava nego zbog predmeta.
Zasićenost nakon tri mjeseca
Iako si u početku sretna zbog svjetlucavog pametnog telefona ili modernog odjevnog predmeta, zadovoljstvo brzo izblijedi. Ipak, odlazak na odmor ili u kino praćeni su trajnijim zadovoljstvom, poručili su istraživači s Državnog sveučilišta u San Franciscu. Većina psihologa koji se bave usporedbom stvari i iskustava kažu da se ljudi naviknu na novi predmet u periodu između šest i 12 tjedana. Jedan od razloga zbog kojih zadovoljstvo predmetom blijedi jest uspoređivanje kupljenog predmeta s drugim, sličnim. Ljudi su skloni pitati se jesu li mogli proći jeftinije, kupiti jednak proizvod druge marke ili čekati novi model. Također, može im se više svidjeti torbica koju je kupila susjeda. Također, stvari stare, a u međuvremenu ih moraš čistiti, održavati, popravljati, osiguravati i drugo - ovisno o tome o kakvom predmetu se radi.
Napajanje na sjećanjima
Glavni razlog većeg i trajnijeg zadovoljstva iskustvima je zbližavanje s drugima koje ona donose. Za razliku od predmeta, mnoga iskustva uključuju druge ljude, čime zadovoljavaju našu potrebu za društvenim povezivanjem, tvrdi voditelj istraživanja Ryan Howell. Također, za razliku od stvari, osobna je iskustva teže uspoređivati s tuđima. Malo je vjerojatno da ćemo prosuđivati svoj izlet na Korziku u odnosu na putovanje našeg susjeda. Istraživanjem je potvrđeno i da se sjećanja na ugodno putovanje dugo zadržavaju te da s vremenom postaju još ljepša. Rezultati istraživanja sa Sveučilišta u San Franciscu podudaraju se sa spoznajama do kojih su ranije došli psiholozi Thomas Gilovich i Leaf Van Boven sa Sveučilišta Cornell u državi New York. Zato, ako novac želiš investirati u trajnije zadovoljstvo, sigurnije ti je da se odlučiš za kupnju iskustva nego materijalnog predmeta.
Sto trideset i šest jedinstvenih iskustava
Dvina Meler, putnica i autorica knjige 'Za sve je kriv Tom Sawyer' u kojoj je opisala svoja iskustva s brojnih putovanja za rujan priprema novi putopis 'Nepodnošljiva lakoća putovanja', nakon čije promocije kreće u novu avanturu po Južnoj Americi. Od djetinjstva su je privlačila pustolovna putovanja, a kako ih nije bila u mogućnosti realizirati zadovoljavala se čitanjem avanturističkih romana. Dvina je bila i uspješna karatistica te je dosta putovala, ali ta putovanja nisu ispunjavala njezina očekivanja. Međutim, u posljednjih 15-ak godina putuje u skladu sa svojim očekivanjima i do sada je obišla 136 zemalja i ne namjerava stati, a za Zdravu Kravu je otkrila koja je vrijednost putovanja. "Putovanja su uvijek na mojoj listi prioriteta. Dok putujem osjetim da živim život punim plućima.
Putovanja su mi pomogla da proširim svoje spoznaje, budem tolerantnija, prihvaćam različitost i da se ne živciram zbog sitnica kao što je gužva u prometu. Puno je različitosti na ovome svijetu i sva ta iskustva su mi dala uvid koliko je zapadno društvo zatrovano konzumerizmom. Svako od mojih putovanja je jedinstveno iskustvo i teško je neko izdvojiti, ali mogu reći da me Bangladeš fascinirao. Tamo nema zadivljujuće arhitekture i vlada veliko siromaštvo, ali ljudi su začuđujuće topli i ljubazni. Nisam probala, ali mislim da bih u Bangladešu bez problema mogla ostaviti novčanik na stolu kafića i da ga nitko ne bi dirao, jer u njihovu kulturu je duboko usađena protivnost krađi. Jedinstveno je bilo i iskustvo u džungli otoka Nova Gvineja kad sam bila kod plemena Korowai koji nisu upoznati s bilo kakvim tehnološkim dostignućima", ispričala je Dvina Meler.