Kvalitetni komadi proizvedeni od prirodnih materijala uz očuvanje ljudskih prava osoba koje ih proizvode temelji su pokreta spore mode. Možda zvuči komplicirano, no uz ove jednostavne savjete i vi možete stvoriti održive modne navike.
Kako modna industrija sve više prihvaća održivost kao novi standard, vjerojatno ste čuli mnoštvo novih pojmova i pokreta poput kružne mode, eko-mode, spore mode ili održive mode. Ovi pojmovi se preklapaju i te su razlike među njima male, no svi imaju isti cilj: smanjiti ekološki utjecaj modne industrije.
Kao jedan od tri najveća zagađivača okoliša, modna industrija i ideja brze mode velik je problem, a rješenje se nalazi upravo u našim ormarima. Saznajte kako spora moda kombinira bezvremenski stil s održivim praksama i kako svoj utjecaj na okoliš smanjiti svakim idućim odabirom.
Što je spora moda?
Aktivistica Kate Fletcher skovala je pojam slow fashion ili spora moda još 2007. godine, inspirirana slow food pokretom koji je prvi naglasio važnost povezanosti održivosti i svjesnosti užitka u hrani. Na sličan način, Fletcher je željela promicati održivost i u modi, istovremeno pokazujući kako spora moda za potrošače znači i kvalitetnija odjeća.
Pokret spore mode nastoji „usporiti“ modnu industriju rješavanjem problema otpada i promicanjem svjesne potrošnje. Osim kupnje manje odjeće, zagovornici spore mode traže ekološki prihvatljive materijale, poput pamuka i lana te bezvremenske siluete koje odolijevaju prolaznim trendovima. Spora moda također favorizira kupovinu rabljene odjeće i prenamjenu neželjenih komada u nove.
Zašto je spora moda važna?
Spora moda izravno odgovara na brzu modu, metodu masovne proizvodnje trendovske odjeće od nekvalitetnih materijala kako bi se zadovoljila potražnja potrošača. Brza moda ne potiče dugotrajno nošenje i ne koristi biorazgradive materijale, što često dovodi do toga da odjeća završi na odlagalištima otpada koja samo rastu. Kako bi se ispunili zahtjevi proizvodnje brze mode, radnici često rade prekovremeno za izuzetno niske plaće, u nesigurnim radnim uvjetima bez poštovanja ljudskih prava.
Spora moda prekida lanac opskrbe brze mode promicanjem svjesne potrošnje. Potrošače potiče da kupuju manje, ali i da budu svjesni cijelog procesa proizvodnje iza svakog odjevnog komada. Kao rezultat toga, zagovornici spore mode izbjegavaju brendove brze mode u korist lokalno proizvedene, etičke odjeće od svjesnih brendova kao i kupovinu rabljene odjeće.
Karakteristike brendova spore mode
Postoji nekoliko načina kako prepoznati je li brend dio pokreta spore mode. Takvi brendovi proizvode održivu odjeću u malim serijama kako bi smanjili otpad ili čak posluju po principu narudžbi, kako ne bi proizvodili višak odjeće. Zagovornici spore mode se također fokusiraj na kvalitetu, a ne na količinu. Brend će vjerojatno imati manje komada na raspolaganju, ali će ti komadi biti izrađeni od visokokvalitetnih, održivih materijala. Osim toga favoriziraju tkanine koje su dugotrajne, kao što su lan, organski pamuk i vuna. Također, mogu birati kompostabilne ili biorazgradive tkanine, poput konoplje ili bambusa.
7 savjeta za stvaranje garderobe spore mode
Odjeća koja je proizvedena na ovaj način obično je značajno skuplja, a samim time nije dostupna svima. Neki brendovi spore mode ne uključuju niti sve veličine, što može isključiti određene skupine ljudi. Kako potražnja za ovako proizvedenim krpicama raste, tako polako raste i ponuda, dostupnost i smanjuje se cijena. Ako želite i sami osvijestiti svoje navike kada je u pitanju odjeća, postoji nekoliko načina kako biti dio ovog pokreta:
- Stvorite capsule garderobu - Budući da spora moda podrazumijeva manje kupovine, kupujte komade koji se međusobno nadopunjuju kako biste ih mogli nositi na više načina.
- Birajte prirodne tkanine - Prirodne tkanine traju dulje i održivije su. Sintetički tekstili, s druge strane, obično dolaze iz naftnih derivata i štetniji su za okoliš.
- Investirajte u kvalitetne komade - Ključna točka pokreta spore mode je prilagoditi svoje kupovne navike kako biste dali prednost kvaliteti nad količinom. Umjesto da svake sezone kupujete jeftine, trendovske komade, investirajte u kvalitetnu odjeću koja odražava vaš stil.
- Tražite OEKO-TEX certifikat - Ovaj certifikat jamči da proizvod nije tretiran kemikalijama štetnim za ljude ili okoliš.
- Dajte prednost GOTS certifikatu - Globalni standard za organski tekstil (GOTS) postavlja određene ekološke i radne zahtjeve koje tekstil mora ispuniti da bi se smatrao organskim.
- Pazite na svoju odjeću - Produžite životni vijek svoje odjeće pravilnom brigom, krpanjem kad je potrebno i korištenjem održivih boja.
- Kupujte rabljeno - Umjesto kupovine nove odjeće, posjetite trgovine rabljenom odjećom. Tako možete dati novi život odjeći koja bi inače završila na odlagalištu.
Pridružite nam se na Ekotlon utrci 21. rujna na Bundeku na kojoj imamo tri duljine staza za trčanje: Maxi (5 km), Obiteljska (1.8 km) i Canicross (3.3 km) - zadnja je pet friendly staza na kojoj mogu sudjelovati trkači sa psima. Već četvrtu godinu zaredom Zagrepčani svih dobi uživat će na jedinstvenoj utrci koja je je spoj trčanja i čišćenja okoliša, tzv. plogging.
U organizaciji 24sata i portala missZdrava, EKOTLON: REUSE&RECYCLE okuplja male i velike, obitelji i samce, kućne ljubimce i sve koji se žele u opuštenoj atmosferi baviti sportom, družiti i zabaviti. Prije samog trčanja posjetitelji će se moći pripremiti za utrku u stretch zoni, a imat će priliku i naučiti od fitness stručnjaka detalje o tehnici trčanja i prevenciji ozljeda. Osim utrke, posjetitelje na festivalu čeka bogat zabavni program prepun besplatnih radionica, a u kutku održive mode možete ostaviti svoju rabljenu odjeću i otići kući s novim krpicama.
Ako želite sudjelovati u utrci, osigurajte svoje mjesto na vrijeme uplatom kotizacije OVDJE, a sav prihod od prodaje kotizacija odlazi u humanitarne svrhe, ove godine Karate klubu osoba s invaliditetom Sveta Nedelja!
Pridružite nam se na dobro poznatoj lokaciji, na Bundeku, 21. rujna i (p)ostanite dio velike zelene Ekotlon zajednice!
Organizatori Ekotlona su 24sata i missZDRAVA, a ponosni partneri projekta su Konzum, HEP, OTP banka, INA, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, JYSK, PIK Vrbovec, Hrvatska pošta, Pet centar, Fina. Projekt podržavaju Vrtni centar Flora, Interzero, Humana Nova, Consultare i Eko Taxi.