Obrazovanje cjelovitog bića tema je međunarodne pedagoške konferencije 'Škola za sutra – Od mozga do uma' koja će se održati u Zagrebu 20. i 21. rujna. Donosimo ti intervju s posebnom gošćom konferencije, barunicom Susan Greenfield sa Sveučilišta u Oxfordu koja nam je otkrila kako potaknuti kreativnost kod djece te kako ona vidi 'učitelje budućnosti'
Oblikovanje svijesti
Vodeći znanstvenici iz područja edukacije na Konferenciji će ponuditi odgovore na pitanja o tome u kojem smjeru oblikovati obrazovanje kako bi ono na adekvatan način pratilo promjene koje se događaju u procesu edukacije i usvajanja znanja. Ova jedinstvena konferencija u prvi će plan staviti i najnovija istraživanja o mozgu i njegovoj ulozi u našem stvaranju svjesnosti. Zadaća obrazovanja, odgoja i socijalizacije jest transformirati naš mozak u um, svijest, osobnost. Privilegij učiteljskog zvanja je imati vitalnu ulogu u oblikovanju svijesti važne za budućnost svijeta. Krajnji cilj obrazovanja jest omogućiti pojedincima da postanu kreatori svog razvoja i obrazovanja nakon što završe obvezno školovanje.
Gošća Konferencije, Susan Greenfield jedna je od najpoznatijih europskih znanstvenica, redovna profesorica na Odsjeku za farmakologiju Sveučilišta u Oxfordu, vodeća istraživačica na području fizičke osnove svjesnosti i Alzheimerove te Parkinsonove bolesti. Najveći je i najintrigantniji dio svog znanstvenog rada posvetila istraživanju fiziološke osnove svjesnosti i formiranju, odnosno razgradnji identiteta. U svojim radovima postavlja pitanja koja pobuđuju ljudski um i maštu te svojim radovima poziva na promišljanje o tematici koja je stoljećima bila u sferi filozofije i edukacije. Mijenja li se svijest kao što se mijenja klima? Hoće li nova tehnologija izmijeniti ne samo način na koji mislimo, nego i ono čime mislimo? - samo su neka od pitanja koja provlači kroz svoja predavanja.
Pričanje priča utječe na psihu
Odraslima kao i djeci trebamo dati priliku da budu kreativni i poticati ih na kreativan način razmišljanja
Na Konferenciji će Susan Greenfield pričati o lakom prilagođavaju mozga, o ljudskoj ranjivosti te o tome kako ljudska bića više nego bilo koja druga živa bića najbolje i najbrže uče i prilagođavaju se okolini u kojoj se nađu. ''Pitanje koje sami sebi ne postavljamo onoliko koliko bismo trebali jest 'Kako se i na koji način razvijamo kao osobe?'. Na Konferenciji ću pričati o svojoj knjizi i o tome kako nam fikcija pomaže razumjeti određene stvari te kako pričanje priča snažno utječe na ljudsku psihu. Ljudi vole slušati određene vrste priča pa sam zato i napisala knjigu 'ideja' u kojoj sam željela vidjeti kako ljudi koriste svoju maštu'', objasnila je Susan Greenfield.
U svojim radovima želi pokazati kako Internet uz sve svoje dobrobiti ima i negativne strane, odnosno donosi probleme poremećaja pažnje i pomanjkanja empatije, a također se i osvrće na razvoj kreativnosti kod djece i odraslih. ''Djeci ne možemo zabraniti pristup Internetu jer ako im nešto zabranjujemo to im postaje još egzotičnije i zanimljivije. Moramo im promijeniti okolinu i svijet kako bi im bio zanimljiviji i stimulirajući. Što se tiče škola budućnosti, ne trebamo se fokusirati na moderniziranje škola i opremu nego poboljšati status učitelja. U Engleskoj učitelji previše rade te su potplaćeni i to treba promijeniti. Situacija s obrazovanjem u Velikoj Britaniji je zabrinjavajuća jer nema kontrole kvalitete. Djeca moraju razumjeti ono što ih se uči. Naglasak ne smije biti na rezultatima testova nego na razumijevanju naučenog gradiva'', rekla je.
Nova ljudska osobnost
''Sva djeca prirodno imaju želju za kreativnošću koju od najranije dobi ostvaruju kroz crtanje, igranje i izmišljanje priča. Kada se igraju kauboja i Indijanaca oni zapravo sami izmišljaju priče i razvijaju svoju kreativnost. Djecu nema potrebe poticati na kreativnost jer im je to prirodno, ali ne smijemo ih niti sputavati. Ako kao dijete nismo bili kreativni to ne mora značiti da nećemo biti kreativni kao odrasli jer tada svoju kreativnost možemo pokazati i razvijati kroz različite sitne promjene, kao što je promjena rasporeda namještaja ili gledanje određene situacije na drugačiji način'', naglašava.
Na Konferenciji će se govoriti i o 'novoj ljudskoj osobnosti' kojoj bi se obrazovanje trebalo prilagoditi, a Susan Greenfield objasnila je kako ona vidi 'učitelje budućnosti'. ''Učitelji budućnosti moraju biti inspirativni, moraju imati karakteristike lidera i menadžera te jasno izraženu viziju. Djeci moraju zadati uzbudljive ciljeve kako bi ih zainteresirali za to što ih uče i trebaju osmisliti načine kako ih najbolje dovesti do tog cilja.''
O mentalnim mapama koje pomažu kod učenja doznaj ovdje.