Biblioterapija i poetska terapija – priručnik za početnike Ivane Bašić u izdanju Školske knjige pridonosi poticajnom ozračju Godine čitanja i promiče književnost, a posebice poeziju, kao moćan i siguran lijek .
"Terapija knjigom tisućljećima je bila dio društvenog rituala, a tek se u 19. stoljeću počela samostalno razvijati kao pomoćna disciplina u psihoterapiji", napominje Ivana Bašić, autorica knjige koja želi obnoviti povjerenje u moć riječi. "Odaberite svoju (biblio)terapiju i uzimajte je bez prekida – uspješnost zajamčena, a nuspojava nema", preporučuje knjižničarska savjetnica mr. sc. Alka Stropnik.
Ovogodišnje manifestacije posvećene knjizi slave ljekovitost poezije, odnosno transformacijsku moć književnog teksta. U takvo ozračje u Godini čitanja idealno se uklapa knjiga Biblioterapija i poetska terapija – priručnik za početnike, objavljena ovih dana u izdanju Školske knjige. Autorica Ivana Bašić svojim je djelom nastojala iznova oživiti humanistički duh onih vremena u kojima je povjerenje u priču i njezino značenje za pojedinca i zajednicu bilo neupitno.
Biblioterapija ili terapija knjigom stara je disciplina koju su primjenjivale mnoge civilizacije, još od drevnih Egipćana koji su prepisivali riječi kao lijekove ili starih Grka koji su u tragediji, dramskoj vrsti, vidjeli priliku za emocionalno pročišćenje zajednice. Bilo da je riječ o kolektivnim bilo o individualnim oblicima liječenja, do riječi se držalo i uviđala se njezina moć u pokretanju čovjekova duha. Biblioterapija je tako tisućljećima bila dio društvenog rituala te se o njoj nije govorilo kao o posebnoj disciplini.
Biblioterapija i poetska terapija primjenjuju se za održavanje i jačanje mentalnog zdravlja
„Biblioterapija se tek u 19. stoljeću počela samostalno razvijati kao pomoćna disciplina u psihoterapiji, kad se pokazalo da medicinski tretmani u liječenju psihičkih bolesti nisu dovoljni za konačno izlječenje. Nakon niza provedenih programa moglo se zaključiti da se ozdravljenje može potaknuti riječima drugog čovjeka, uobličenima u formu pjesme ili priče koju čovjekov duh prepoznaje u onim dijelovima bića koji su ostali zdravi i životni unatoč proživljenoj traumi”, napominje Ivana Bašić.
Biblioterapija i poetska terapija imaju široku primjenu u radu s ljudima svih dobi, a primjenjuju se za održavanje i jačanje mentalnog zdravlja te kao pomoć u rješavanju različitih zdravstvenih problema. Biblioterapijski razgovor otkriva pojedinačna značenja koja svaki pojedinac unosi u komunikaciju s tekstom na temelju svojega životnog i čitateljskog iskustva, a identifikacijom s likovima ili situacijama spoznaje sebe i doživljava oslobađanje emocija.
„U Godini čitanja polako ćemo otkrivati posebnosti biblioterapije kao terapijskog korištenja pismene i usmene književnosti povezujući otprije poznata znanja s novim spoznajama koje će nam zasigurno dolaziti s novim iskustvima. Otvorimo zajedno novu stranicu poznavanja terapijske snage književnosti”, poručuje autorica djela koje je dostupno u knjižarama i u webshopu Školske knjige.
Povijesni pregled biblioterapije
Priručnik Ivane Bašić donosi, među ostalim, povijesni i teorijski pregled biblioterapije i poetske terapije, daje zanimljive primjere uporabe metafore u kliničkoj praksi i izdvaja specifičnosti poetske terapije u radu s adolescentima. U dodatku priručnika nalaze se didaktički materijali za pripremu poetske terapije te analize pjesama koje propituju njihovu terapeutsku komunikaciju.
„Druženje s ljudima blagotvorno je samo po sebi, a kada je druženje uz knjige, nema bolje terapije. I zato preporuka: odaberite svoju (biblio)terapiju, uzimajte je bez prekida – uspješnost zajamčena, a nuspojava nema”, navodi knjižničarska savjetnica mr. sc. Alka Stropnik.
Autorica knjige mr. sc. Ivana Bašić profesorica je hrvatskog jezika i književnosti, logoterapeutkinja i predsjednica udruge Balans centar koja se bavi promicanjem biblioterapije i poetske terapije. U svojem se radu svakodnevno drži načela da je književnost komunikacijski most koji povezuje ljude na razne načine. Iz te premise crpi ideje za nastavu, biblioterapijske radionice, predavanja i seminare. Surađuje s knjižničarima, profesorima književnosti i književnicima u osmišljavanju sadržaja koji književnost približavaju djeci i mladima.