Psiha i seks Moje emocije 31. prosinca 2017.

Božić i Nova Godina za mnoge su drugi nazivi za potištenost i tjeskobu: Kako ih pobijediti?

Foto: Guliver/Shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Na kraju godine zaključujemo i rezimiramo kakva nam je bila. Ako je netko vrijedno radio, dao sve od sebe, a ipak se nisu ispunila očekivanja, veselje može izostati, a tjeskoba se pojačati. Možda je netko prekinuo vezu pa se boji samoće. Samoću je lakše podnijeti tijekom drugih doba godine kad nas radne i druge obveze štite od vlastitih dubokih emocija, ali što ćemo danas?

Brojna istraživanja pokazala su kako su u prosincu ljudi izloženiji depresiji nego u drugo doba godine. Samoću je lakše podnijeti tijekom radne sezone, kad ljudi ispunjavaju obaveze, nego u vrijeme blagdana koji mnoge podsjećaju na vlastitu samoću. Kako preduhitriti ili barem ublažiti blagdansku depresiju otkriva Mara Orehovec, prof. psihoterapeut.

Sjećanja aktiviraju davne tuge

"Jedan od razloga blagdanske depresije je i prisjećanje na lijepe blagdane s voljenim osobama kojih više nema s nama. To može izazvati takvu tugu koju neki osjećaju i fizički", kaže Mara Orehovec i objašnjava da isti učinak mogu izazvati i prisjećanja na traumatična iskustva iz djetinjstva: "Neka djece su očekivala oca ili majku, koji nisu došli. Otac je možda došao pripit ili je u nekoj drugoj kući s nekom drugom djecom. Neke obitelji su suhoparno i bez veselja i poklona provodile svoje blagdane, takav osjećaj kao obrazac može pratiti osobe koje su tome bile izložene kroz djetinjstvo. Nametljiva industrija zabave, obaveznog veselja, čestitanja, previše hrane na domjencima ili s nepoželjnim članovima obitelji. Suvremeni ubrzani život, treptanje reklama, ukrasa, prizivanja na kupnju, gužve i gužve. To su situacije koje plahi ljudi izbjegavaju jer im te situacije mogu aktivirati svoje mehanizme tjeskobe."

Mara Orehovec kaže da ovakve simptome i poremećaje ipak ima ograničeni broj ljudi. Ljudi se uglavnom vesele blagdanskom šarenilu, obilnoj hrani, druženju s prijateljima i obitelji. Uglavnom znaju vrijednost i blagodat ovakvih dana koji pozitivno utječu na naše mentalno zdravlje, napominje.

Možda te zanima... Do 2020. godine depresija će biti drugi svjetski zdravstveni problem Zdravlje

Što učiniti ako osjetiš blagdansku tjeskobu?

  • Aktiviraj se tjelesno i umno. Ako te je uhvatila blagdanska depresija bilo kojeg intenziteta, baci se na vježbanje ili druge tjelesne aktivnosti koje otpuštaju endorfine i potiču bolje raspoloženje. Istraživanja pokazuju da su aerobne aktivnosti dokazano sredstvo za borbu protiv depresije. Već je i 30 minuta kardiovaskularne vježbe dovoljno za povoljan učinak na duševno blagostanje.
  • Nemoj se dosađivati. Aktiviraj mozak sadržajima koji potiču na razmišljanje, primjerice zagonetkama, križaljkama, novim receptima i malo zahtjevnijim, ali ne turobnim knjigama.
  • Ne podliježi blagdanskim pritiscima. Slobodno napusti zabavu ili domjenak ako se ne osjećaš lagodno. Dovoljno je da kažeš prisutnima da si iscrpljena.
  • Izađi iz kuće kad god ti prilike to dopuštaju i pješači. U prosincu i siječnju najbolje je da to činiš između 11 i 14 sati kada je sunce relativno visoko. Njegove zrake prodiru i kroz oblake pa ćeš tako imati koristi od njih i ako je tmurno vrijeme.
  • Njeguj se iznutra. Obogati prehranu antidepresivnim sastojcima. Jedi puno namirnica bogatih triptofanom koji se u tijelu pretvara u serotonin, hormon duševnog blagostanja. Naći ćeš ga u mahunarkama i orašastim plodovima, a ugljikohidratima se opskrbi iz integralnih žitarica, crne riže, voća i povrća.
  • Čini dobra djela. Pruži pomoć manje sretnima od sebe. Sudjeluj u skupljanju poklona za siromašne, volontiraj u javnoj kuhinji i svratištu. U nedostatku boljih prilika, pomozi susjedu da raskrči snijeg sa svog kolnika. Svako dobro djelo koje učiniš skinut će ti s ramena dio tereta koji osjećaš.
Možda te zanima... Osjećaj unutarnje praznine: Zašto nastaje i kako si pomoći? Psiha i seks

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.