Kako se zapravo osoba upoznaje s drugim virtualnim bićima? Da bismo se mogli povezati s golemim bazenom dostupnih potencijalnih partnera, brojna mjesta od klijenata traže da ispune upitnike koji se nazivaju ''profilom osobe''. Eva Illouz, jedna od najznačajnijih sociologinja današnjice, koja se specijalizirala upravo za ljubav gostovala je povodom Valentinova u Zagrebu, a u članku pročitaj dio iz njezine nove knjige ''Hladna intimnost''
Definiranje emocionalnih srodnih duša
Kao što jedan internet servis kaže: ''Cilj nam je pružiti vam dodatne alate kao pomoć ljudima u definiranju njihovih emocionalnih srodnih duša te da u procesu odu dalje od čiste tjelesnosti.“. Na jako popularnoj internetskoj stranici eHarmony.org, najbrže rastućem internetskom servisu za upoznavanje novih ljudi, upitnik koji pomaže osobi da izgradi vlastiti profil nisu osmislili samo psiholozi nego je i patentiran. Drugim riječima, internetska je tehnologija predvidjela intenzivno korištenje psiholoških kategorija i pretpostavki o tome kako da shvatite vlastito jastvo te kako da sami sebe učinite društveno poželjnim pomoću emocionalne kompatibilnosti. Samim time, eHarmony se hvali da je drukčiji „od svega što ste dosad doživjeli… naš profil osobnosti… pomoći će vam… da otkrijete više o sebi i svom idealnom partneru i omogućava nam da vas povežemo s iznimno kompatibilnim samcima''.
Stranicu je osnovao klinički psiholog dr. Neil Clark Warren koji tvrdi da je prikupio znanstvene dokaze koji mu omogućavaju da predvidi uspješne brakove (kao što su osobnost, životni stil, emocionalno zdravlje, upravljanje ljutnjom, seksualna strast itd.). Nakon što odgovorite na približno 500 pitanja, spremni ste platiti svoje članarine i pokrenuti kompjutorsku potragu za kompatibilnim profilom. ''Profil'' je samim time računalna verzija onoga što vi jeste. To je psihološki profil koji će biti povezan s potencijalno kompatibilnim tuđim profilima.
Ovog se žene srame tijekom seksa!
I stoga ako želite upoznati virtualnu srodnu dušu, jastvo treba proći opsežan proces refleksivnih samoopažanja o jastvu, introspekcije, samoetiketiranje i izražavanje ukusa i stavova. Na primjer, match.com omogućava da osoba konstruira svoje jastvo pomoću sljedećih mogućih kategorija. Dio posvećen „vašem izgledu“ uključuje detaljan opis očiju osobe (navedeno je osam mogućnosti opisa boje očiju), opis kose (13 mogućnosti, npr. „pletenice“, „kratka kosa“, „razbarušena“ i „ispeglana“), tu je i dio posvećen tetovažama na tijelu, a u kategoriji koja je sugestivno nazvana „Pohvalite se malo: koji je vaš najljepši dio tijela?“ (pupak, noge, usne itd.). Druga kategorija sadržava „moje interese“ s navodima kao što su: „Kako se zabavljaš?“, „Koja su ti najdraža mjesta na koja voliš otputovati?“, „Koje su ti najdraže stvari?“, „Kako opisuješ svoj smisao za humor?“ i „Koju vrstu sportova i tjelovježbe voliš raditi?“; ili dio posvećen „Koje bi zajedničke interese želio/ljela dijeliti s drugim članovima?“
Što vas pali, a što vas gasi?
Dio o životnom stilu sadrži detaljne upitnike o prehrani, tjelovježbi, navikama kao što je pušenje i konzumacija alkohola, imate li djece ili želite li ih, volite li životinje kao što su ptice, mačke, buhe i zamorci. Još jedan dio posvećen je „sustavu vrijednosti“. Taj dio uključuje detaljan upitnik o vjerskoj pripadnosti i vjerskom prakticiranju te o nečijim političkim uvjerenjima. Još jedan dio uključuje niz pitanja o osobi s kojom želite izaći na sudar (ponovljena pitanja o izgledu, obrazovanju, vjerskim uvjerenjima, politici, pušenju i konzumaciji alkohola itd.). Osim toga, u tim je upitnicima moguće pronaći i pitanja kao što su: „Što vas pali i što vas gasi?“ (navodeći odgovore kao što su „naušnice na tijelu“, „duga kosa“, „erotika“, „novac“, „olujna nevremena“ ili „moć“).
Ukratko, na internetskim stranicama za upoznavanje novih ljudi, od osobe se automatski traži da opiše sebe objektivno i da definira i rafinira, u mašti, svoje ideale (ljubavi, partnera i životnoga stila). Takvi procesi samoprezentacije i potraga za partnerom posve su utemeljeni na psihologijskom uvjerenju na najmanje tri načina. Kao prvo, jastvo je konstruirano njegovim rastavljanjem u diskretne kategorije ukusa, stavova, osobnosti i temperamenta te se samim time očekuje da će ta osoba pronaći odgovarajuću osobu na temelju ideje te ideologije psihološke i emocionalne kompatibilnosti. Susret zahtijeva veliku introspekciju i kapacitet da se verbalizira psihološki profil sebe i svog idealnog partnera.
Kao drugo, sam čin postavljanja profila na internet, poput drugih kulturnih formi kao što su talk show i skupine za potporu, znači pretvaranje privatnog jastva u javni nastup. Točnije, internet privatno jastvo čini vidljivim i javno eksponiranim apstraktnoj i anonimnoj publici, koja zapravo nije publika (u habermasovskom smislu te riječi), nego je akumulacija privatnih jastva. Na internetu privatno psihološko jastvo postaje javni nastup. Konačno, poput najvećeg dijela psihologijskog uvjerenja, internet pridonosi tekstualizaciji subjektivnosti , odnosno ustroju samospoznaje u kojoj je jastvo eksternalizirano i objektivizirano vizualnim sredstvom prikazivanja i jezikom.
Otvoreno natjecanje među partnerima
To, zauzvrat, ima četiri očite posljedice: radi upoznavanja druge osobe - osoba je potaknuta da se intenzivno fokusira na sebe, na to kako doživljava samog sebe te kako zamišlja svoje idealno jastvo, kao i idealno jastvo svoje srodne duše. Samim time možemo reći da se osjećaj o vlastitoj jedinstvenosti strogo definira na internetskim stranicama namijenjenim upoznavanju drugih ljudi. Druga je posljedica ta da je preokrenut redoslijed kojim su se romantične veze tradicionalno razvijale: ako je uobičajeno da privlačnost prethodi upoznavanju druge osobe, ovdje poznavanje druge osobe prethodi privlačnosti, ili barem fizičkoj prisutnosti i utjelovljenju romantičnih interakcija. U trenutačnoj internetskoj situaciji ljudi se upoznaju prvo kao niz atributa, a tek onda upoznaju – u fazama – tjelesnu razinu drugog.
Treća je posljedica da je susret organiziran pod okriljem liberalne ideologije „odabira“. Ni jedna tehnologija koju poznajem nije na takav ekstreman način radikalizirala ideju jastva kao „birača“ i ideju da bi romantičan susret trebao biti rezultat najboljeg mogućeg odabira. To znači da je virtualni susret doslovce organiziran unutar strukture tržišta. Konačno, internet svaku osobu koja traži drugu osobu smješta na tržište na način otvorenog natjecanja s drugima. Kad se prijavite na stranicu, odmah ste u položaju u kojem se natječete s drugima koji su i vama vidljivi. Tehnologija interneta tako jastvo pozicionira na kontradiktoran način: zahtijeva duboko poniranje u sebe, odnosno da se osoba usmjeri na svoje jastvo kako bi spoznala i iskomunicirala svoju jedinstvenu srž, u obliku ukusa, stavova, maštarija i emocionalne kompatibilnosti. S druge strane, internet također jastvo pretvara u robu izloženu u javnosti.
Proces traženja partnera preko interneta istodobno je spoj intenzivnog subjektivizma – koji poprima psihološki oblik – i objektivizacije susreta, tehnologijom i tržišnom strukturom stranice. To je zauzvrat značajan odmak od tradicionalne ljubavi. I to je sljedeća tema koju želim istražiti.