Hrana Hrana kao lijek 2243 prikaza 13. studenoga 2018.

Može li nekoliko mrkvi na dan spriječiti razvoj dijabetesa tipa 2?

Foto: Thinkstock

Nekoliko mrkvi na dan sprečava razvoj dijabetesa tipa 2. Iako ovo zvuči predobro da bi bilo istinito , istraživanja su obećavajuća za neke osobe s povećanim rizikom od razvoja šećerne bolesti tipa 2.

U novom izvješću objavljenom u časopisu Human Genetics, istraživači na Medicinskom fakultetu Sveučilišta Stanford zaključili su da osobe sa zajedničkom genetskom predispozicijom za dijabetes tipa 2 imaju manju vjerojatnost da će razviti bolest, ako imaju povišenu razinu beta karotena u krvi.

Konkretnije, oni koji su konzumirali oko 6,5 mg hranjivih sastojaka svaki dan (što odgovara pola šalice kuhanih mrkvi), imali su najbolje rezultate, iako se pokazalo da veza također ovisi o tome kako njihovo tijelo metabolizira beta karoten.

"Ono što je važno za liječenje i prevenciju dijabetesa tipa 2 su zdrava prehrana i aktivan način života. Nekoliko istraživanja koje smo proveli o genetici i prehrani pokazala su da DNK ne određuje sudbinu", objasnio je  dr. sc. Atul Butte, izvanredni profesor pedijatrije na Stanfordu.

 | Author: Guliver/Shutterstock Foto: Guliver/Shutterstock

Uzrok bolesti leži u kombinaciji gena i okolišnih faktora

Da bi dovršili svoju analizu, Butte i njegov tim koriste podatke prikupljene na Američkom nacionalnom uzorku odraslih iz Centara za kontrolu i prevenciju bolesti (Centers for Disease Control and Prevention CDC). Podaci, koji se dobivaju iz uzoraka krvi, uključuju genetske informacije, kao i pojedinosti o prehrani pojedinaca i njihovoj izloženosti u okolišu - omogućujući jedinstveno istraživanje koje udružuje utjecaj DNK s utjecajem izbora životnog stila i okoline.

"Već nam je odranije poznato da bolest nastaje zbog kombinacije gena i okolišnih faktora koji doprinose bolesti", kaže Butte i dodaje: "Sad kada su nam podaci o genima dostupni iz otiska prsta dužni smo još temeljitije istražiti vezu o međusobnoj vezi gena i

U slučajevima gdje je u pitanju dijabetes tipa 2 znanstvenicu su utvrdili vezu genetske varijante - SLC30A4, koja se nalazi u genomima 50 do 60 posto Amerikanaca, a povezana je s povećanim rizikom od šećerne bolesti. No, pri analizi podataka iz CDC-a, znanstvenici su zaključili da je razina beta karotena povezana s činjenicom jesu li osobe iz rizične skupine i oboljele od dijabetesa tipa 2.

Mrkva_1 | Author: Foto: Thinkstock Foto: Foto: Thinkstock

Varljiva istraživanja o utjecaju vitamina E na dijabetes

U istom istraživanju je utvrđeno da se gama tokoferol, vrsta vitamina E prisutnog u margarinu soji i kukuruznom ulju, čini povezanim s povećanim rizikom od dijabetesa među osobama s genetskom predispozicijom za nastanak bolesti. To je ironično jer je poznato da vitamin E svojim hranjivim tvarima poboljšava metabolizam glukoze u krvi, odnosno da je koristan za oboljele od dijabetesa. Stoga znanstvenici pretpostavljaju da ovo najnovije otkriće ukazuje na prehranu bogatu prerađenom hranom (koja često sadrži i velike količine gama tokoferola).

Možda te zanima... Jesu li inzulinska rezistencija i predijabetes isto? Zdravlje Možda te zanima... Koliko kalorija manje treba unositi da bi se izbjegao dijabetes tipa 2 Zdravlje

Očigledno je da Butte i njegov tim trebaju provesti još istraživanja kako bi se odredio precizan odnos između beta karotena, vitamina E i dijabetesa. Na pitanje preporučuje li unos većih količina beta karotena iako je potrebno provesti još istraživanja Butte kaže bez sumnje - da i navodi dodatne razloge zbog kojih je poželjno konzumirati beta karoten: smanjuje rizik od razvoja određenih vrsta raka i srčanih bolesti, pokazalo se da štiti vid i može odgoditi slabljenje kognitivnih sposobnosti povezanih sa starenjem. Kako bi unijeli dovoljne količine beta karotena osim mrkve preporučljivo je konzumirati obilje tamnozelenog lisnatog povrća poput špinata, zatim naranče i drugo veće i povrće narančaste boje.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.