Jedna od najčešćih zabluda kod hrvatskog potrošača je što misli da je sve što je domaće i ekološko. Saznaj kako razlikovati domaći proizvod od ekološkog i druge istine i zablude o ekoproizvodima
Posjetili smo eko-tribinu koja se je održala u organizaciji Biovege na kojoj su ekopoljoprivrednici Zlata Nanić i Damir Rosipal te predstavnica Odjela za integriranu ekološku poljoprivredu pri Ministarstvu poljoprivrede, viša stručna savjetnica Darija Musulin raspravljali o tome kako prepoznati ekoproizvod, komentirali trenutačnu situaciju ekološke proizvodnje u Hrvatskoj , te zakon u pripremi o ekoproizvodnji.
Bio, eko, organski...
Na tribini su pojasnili kako su izrazi bio/eko/organski zapravo sinonimi, no u Hrvatskoj se uvriježeno koriste termini ekoproizvod i ekouzgoj, dok je u inozemstvu najčešći izraz organic ili biologisch.
Jedna od čestih zabluda kod hrvatskog potrošača jest što misli da je sve što je domaće i ekološko. Tome pridonose i kumice na tržnici koje stalno 'viču' da imaju ekološke proizvode, no onda se ispostavi da zapravo nemaju certifikat pa prema tome to nije ekološki proizvod. Isto tako u jednom velikom lancu supermarketa pojavili su se pekarski proizvodi koji se nazivaju ekološkima no oni to nisu.
Mit o domaćem proizvodu
'Često ljudi misle ako je domaći hrvatski proizvod da je to automatski ekološko, no to nije tako. Puno puta ljudi uzgajaju za sebe na jedan, a za tržište na drugi način. Jednom je jedan gospodin na TV-u rekao da prska više puta krumpir protiv zlatice, no za sebe je uzgajao krumpir sasvim drugačije jer je bio svjestan da kemijsko tretiranje nije dobro.
'I zato ako je proizvod iz Europe i ima certifikat bolji je od domaćeg s tržnice. Integralno isto tako nije nužno ekološko jer žitarica mora biti ekološki uzgojena i mljevena na mlinu na ekološki način da bi bila ekološka', ispričala je Zlata Nanić, donedavna vlasnica prvog hrvatskog ekološkog imanja Zrno koje je nedavno kupila Biovega.
'Na tržnici svi govore domaće, no domaće ne bude baš takvo, mnogi su prskali pesticidima i brže dobivali urod. No kad smo dobili potvrdnicu od Nadzorne stanice i potvrdu Ministarstva vidjeli su što je ekološko. Velika je razlika domaće i ekološko. Domaće je u jednu ruku puno kemije', kaže Damir Rosipal, jedan od najvećih i najperspektivnijih ekoproizvođača u Hrvatskoj.
'Mi u Biovegi, kao uvoznici i distributeri ekoproizvoda imamo problem jer u nekom razdoblju nisu dostupni domaći ekološki proizvodi i moramo posegnuti za uvozom, no naši potrošači ne mogu shvatiti da i uvozan proizvod može biti ekološki proizvod upravo zbog stava da je domaće ekološko. Ekoznak je jedini pravi znak koji potvrđuje da je neki proizvod ekološki, jer je potrebno 95 posto ekosastojaka da bi proizvod bio ekološki ,a s manje sastojaka on to nije', rekla je Anita Bočkor, predstavnica Biovege.
Novosti u ekoproizvodnjiStiže novi zakon o ekološkoj proizvodnji
Stiže novi zakon o ekološkoj proizvodnji
Predstavnica Odjela za integriranu ekološku poljoprivredu pri Ministarstvu poljoprivrede, viša stručna savjetnica Darija Musulin najavila je novi zakon o ekološkoj proizvodnji i označavanju ekoloških proizvoda, koji se očekuje u studenome.
'Novi zakon osigurava jamstvo – jako se posvećuje briga krajnjem potrošaču i njegovoj sigurnosti i zaštiti. U zakonu se posebna pažnja poklanja označavanju, strogo su navedena osnovna pravila, za uzgoj bilja, životinja, novost je akvakultura...
'U novom zakonu će se pod nazivom stručna kontrola podrazumijevati nadzor imanja, prijevoz, skladištenje, zapravo sve faze proizvodnje, a obavezna je najmanje jednom godišnje. Plaća se i sam certifikat, što je dodatni trošak, no ekoproizvodi su nešto skuplji i zbog većih troškova'.
Oznake bio i eko na proizvodima
Novost: nazivi bio i eko se ne smiju nalaziti ni na jednom prehrambenom proizvodu ako taj proizvod nije proizveden sukladno zakonu o proizvodnji i označavanju ekoloških proizvoda – jedan je od primjera bio-aktiv – do sada nije kršio zakon, no promijenili su ime kako bi se prilagodili zahtjevima EU.
'Stupanjem na snagu novog zakona – dat ćemo 6 mjeseci za prilagodbu – Državni će inspektorat vjerojatno u travnju imati posla – danas svaka druga pekarnica ima bio peciva – svi ti pojmovi se neće moći upotrebljavati'.
'Osim u hrani ti se nazivi ne smiju koristiti niti u označavanju, reklamiranju niti komercijalnim dokumentima npr; u nazivima tvrtki kao Ekojagoda – ako nemate ekojagode nemoguće je to koristiti', objasnila je Darija Musulin.