Eko 12. svibnja 2014.

20 godina ljubavi prema eko hrani

Jaderank-Justrp
1/7
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Povodom 20. obljetnice svog rada, tvrtka Biovega organizirala je poslovnu konferenciju: 'Razvoj ekološkog poslovanja u Hrvatskoj: od vizije do stvarnosti'. Donosimo ti intervju s direktoricom Biovege Jadrankom Boban Pejić koja nam je otkrila kako se osjeća nakon 20 uspješnih godina rada i koji su joj planovi za budućnost

Od vizije do stvarnosti

Tvrtka Biovega, pionir zelenog gospodarstva te hrvatski lider u distribuciji ekoloških proizvoda, 6. svibnja je, povodom 20 obljetnice svog rada, organizirala poslovnu konferenciju pod nazivom: 'Razvoj ekološkog poslovanja u Hrvatskoj: od vizije do stvarnosti'. Na događanju su, uz poslovne partnere i ekološke proizvođače sudjelovali i predstavnici Ministarstva zaštite okoliša i prirode i Ministarstva poljoprivrede, koji su, uz Ministarstvo gospodarstva dali podršku događanju te istaknuli Biovegu kao važan i relevantan čimbenik u razvoju ekoposlovanja u Hrvatskoj.

Na konferenciji je po prvi puta predstavljen Nacrt nove uredbe Ministarstva poljoprivrede koji se odnosi na ekološku poljoprivredu te je održana vrlo interesantna panel diskusija koja se dotakla i teme subvencija u poljoprivredi. Na konferenciji su bila i dva strana gosta: g. Christian Brawenz, ataše za poljoprivredu, šumarstvo i okoliš pri Veleposlanstvu republike Austrije te glavni gost, g. Bernward Geier, dugogodišnji predsjednik krovne svjetske udruge za organski pokret IFOAM.

Nominacija za prestižno priznanje

Povod dolaska g. Geiera je nominacija Biovege za prestižno priznanje u svijetu ekološkog poslovanja One World Award, kojeg u suradnji dodjeljuju IFOAM i tvrtka Rapunzel, a koja nagrađuje iznimna dostignuća na području ekoposlovanja i ekopoljoprivrede diljem Svijeta. Cilj događanja bio je dati pregled kretanja na domaćem tržištu ekoproizvoda, primjere izazova s kojima se svi njegovi dionici, od ekoproizvođača do distributera nose te istaknuti potencijale i viziju budućnosti ove posebne tržišne niše koja se u nas intenzivno razvija zadnjih dvadesetak godina. Putem izlaganja domaćih i stranih stručnjaka te panel diskusijom istaknuti su potencijali održivog poduzetništva i razvoja hrvatskog gospodarstva u segmentu ekološkog poslovanja.

Direktori Biovege, Jadranka Boban Pejić i Zlatko Pejić publici su se obratili govoreći o izazovima s kojima su se susretali svih ovih godina te velikom entuzijazmu i strasti s kojima su spojili svoju životnu misiju i posao te kojeg još uvijek i nakon 20 godina rade sa zadovoljstvom uz isticanje zaposlenika kao svojih partnera, a ne djelatnika. ''Kada smo počinjali s Biovegom neki ljudi su nam sugerirali da odustanemo jer tada takav način prehrane nije bio popularan, ali bilo je i onih koji su zajedno s nama prepoznali važnost naših ideja te su i dalje uz nas. Najvažnije je da očuvamo ovu našu Zemlju, mislim da svi ljubitelji prirode trebaju postati dio prirode'', rekao je Zlatko Pejić.

Eko proizvode kupuje 15 posto građana

Direktorica istraživanja agencije GFK, Tatjana Rajković, predstavila je vrlo zanimljive podatke koji ističu da 15 posto Hrvatskih ispitanika povremeno kupuje eko proizvode te da je za 19 posto ispitanika važna zaštita okoliša. Ovime se Hrvati pridružuju svjetskim trendovima koji govore da je važnost zaštite okoliša među top 5 područja koja brinu građane svijeta, bez obzira na ekonomsku krizu. Relativno visoka svijest građana o potrebi zaštite okoliša iskazana je i kroz njihovo očekivanje većeg angažmana Vlade u rješavanju pitanja zaštite okoliša i uređenje regulative, a tek potom kompanija.

Gospodin Brawenz, ataše za poljoprivredu, šumarstvo i okoliš pri Austrijskom Veleposlanstvu istaknuo je da je u Austriji ukupno 16 posto poljoprivrednih gospodarstava ekološko (22.000 ) te da je čak 20 posto poljoprivredne površine ekološko, što znači da je svako peto imanje ekološko. Pet je čimbenika koji su doveli do austrijskog uspjeha ekološke poljoprivrede: posvećeni poljoprivrednici, potražnja potrošača za uzgojem kultura koje čuvaju okoliš, jednaka pravila i regulativa za sve proizvođače, raznolike marketinške strategije i akcijski plan. Čak 90 posto austrijskih potrošača kupuje ekološke proizvode, a Austrija u velikoj mjeri podržava ekološku proizvodnju putem financijskih potpora za programe edukacija u školama, radionice, istraživanja, marketing, odnose s javnošću te rad na kontroli kvalitete.

1663 ekološka proizvođača u Hrvatskoj

Darija Musulin, voditeljica odjela za ekološku i integriranu poljoprivredu pri Ministarstvu poljoprivrede istakla je kako je Zakonodavstvo EU složeno i povlači puno administracije što predstavlja problem za male poljoprivrednike. U novim odredbama razmatra se da se poslovni subjekti niskog rizika neće podvrgavati kontrolama svake godine ili da one budu u smanjenom obimu dok bi subjekti visokog rizika bili češće kontrolirani. Isto tako uvodi se grupna certifikacija za imanja manja od 5 ha – što predstavlja prednost za male proizvođače. Što se tiče uvođenja novih proizvoda – pivo i jaka alkoholna pića bit će moguće uvesti pod uvjetom da je etilni alkohol koji se koristi isključivo poljoprivrednog porijekla. Darija Musulin na konferenciji je podijelila i nove statistike ekološke proizvodnje za proteklu godinu. U Hrvatskoj je tako prošle godine bilo 1663 ekoloških proizvođača, 39,945 ha ekoloških površina te 3,07 posto udjela ekološke poljoprivrede. Prijedlog Uredbe trebao bi stupiti na snagu 2017. godine.

Ana Marušić Lisac, direktorica Biotehnicon poduzetničkog centra predstavila je postavke ekološke proizvodnje, razvoj nacionalne regulative, kao i usklađenja hrvatske regulative s pravnim stečevinom EU. Certifikacijom proizvoda i njihovom komunikacijom na tržištu kao ekoloških, stječe se bolji ugled i povjerenje potrošača. Certifikati u tom smislu potrošaču pružaju dokaz kvalitete, odnosno sigurnost u proizvod. O fascinantnom svijetu organske poljoprivrede govorio je dugogodišnji predsjednik IFOAM-a koji je trenutačno predsjednik žirija One World Award, Bernward Geier te istaknuo da diljem Svijeta postoje mnoge organske farme koje nisu certificirane, istaknuo je svjetski promet u ekološkom poslovanju koji iznosi više od 60 milijardi američkih dolara. Zanimljivo je istaknuti da se u Njemačkoj dnevno konzumira više od 30 posto kruha organske kvalitete, a organska dječja hrana zauzima čak 90 posto udjela na tržištu Njemačke. Gospodin Geier se osvrnuo na važnost izbjegavanja GMO-a te ističe da termin genetski modificirani zapravo nije ispravan jer se radi o genetskoj manipulaciji.

Intervju s Jadrankom Boban Pejić

Jadranka Boban Pejić, direktorica Biovege povodom 20. obljetnice postojanja tvrtke otkrila nam je planove za budućnost te se osvrnula na trendove u ekološkoj proizvodnji.

  • Biovega je proslavila 20 godina postojanja, što za Vas to osobno znači, kako se osjećate kada znate da je iza Vas 20 uspješnih godina rada?

Zaista su te godine jako brzo prošle. Osjećam se mirno jer sam svjesna da smo radili najbolje što smo znali. U isto vrijeme još je puno posla pred nama. Još uvijek svijest o važnosti organskog uzgoja nije raširena onoliko koliko bi trebala biti. Činjenica da radimo s proizvodima koji čuvaju zdravlje okoliša donosi poticaj za izdržljivost u svakodnevnim poslovnim izazovima.​

  • Koliko se promijenila svijest ljudi prema zdravoj prehrani, od kada ste započeli s Biovegom do danas?

​Namirnice koje su prije dvadesetak godina bile nepoznanica danas su široko prihvaćene. Puno više ljudi svjesno je koliko je prehrana važna za očuvanje zdravlja, no još uvijek nedostaje discipline i posvećenosti da se u tome ustraje.​

  • Što Vam je dalo snagu da započnete s makrobiotičkom prehranom i ekološkom poljoprivredom u vrijeme kada to kod nas nije bilo popularno?

​Strast, ljubav, želja i namjera da moj život ima smisao i da ono što radim ima pozitivan utjecaj na sredinu u kojoj živim.​

  • Na konferenciji ste ispričali duhoviti vic o starijem paru koji nakon smrti dospije u raj te muž ženi prigovori da nije jeo njenu integralnu riže prije bi dospio u raj. Možete nam otkriti vlastite tajne za dugo zdravlje uz naravno organsku prehranu?

​Kako mi je (tek) pedeset godina, tek trebam dokazati da vladam tajnom dugovječnosti pa ćete mi ovo pitanje morati postaviti za jedno 40 godina. Pozitivan stav, humor, mir i radost sigurno neće loše utjecati na kvalitetu našeg življenja. Koliko ćemo dugo živjeti to nitko od nas ne može znati, a bitno je, barem tako ja mislim, kako živimo, a ne koliko dugo.​

  • Nakon proslave 20. godina Biovege, kakvi su Vam planovi za budućnost?

​Najvažnije, dijeliti sa sadašnjim i budućim djelatnicima sve što pozitivno poslovanje donosi. Razvijati nove ekološke projekte koji će čuvati tlo, vodu i u cjelini ovaj prekrasan dio planeta u kojem živimo. ​

Kolumne Jadranke Boban Pejić možeš pročitati ovdje.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.