Dijeta 28. travnja 2011.

Zamke iza natpisa "light" i "nemasno"

Etikete
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

"Nemasno" ne znači uvijek i bez masti, hrana bez glutena neće ti pomoći u skidanju suvišnih kilograma, a umjetna sladila zbunjuju mozak i potiču prejedanje. Saznaj kako pravilno čitati etikete na prehrambenim namirnicama i izbjegni zamke koje mogu štetiti tvom organizmu

Najbolje su svježe i cjelovite namirnice

Stekli smo naviku čitanja etiketa na namirnicama prije no što ih odnesemo na blagajnu, no što zapravo znače natpisi na etiketama? Je li hrana s oznakom "nemasno" u potpunosti slobodna od masnoća, a hrana bez glutena pogodna za mršavljenje? Smijemo li jesti prirodne proizvode u većim porcijama nego prerađene?

Ako se tvoj jelovnik ponajviše sastoji od svježih i cjelovitih namirnica poput voća, povrća, sjemenki i žitarica, etikete te ne trebaju zamarati. No, ako je hrana zapakirana, važno je pročitati i razumjeti što na etiketama piše, jer su neke formulacije dvosmislene.

Primjerice, "nemasno" ne znači "bez imalo masti". Uobičajeno je pravilo da proizvođač smije staviti etiketu "nemasno" ili "fat free", ako namirnica sadrži manje od 500 mg masnoća po porciji. Ovo znači da hrana za koju neupućeni misle da uopće nema masti može sadržavati sasvim solidnu količinu ovog sastojka koji doprinosi debljanju.

No, bolje je jesti hranu s malo, nego s nimalo masti, jer ona sprječava nagli porast šećera u krvi. Neke vrste masti, poput nezasićenih koje se nalaze u maslinovom ulju, ribljem ulju, bademima i orasima, zdrave su i igraju značajnu ulogu kad je u pitanju zdravlje organizma.

Bez glutena ne znači i bez kalorija

Slično upozorenje vrijedi i za etiketu "light", što ne znači "bez kalorija". Hrana s oznakom "light" sadrži 30 posto manje kalorija ili 50 posto manje masnoća od standardne verzije iste namirnice. No, ako je standardna verzija bogata kalorijama i masnoćama, ni lagana verzija nije nedužna, pa joj nemoj pristupiti olako i nepromišljeno.

Patiš li od celijakije, bolesti nepodnošenja glutena, jedi proizvode na kojima je naznačeno da ne sadrže gluten. Time ćeš izbjeći alergijsku reakciju, no imaj na umu da bezglutenska hrana ne služi i za mršavljenje ili održavanje težine.

Krafna bez glutena vjerojatno je siromašna vlaknima i bjelančevinama, ali obiluje ugljikohidratima i kalorijama, jer proizvođači u nju stavljaju rižino ili kukuruzno brašno da nadomjeste pšenicu.

Hranu zasladi stevijom

Ako si uvjerena da će ti umjetna sladila bez kalorija pomoći da skineš suvišne kilograme, možda si u krivu. Nova istraživanja pokazuju da zamjene za šećer dovode do prejedanja i debljanja. Ti preparati zbunjuju mozak i potiču ga na glad za šećerom, točnije na namirnice koje sadrže ugljikohidrate poput pekarskih proizvoda i tjestenine.

Ako prestaneš uzimati umjetne zaslađivače s vremenom ćeš izgubiti žudnju za ugljikohidratima. Stoga se kloni umjetno zaslađenih proizvoda, ali alternativu potraži u prirodnim sladilima kao što su stevija, ksilitol i eritritol.

Prirodno ne znači nisko kalorično

Iako etiketa "prirodno" zvuči zdravo i zavodljivo, neke prirodne namirnice poput meda sadrže jednak kalorijski potencijal kao i prerađena hrana. Namirnice bogate ugljikohidratima, a to znači šećerima, u organizmu se uvijek pretvaraju u glukozu, koja potiče lučenje inzulina.

Ovaj hormon gušterače daje tijelu nalog da skladišti više masnoća. Čak i ako jedeš hranu s prirodnim ugljikohidratima biljnog porijekla, velike porcije nužno će dovesti do masnih naslaga.

Potraži organsku uzgojene namirnice

Etiketa "organsko", znači da je hrana proizvedena bez hormona, pesticida i antibiotika. Proizvođači pretjerano hrane životinje hormonima da bi potaknuli njihov brži rast. Hormoni, uključujući ženski hormon estrogen, najviše se skladište u mastima, a ista je stvar s pesticidima.

Kad jedeš neorganski proizvedeno masno meso, mliječne proizvode ili avokado, unosiš u organizam suvišni estrogen i pesticide. Žensko tijelo bori se održati ravnotežu između estrogena i progesterona, a budući da estrogen ionako preteže, dodavanje tog hormona kroz hranu pospješuje debljanje, osobito oko struka i na bedrima.

Stoga traži etikete na kojima piše da hrana ne sadrži hormone i antibiotike te da su životinje hranjene prirodno. Takva hranu platit ćeš više, ali ona više i vrijedi.

  • Default avatar -
    KimmyLee

    Dragi autoru, mali savjet da se malo bolje informirate pri pripremanju ovakvih tekstova: izbacivanjem glutena se izbjegava reakcija intolerancije, a ne alregije na gluten, To su dvije različite stvari. Celijakija nije alergija, već intolerancija. na gluten i spada u grupu gastrointestinalnih / autoimunih bvolesti Bolujem od te bolesti od rođenja i poludim kad vidim ovakve netočne informacije.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.