Postoje bijele laži, ali što kada nam laž postane dio života? U svibanjskoj kolumni Alis Marić piše o dvije knjige koje obrađuju vječnu temu o kojoj se i dalje šuti: laž i lažni životi žena i muškaraca, čime ranjavaju jedni druge, ali i sebe te može li se nakon prijevare pronaći sretan kraj?
U posljednjih mjesec dana, na čitanje su mi "dolazili" uglavnom napeti trileri ili kako ih neki zovu "krimići". Upečatljiv dojam na mene su ostavila dva romana koja imaju poveznicu i zajedničku temu. Jedan je napisao muškarac, Nijemac, a drugi je napisala žena, Engleskinja. Oba romana su, po meni, psihološki trileri. Knjigu "Istina i druge laži" napisao je Sascha Arango, a "Djevojku u vlaku" Paula Hawkins.
Preljubnice i prevarene žene
U oba romana glavne su junakinje žene, a radnja se vrti oko njihovih ljubavnih veza. Jedne su varane, a druge su ljubavnice oženjenih muškaraca jer ih jedino takve veze "napaljuju". Obje se knjige bave s jednom od najtežih, najbolnijih i neprešućivanijih pojava u braku i vezama - preljubom. Kroz napete priče otkriva se skriveni svijet preljubnica i prevarenih žena, istine i laži, prijevare i posljedica koje kad - tad neminovno slijede. Ima li ljubavi poslije preljuba? Kako preživjeti preljub? Kako pobijediti u ljubavi i kako ne poludjeti od strasti ili ljubavne boli?
Obje knjige se bave ovim pitanjima na okrutno otvoren način. Ako si ikada bila prevarena (a malo je onih koji nisu) ili si varala onda će ti ovi romani pomoći shvatiti može li se iz tog vrtloga izaći kao pobjednica ili pobjednik. Svaki postupak, misao i osjećaj vođen je namjerom, a ta je namjera uzrok koji koegzistira s posljedicom. Ako sudjelujemo u uzroku, nemoguće je ne sudjelovati u posljedici. Mi smo odgovorni za svaki svoj postupak, misao i osjećaj pa tako i za svaku svoju namjeru. Ove knjige to itekako potvrđuju - zato toplo preporučujem obje. Osim što će ti biti jezovite i napete, zamislit ćeš se, a povremeno i zabaviti, jer vrve crnim humorom. Nešto ćeš i naučiti. Zaključak koji sam donijela nakon čitanja ovih knjiga, a i iz svojih uvjerenja i vjere je: i ljubavi i nade ima, ali samo ako je ta ljubav istinska i čista, a ne izmišljena, izopačena i uprljana. Treba praštati. Praštanje je jedna od najvećih vrlina koje čovjek posjeduje i nije uzalud rečeno da je čovjek velik onoliko koliko je spreman oprostiti.
Istina i druge laži – Sascha Arango, izdavač Znanje
Odlična knjiga i priča u kojoj su prevare i ubojstva zapletene oko pisanja knjiga i izdavaštva. Knjiga vrvi napetošću, širi odličnu atmosferu, likovi su prezanimljivi (Obradin – Srbin koji vodi lokalnu ribarnicu, Honor – tajnica u izdavačkoj kući koja često okreće tarot karte koje joj najavljuju razvoj događaja, Gisbert Fasch – čovjek čija je sudbina nevjerojatno isprepletena s Henryjevom, Jenssen – inteligentni mladi istražitelj kojem je otpočetka sve jasno) i to sve uz radnju koja je puna neočekivanih obrata. Nema šanse da čitatelj predvidi kraj.
Henry Hayden je "lažni" pisac. On je elegantan, velikodušan i vrlo opasan egoist. Zapravo je nemilosrdna varalica koji si je stvorio vrlo udoban život i to zahvaljujući svojoj ženi Marthi koja ga bezuvjetno voli. Martha manijakalno i vješto piše odlične romane koje ne namjerava poslati nekom od izdavača, jer je ne zanimaju ni slava ni novac, nego je samo zaljubljena u pisanje. Te, odlično napisane rukopise jednostavno gura pod krevet. Henryeva ljubavnica Betty, zaposlenica izdavačke kuće koja se proslavila upravo tim "lažnim romanima", Henryju objavljuje da je trudna i da čeka njegovo dijete. Sada će Henry morati sve priznati svojoj supruzi. Ali, mora li joj baš sve priznati? Jer, priznanje bi moglo uništiti njegovo postojanje i sigurnost. Možda bi bilo puno lakše ukloniti ljubavnicu. No, upravo s tom namjerom Henryju se dogodi nepopravljiva pogreška.
Koji je tvoj emocionalni kod?
Sascha Arango vješto isprepliće istinu i laž i pita se dokle čovjek može ići, a ne snositi posljedice svojih postupaka. Upravo Henry svo vrijeme vješto hoda po rubu i uspješno izbjegava posljedice svojih postupaka. To jest sve dok ne ode korak predaleko. Odličan stil, visoka napetost i da, ta vječna tema prevare u braku, ljubavnica i vrtloga laži u koje se svi itekako zapletu. Sascha Arango rođen je 1959. u Berlinu. Uspješan je scenarist njemačkih kriminalističkih filmova i serija. Dobitnik je brojnih prestižnih nagrada. Živi u Potsdamu.
Djevojka u vlaku – Paula Hawkins, Izdavač, Mozaik
O ovom bestseleru i prvijencu Engleskinje Paule Hawkins slušam i čitam već duže vrijeme po stranim knjiškim portalima. Čestitke "Mozaiku" na brzom prijevodu i objavljivanju ovog hita u Hrvatskoj. Knjiga je u potpunosti ispunila moja "velika očekivanja". U jednom dahu sam pročitala ovaj napeti psihološki triler koji dotiče univerzalne teme kao što su voajerizam, radoznalost, zanimanje za život drugih, zavist, želje i maštanja te emocije koje divljaju u razmišljanju o privatnim stvarima drugih.
Paula nam predstavlja tri paralelna viđenja događanja jednog ljeta u Londonu u dijelu grada Witneyju s povremenim vraćanjem u prošlost. Riječ je o nesretnim ženama, razorenim brakovima, novoj partnerici koja nema nimalo grižnje savjesti što je razorila tuđi brak, alkoholizmu kao "načinu" krpanja bolne ljubavne rane, nesretnoj mladoj ženi koja ne radi i koja po cijele dane želi pronaći smisao dosadne i isprazne svakodnevice i na kraju, o nestanku i ubojstvu.
Tri žene
Priču pričaju tri žene - Rachel, Megan i Anne koje imaju mnogo zajedničkog i to nam je sve jasnije što se knjiga približava kraju. Životi su im povezani zbog jednog muškarca, kako to u životu i biva. Rachel je, rekla bih, glavna pripovjedačica. Sve počinje njenim svakodnevnim "lažnim" odlascima na posao vlakom, od Ashburya do središta Londona. Rachel je alkoholičarka i ostala je bez posla. To ne može priznati svojoj novoj stanodavki i prijateljici Cathy koja joj je ustupila jednu sobu u kući. Dok se vozi u vlaku njene misli i pogledi su stalno upereni u Wintey gdje je nekada živjela u sretnom braku s Tomom, u njihovoj prekrasnoj kući s vrtom. Sve je u toj kući ona izabrala i namjestila, s puno ljubavi. Vlak svakodnevno prolazi pokraj tog, nekad sretnog, ljubavnog gnijezda.
Njenog sada već bivšeg muža Toma zavela je i preotela Anne, rodila mu kćerkicu i sada je Anne sretna stanovnica Rachelinog doma. Istovremeno, Anne se zbog toga nimalo loše ne osjeća što saznajemo kroz njenu priču. Čak naglašava da joj nedostaje biti ljubavnica, jer joj to tek u vezi s muškarcem donosi potrebnu čar: "Uživala sam u tome. Zapravo obožavala. Nikad se nisam osjećala krivom. Strašno napaljuje biti ljubavnica. To nema smisla poricati: ti si ta zbog koje on ne može ne prevariti suprugu, iako je voli. Toliko si neodoljiva."
Rachel Toma i Anne često viđa kroz prozor vlaka i teško podnosi činjenicu da je sve izgubila i da je sada neka druga žena sretna s njenim voljenim mužem. Često ih zove na telefon i uznemiruje, čak ih tajno posjećuje ili stoji u njihovoj ulici i prati njihova kretanja. Rachel je prava "stalkerica", dok je Anne u strahu, ljuti se na Rachel i traži od Toma da bude energičniji i grublji u razrješavanju te neugodne situacije. Rachel sve više pije i ne sjeća se pojedinih događaja i trenutaka. Kroz noćne more i loše snove na trenutke joj se vraćaju bljeskovi stvarnosti. Osim u svoju nekadašnju kuću Rachel se zagledava i u kuću bračnog para Hipwell. Onu od Megan i Scotta (ona ih naziva Jess i Jason dok ne sazna prava imena).
Koliko znamo o našim partnerima?
Priču nam priča i Megan. Mlada i lijepa žena koja je, zapravo, nesretna i frustrirana. To Rachel kroz gledanje iz vlaka ne primjećuje. Idealizira taj ljepuškasti par i zamišlja ih sretnima, kao da time traži utjehu u svojem neprežaljenom gubitku ljubavi. Kroz pričanje tih triju mladih žena vidimo koliko su sve tri u potrazi za ljubavlju i sigurnosti a sve tri se osjećaju izdano i izigrano. Megan jednog dana nestaje. Rachel to saznaje iz novina. Poveže ono što je vidjela i zamišljala. Sigurna je da je nepoznati muškarac koji je grlio Megan na njezinoj terasi, a ona ih je vidjela, mogući ubojica. Želi to podijeliti sa Meganinim mužem Scottom. Tako i ona postaje dio njihovog života koji je do tada promatrala iz vlaka. Scott to ne prihvaća baš najbolje. Postaje mu jasno da je njegova žena živjela dvostruki, ako ne i trostruki život. Koliko zapravo znamo o našim partnerima i njihovim životima pitanje je koje se provlači kroz cijelu knjigu. Rachelina pijanstva sve su učestalija i teža. Time gubi na vjerodostojnosti i samopouzdanju, a ni sama više ne zna što je stvarno vidjela, što je propustila vidjeti, a što je trebala vidjeti.
Književni voajerizam
Kraj me posebno šokirao. Ispostavlja se da su laž i lažni životi žena i muškaraca, ono čime ranjavaju jedni druge ali i sami sebe, centralna tema ove napete knjige. Ovaj vrhunski triler prodajnim je brojkama u svijetu zasjenio čak i "Da Vincijev kod" i roman "Nestala", te je u samo tri mjeseca od izlaska prodan u gotovo dva milijuna primjeraka. Ljudi kao da vole mračne drame unutar četiri zida, kao da svi volimo zavirivati u tuđe živote, a s knjigama nam je to jednostavno omogućeno. Paula Hawkins petnaest je godina radila kao novinarka prije nego se okušala u pisanju fikcije. Rođena i odrasla u Zimbabveu, Paula se 1989. preselila u London i do danas živi tamo. "Djevojka u vlaku" njezin je prvi krimić. Nadam se da će ih biti još.
Upoznaj svoj emotivni genetski kod.