Psiha i seks Moje emocije 09. rujna 2016.

Agresivac, kontrolor ili žrtva: Upoznaj koji je tip tvoj agresor i suprotstavi se

Foto: Guliver/Shutterstock
zdrava krava postala miss7zdrava.24sata.hr

Gotovo svi se u nekom razdoblju svog života suoče s agresijom, zastrašivanjem ili nametanjem kontrole. Ljudi koji nas tako uznemiravaju mogu biti osobe iz našeg privatnog života ili poslovnog okruženja. Njihovo ponašanje se manifestira kao dominantno, zahtjevno, neprijateljsko pa čak i uvredljivo.

 Ali uz određeni pristup i inteligentnu komunikaciju možeš promijeniti njihov pristup prema sebi.

Ostani pribrana

Prepoznatljiva zajednička metoda kojom se koriste agresivci, kontrolori i zastrašivači je da "žrtvu" namjerno isprovociraju kako bi izgubila kontrolu. Oni na taj način dobivaju prednost i lakše mogu iskoristiti tuđe slabosti. Prema tome, za nasilnika je najgore, ako njegov protivnik ostane miran i sabran jer tada može bolje prosuđivati situaciju i nositi se s izazovom. Dakle, prije nego što provokatoru odgovoriš, a zbog riječi izgovorenih u afektu, često požalimo, primjeni staro dobro pravilo - duboko udahni i broji do deset. Dok nabrojiš do deset, bit ćeš pribranija i smislit ćeš bolji odgovor. Ali, ako se ni nakon brojanja do deset ne osjećaš bolje i najradije bi njoj ili njemu sasula psovke u lice, koristi se frazama kojim ćeš dobiti na vremenu. Neke od fraza koje možeš upotrijebiti: "doći u tvoj ured malo kasnije", "pusti me da razmislim malo o tome". I ne zaboravi, dok imaš samokontrolu ti vladaš situacijom.

Zadrži distancu i ostavi sve opcije otvorene

 Nisu svi nametljivci vrijedni tvog vremena jer tvoje vrijeme je dragocjeno, a sreća i blagostanje važni. Osim, ako nije jako važno nemoj se upuštati u prepirke s osobom koja je negativna, to može biti vozač autobusa, razdražljivi partner ili tvoj pretpostavljeni na poslu. Postoje situacije u kojima se osjećaš kao da si "zaglavila" s vrlo teškom osobom i da nemaš izlaza. Kad si u takvoj situaciji drži sve opcije otvorenim. S osobama u koje imaš povjerenja razmotri nekoliko opcija kako bi mogla djelovati da postigneš najbolje za sebe. Zamti da se uistinu može zapeti samo ako nosiš povez preko očiju, dakle razmotri situaciju s odmakom i vidjet ćeš da postoji nekoliko rješenja.

Prestani sve shvaćati osobno i djeluj pozitivno

Nemoj sve shvaćati osobno jer ono što drugi govore je projekcija njihove vlastite stvarnosti. Kad postaneš imuna na postupke i mišljenja drugih osoba, nećeš biti žrtva nepotrebne patnje. Stavi se na trenutak u poziciju onoga tko te napada i pokušaj shvatiti razloge njegova, odnosno njezina ponašanja.

  • Za osobe koje su vrlo agresivne vrlo je vjerovatno da su odrastale u natjecateljskoj sredini, gdje su se neprestano morale dokazivati.
  • Ohole osobe koje na druge gledaju s visoka, pred njih su se često stavljali vrlo visoki zahtjevi koje su oni "morali" svladati.
  • Osobe koje  neprestano kontroliraju druge, često dolaze iz obitelji u kojima su im roditelji nametali mišljenje i način ponašanja.

To ne zanči da ih radi toga trebaš žaliti i dopuštati im da te maltretiraju, nego samo shvatiti da se oni loše ponašaju prema tebi i drugima radi svojih problema, a ne zato što si ti nešto krivo napravila. Dakle kad njihovo ponašanje prestaneš doživljavati kao napad na sebe, moći ćeš više energije uložiti u nalaženje rješenja za izlaz iz te situacije.

Znaš li svoja temeljna ljudska prava?

U društvu je puno osoba koje agresijom, zastrašivanjem, nametanjem i uskraćivanjem nastoje pojedincima oduzeti temeljna ljudska prava kako bi ih mogli kontrolirati i iskorištavati. Tvoja je moralna dužnost i obaveza da se izboriš za svoja prava. Zato kad si u odnosu s "teškom" osobom bitno je da se podsjetiš da ti kao osoba imaš pravo:

  • Da se drugi odnose prema tebi s poštovanjem, ako si i ti tako odnosiš prema njima
  • Imaš pravo izraziti svoje osjećaje, mišljenja i želje
  • Imaš pravo na svoje prioritete
  • Imaš pravo reći "ne" bez grižnje savjesti
  • Imaš pravo misliti drugačije od drugih
  • Imaš pravo brinuti se o sebi tako da se zaštitiš  fizički, psihički i emocionalno

Prebaci pažnju na manipulatora i vrati svoju moć

Još jedna zajednička karakteristika agresivaca, zastrašivača i "kontrolora" je da stavljaju pozornost na sugovornika kako bi se on osjećao nelagodno i neprilično. Takve osobe stalno imaju potrebu ukazivati da nešto nije u redu s tobom, odnosno da "sve" što radiš, radiš krivo. Fokus je stalno na "ono što nije u redu", umjesto "kako riješiti taj problem". Ovakav način komunikacije više je usmjeren prema dominaciji i manipulaciji, nego iskrenoj brizi za rješavanjem problema. Ako reagiraš defenzivno, past ćeš u zamku i tako agresoru dati još više snage. Najbolji način da to učiniš je da mu postavljaš protupitanja.

  • Agresor: "Tvoj prijedlog nije ni blizu onoga što mi treba od tebe."
  • Odgovor: "Ali nisi mi dovoljno jasno objasnio što trebam učiniti?"
  • Agresor: "Ti si tako glup."
  • Odgovor: "Ako me namjeravaš i dalje vrijeđati postupati prema meni s nepoštovanjem neću razgovarati s tobom. Je li to ono što želiš? "

Stavljanjem agresora u centar pozornosti možeš neutralizirati njegov utjecaj prema sebi. Druga tehnika koju možeš koristiti za prekid negativne komunikacije je promjena teme. Kada to učiniš, ti postaješ zadužena za tijek razgovora i dobivaš priliku da razgovor postane konstruktivan.

Ne dopusti da "stvari" odu predaleko

Kad za suradnika, partnera, prijatelja rođaka ili susjeda imaš agresora, zastrašivača ili "kontrolora" važno je da njegove nasrtaje prepoznaš i odbiješ u što ranijoj fazi vašeg odnosa. Toleriranje njihovih postupaka i ponašanja prema tebi samo će ih potaknuti da još intenzivnije nastave s takvim obrascima ponašanja. Kad god je to moguće, ako se radi o poslovnom odnosu, komuniciraj s tom osobom tako da ostane pisani trag ili da se vaši razgovori odvijaju u prisustvu svjedoka. U komunikaciji, općenito izbjegavaj izjave i optužbe koje počinju s riječi "ti" jer takav pristup izaziva u sugovorniku obrambeni, a ne kooperativni stav. Umjesto toga, koristi rečenice koje počinju s "ja", "to", "mi", "idemo", a nakon toga iznesi činjenice s kojima raspolažeš.

Komentar psihologa Hrvoja Malekovića

"Agresija se najčešće događa na poslu ili obitelji. Problem za žrtvu je taj što agresor najvjerojatnije ima i formalni autoritet iza kojeg se može sakriti ako se žrtva požali odjelu za ljudske resurse ili direktoru. Nadovezujući se na to odjeli za ljudske resurse često za poslove u menadžmentu biraju dominantne ljude. Ponekad im u tom odabiru promakne i netko s narcističkim poremećajem ili psihopatijom, a pogotovo ako se ljude zapošljava samo na osnovu životopisa i razgovora. Istraživanja su pokazala da takva situacija može naštetiti i zdravim osobama, međutim često osjećaj žrtve prevladava kod ljudi koji su već jednom ili više puta proživjeli takvu situaciju kod kuće te na koju nisu znali adekvatno odgovoriti. Zato bi bilo dobro da oni na različite načine poboljšaju asertivnu komunikaciju i emocionalnu inteligenciju. Na takav način će na vrijeme moći prepoznati opasnost i adekvatno odgovoriti da se maknu s nišana agresora", objasnio je Hrvoje Maleković.

Saznaj koje su karakteristike alfa muškaraca i žena.

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.