Psihologinja savjetuje kako se riješiti loših navika i uspješno doći do zacrtanog cilja
Gotovo svaka osoba koja se odlučila na proces promjene i počela istraživati načine kako doći do nje, mogla je doći u doticaj s bombastičnim naslovima koji ponekad, osim promjene navika, obećaju i potpunu promjenu života u samo 21 dan. Međutim, možemo li zaista ''promijeniti navike u 21 dan''?
Klikni i saznaj više o projektu "Let's Get Fit"!
Faze promjene ponašanja
Kako bismo odgovorili na ovo pitanje bilo bi dobro prvo razjasniti što su to uopće navike. Navike čine brojna ponašanja koja ponavljamo redovno uglavnom po automatizmu te smo ih gradili kroz duži period života, što znači da su ostavile značajne tragove u našemu živčanom sustavu. Ako je to tako, kako onda možemo očekivati da naviku koju smo gradili godinama odjednom možemo promijeniti u samo par dana? Posebice ako uključimo faze promjene ponašanja, počevši s fazom predkontemplacije kada osoba uopće nije spremna za promjenu, već je nekako ''usputno'' uletjela u nju, a nju slijedi faza kontemplacije kada tek vrednuje važnost promjene i hoće li poduzeti ono što je važno za ostvarenu promjenu. Nakon kontemplacije dolaze još tri faze - priprema, akcija i održavanje pri čemu je neizbježan relaps, odnosno spontani povratak na staro. ALI, osim samog prolaska kroz faze, postavlja se još jedno dodatno pitanje - koliko je koja osoba uspjela ''zapeti'' u kojoj fazi? Pri čemu odgovor naginje više mjesecima nego danima.
Promjena navike na konkretnom primjeru
Konačni ''dokaz'' da 21 dan neće biti dovoljan je i činjenica da ćemo znati da je navika tek onda uvedena kada više ne moramo razmišljati o njoj. Kako bismo smanjili vjerojatnost padanja u ovakve zamke za vas smo pripremili drugu perspektivu koja dolazi iz znanosti i prakse. Dok smo u prošlom članku pisali o konkretnim smjernicama koje će vam unaprijediti uvođenje različitih promjena, ovdje ćemo vam približiti kako jedna navika uopće izgleda te kako možemo pristupiti uvođenju dobrih, ali i izbacivanju loših.
Kod navika razlikujemo dvije faze koje sveukupno sadrže četiri razine. U prvoj fazi zvanoj faza problema nalaze se okidač i želja, dok u fazi rješenja nalazimo reakciju i nagradu. Drugim riječima okidač pokreće želju koja dovodi do reakcije i konačne nagrade. Primjerice, osjetite miris toplog peciva (okidač), počinjete željeti pecivo (želja), kupite pecivo i pojedete (odgovor) te konačno osjećate zadovoljstvo nakon što ste ga pojeli (nagrada).
Ako želite stvoriti dobru naviku, trebate tražiti odgovore upravo u navedenim razinama. Primjerice, ako želite jesti više povrća kao okidač definirajte vrijeme i mjesto ili vežite uz postojeću naviku – uz svaki veći obrok ću pojesti barem šaku povrća. Privlačnost može predstavljati povrće kojeg volite i kojeg ste spremili na neki nov i zanimljiv način. Zatim kako bi odgovor postao lakši pripremite večer prije ili ujutro sve porcije povrća za dan kako bi ih kroz dan samo uzimali i jeli bez dodatne pripreme. Zadovoljavajućim čini svjesnost da ste danas bili uspješni u ovom zadatku i napravili nešto dobro za svoje zdravlje.
Kod izbacivanja loših navika, također, se samo trebate voditi razinama i tako napraviti naviku nevidljivom (okidač), neprivlačnom (želja), teško dostupnom (reakcija) i nezadovoljavajućom (nagrada).
Ukoliko zaista želite naviku uvesti kao dio vašeg životnog stila, a ne kratkotrajne promjene s kratkoročnim učincima, sve će ovo zahtijevati dobro planiranje, postupnost i strpljenje kako za sebe tako i za proces. Međutim, ako težite svaki dan barem 1% biti bolji u svojim navikama, tako ćete biti korak bliže ostvarenju svog punog potencijala. Ukoliko i dalje ne znate kako si olakšati ove procese slobodno nam se javite na info@mentalnitrening.hr.
Tekst je napisala Sandra Đurijanček, mag.psych., Mentalni Trenin
Ako se želite hraniti zdravo i kupovati uvijek svježe proizvode hrvatskog podrijekla, svakako posjetite Tommy #TvojeMisto za dnevno svježu ponudu omiljenih namirnica. U ponudi imaju više od 70% proizvoda hrvatskog podrijetla. U Tommyjevoj ponudi se nikada nije našla niti jedna jabuka stranog podrijetla! Sve jabuke u Tommyju isključivo su hrvatskog podrijetla. Posjetite Tommy prodavaonicu ili Tommy web shop i pronađite inspiraciju za zdrave prehrambene navike jer je pravo vrijeme za pozitivne promjene.