Greta Thunberg, Biljana Borzan i brojni aktivisti vrše pritisak na velike kompanije poput McDonald'sa
Svojim svakodnevnim izborima i potezima imamo puno veću moć nego što smo toga svjesni. Svaka namirnica koju kupiš može krojiti tržište, svaka plastična boca koju recikliraš ima utjecaj na okoliš, baš kao što i svaki odlazak na posao biciklom ili autobusom može utjecati na kvalitetu zraka. Ovih činjenica neki su svjesniji od drugih te su svojim djelovanjem odlučili vršiti pritisak na neke od najvećih kompanija ili svjetskih lidera svijeta.
Odličan primjer je Greta Thunberg koja je svoju borbu za planet započela u svom rodnom gradu, kao dijete s jednim kartonskim transparentom, a danas je jedna od najvećih pokretačica promjena u svijetu. Na Youth4Climate skupu nedavno održanom u Milanu, Greta je još jednom prozvala vodeće ljude zemalja i kompanija diljem svijeta za prazne priče o ekologiji.
"Bla, bla, bla. Zelena ekonomija. Bla, bla, bla. Nula emisija do 2050. Bla, bla, bla - To je sve što čujemo od takozvanih lidera. To su riječi koje zvuče dobro, ali do sada nisu postignuti veliki pomaci", izjavila je u govoru Thunberg. Uoči Cop26 konferencije na kojoj će se svjetski lideri obavezati na još oštrije mjere zaštite okoliša i planirati nove strategije za njihove provođenje, Greta je bila oštra oko svojih namjera: "Naravno da trebamo konstruktivni dijalog, ali takve bla, bla, bla navode slušamo već 30 godina i gdje nas je to dovelo?". Ipak, aktivistica tvrdi da nije još sve izgubljeno i da žustrim reakcijama još stignemo okrenuti stvari na bolje.
Neke promjene ipak se događaju
Dok je Greta aktivirala brojne ljude diljem svijeta da se pozabave klimatskim promjenama, neki su aktivisti bili usredotočeni samo na pojedine kompanije te su upornošću uspjeli promijeniti situaciju. Jedne od njih su britanske tinejdžerice Ella i Caitlin Wood koje su još 2018. godine prikupile 325 tisuća potpisa za peticiju koju su poslale lancu brze hrane McDonald's. One su od gigantske kompanije zahtijevale da u Happy Meal pakete hrane stave ekološki održivije igračke, umjesto onih plastičnih koje poslužuju danas.
Nakon nekoliko godina aktivne borbe, McDonald's je tu ideju prisvojio pa su se tako obvezali da će do 2025. godine Happy Meal sadržavati održivije igračke. Kompanija je već izbacila plastične slamke iz svojih restorana, a plan je smanjiti upotrebu plastike za 90 posto u sljedećih nekoliko godina.
Promjene nisu samo vezane uz klimu
Još jedan problem koji muči razvijene zemlje je i pretilost, osobito pretilost kod najmlađih. Za takav trend zaslužna je i sve veća marketinška kampanja upravo kompanija poput McDonald'sa, Pringlesa i sličnih tvrtki koje promoviraju nezdravu hranu. U borbu s tom lošom statistikom krenula je i hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan. "Veliko istraživanje koje je provela krovna europska organizacija za zaštitu potrošača BEUC potvrdilo je ono što je jasno svakome tko gleda televiziju i koristi internet - veliki proizvođači nezdrave hrane i pića ciljaju djecu reklamiranjem", rekla je Borzan za Hinu.
Reklamiranje nezdrave hrane i pića u dječjim emisijama zabranjeno je Kodeksom EU o reklamiranju, ali on se lako zaobilazi reklamiranjem u emisijama koje nisu namijenjene isključivo za djecu, a često ih gledaju upravo djeca, ali i društvenim mrežama te video igricama. Borzan se stoga založila za znatno oštriji pristup ovom problemu te svoj položaj koristi kako bi vršila pritisak na takve kompanije.
Osim ovih primjera postoji cijeli niz pozitivnih priča koje pokazuju kako odlučnošću i snažnim stavom možemo promijeniti svijet. Zato idući put kada pomisliš da jedna osoba ne može napraviti razliku, prisjeti se ovih primjera i ustraj u svojoj borbi za zeleniji planet i bolju budućnost.